Wat zijn de maximale en minimale afmetingen van een nooddeur? Nood- en vluchtdeuren zijn maximaal 2500 mm hoog en 1300 mm breed. Nieuw in het gewijzigde Bouwbesluit 2005 is dat de minimale breedte van de nooddeur is vergroot van 0.60 naar 0.85 meter.
➢ Een vluchtroute heeft een vrije doorgang van ten minste 0,85 meter breed en een hoogte van ten minste 2 meter (3.34.1). e. 135 personen per minuut per meter vrije breedte van een andere doorgang.
Een nooddeur is vaak een enkelvleugelige, geluidswerende stalen deur in de standaardmaat (de afmetingen van de vrije openingen van een dergelijke deur moeten minimaal 0,85 bij 2,3 meter zijn), voorzien van een dubbelwandig deurblad, uitgevoerd in verzinkt staalplaat en inwendig voorzien van brandwerende ...
De term vluchtdeur is van toepassing in gebouwen met een publieksfunctie. Bij een nooddeur mag dan ook een relatief eenvoudige sluiting zonder sleutel worden toegepast met een deurkruk of drukplaat (NEN EN 179).
Een nooduitgang is minimaal 0,85 meter breed en heeft een minimale hoogte van 2 meter. De totale breedte van de nooduitgangen moet afgestemd worden op het aantal personen dat wordt toegelaten. De deuren van een (nood)uitgang draaien in de vluchtrichting mee voor een betere doorstro- ming.
Alle werkruimten moeten in geval van nood snel kunnen worden verlaten door meerdere (nood)uitgangen. Hiertoe moeten deze ruimten zijn voorzien van minimaal twee zover mogelijk uit elkaar gelegen uitgangen. De afstand die in een ruimte moet worden afgelegd om een uitgang te bereiken, mag niet meer bedragen dan 30 meter.
4 personen per m2 vloeroppervlakte. 0,9 personen per meter breedte per traptrede, bij een trap die minimaal 1,1 meter breed is. 0,5 personen per traptrede bij een trap met een breedte van minder dan 1,1 meter.
De prijs van inbraakwerende deuren hangt vooral af van de veiligheidsklasse en het materiaal. Gemiddeld kost het installeren van een inbraakwerende voor- en achterdeur ongeveer 1500-2000 euro inclusief btw.
In gebouwen bevindt de nooduitgang zich meestal aan het einde van een vluchtweg. De vluchtroute en nooduitgang worden met (vaak) verlichte pictogrammen aangegeven, zodat ze tijdens een calamiteit te vinden zijn. De pictogrammen willen van beeltenis nog weleens verschillen, de kleur is in Europa over het algemeen groen.
Kort samengevat: dankzij de gecontroleerde luchtdruk in het vliegtuig kan een deur onmogelijk opengaan in volle vlucht. Als er zich een noodsituatie voordoet en de deur moet wél uit het slot, dan zal de piloot dalen tot op een hoogte waar die gecontroleerde luchtdruk wegvalt zodat de crew de deur veilig kan openen.
Zo is bijvoorbeeld een brandtrap buiten verplicht bij gebouwen hoger dan 20 meter, bij gebouwen waarin meer dan 10 personen tegelijk aanwezig kunnen zijn op een verdieping hoger dan de eerste verdieping en bij gebouwen waarin de vloer van een verblijfsgebied meer dan 13 meter boven maaiveld is gelegen.
Als een woning direct grenst aan de openbare weg is een naar binnendraaiende voordeur verplicht. Die mag niet over de openbare weg opendraaien.
De eigenaar van een gebouw is verantwoordelijk voor de veiligheid van een gebouw. Hij is er verantwoordelijk voor dat reddings- en vluchtroutes hun doel kunnen vervullen en moet alles doen wat mogelijk is om de nooduitgang vrij te houden.
Een nooddeur is bij definitie een deur die enkel en alleen gebruikt mag worden om een gebouw uit te vluchten. Deze deur is doorgaans een geluidswerende en brandwerende enkelvleugelige deur die naar buiten toe opendraait. De nooddeur mag geen schuifdeur zijn. Een nooddeur kan uit staal of aluminium vervaardigd worden.
Omdat het bouwbesluit ook een bepaalde vrije breedte verplicht stelt, is de standaard breedte voor deuren in nieuwe woningen 93 cm. Voor oude woningen gelden echter andere regels. Dit verklaart waarom de hoogtematen 201,5 en 211,5 cm en de breedtematen 83 en 88 cm veel worden gebruikt voor de renovatie van woningen.
De breedte van een voordeur
De standaard breedte van een voordeur in nieuwe woningen is 93 cm. Voor bestaande woningen gelden weer andere regels. Hiervan is de breedte van de voordeur vaak 83 of 88 cm.
Een vluchtroute is minimaal 0,85 m breed en (op een paar uitzonderingen na) 2,30 meter hoog. Deuren tussen ruimten die aansluiten op de vluchtroutes moeten – met uitzondering van de woonfunctie – zelfsluitende zijn.
Deze is op te vragen bij de gemeente. In het Bouwbesluit zijn wel de regels vermeld waaraan nooddeuren moeten voldoen. Zo moeten zij in de vluchtrichting meedraaien en minimaal 0,6 meter breed en 2,2 meter hoog zijn. Ook moeten ze van binnenuit zonder een sleutel zijn te openen en mogen het geen schuifdeuren zijn.
Een doorstroomcapaciteit van 90 personen per meter vrije breedte van een doorgang komt het meest voor. Dit betekent dat een deuropening met een vrije breedte van 0,85 m een doorstroomcapaciteit heeft van 0,85 m x 90 personen/m = 76 personen.
Wat kost een nieuwe voordeur inclusief montage? Bij de meeste bedrijven ligt de prijs indicatie tussen de €3.500 en €4.500 euro voor een kunststof voordeur, inclusief plaatsen. De montage kan gemiddeld tot €1.200 van deze prijs zijn. Wat kost een nieuwe voordeur met kozijn?
Uitzicht bepaalt prijs
Die keuze bepaalt de uitstraling van je deur, en ook de prijs. Over het algemeen zijn deuren zonder glas duurder. Maar er zijn uitzonderingen. Het type glas (dubbel of driedubbel) en de functie ervan (zon-, inbraak- of geluidswerend) speelt zeker een rol in de kosten.
Paniekbeslag bestaat uit een slot en het beslag. Dit beslag zorgt ervoor dat bij panieksituaties deuren gelijk, zonder sleutel, geopend kunnen worden. Een deur met panieksluiting wordt een nooddeur genoemd, die bestemd is om een gebouw te kunnen ontvluchten en niet voor gewoon gebruik bestemd is.
De eisen die worden gesteld aan vluchtwegen gaan bij invoering van het bouwbesluit 2012 op de kop. In het huidige bouwbesluit is het in principe zo dat er altijd 2 vluchtroutes noodzakelijk zijn, tenzij de situatie zo is dat met 1 vluchtroute kan worden volstaan.
Als je niet anders kan, dan volstaat 1 vluchtroute. Je kan best altijd 2 vluchtroutes voorzien in tegenovergestelde richtingen. Daardoor heb je altijd een vluchtroute als één kant geblokkeerd zou zijn, of er een brand zou zijn.
Elke deur op de vluchtroute moet eenvoudig met een lichte druk of een ontsluitingsmechanisme dat voldoet aan NEN-EN 179 en NEN-EN 1125 kunnen worden geopend. Er mag dus een panieksluiting worden aangebracht maar dat hoeft niet.