In ASVV-norm 12.2.11 wordt een wegbreedte van 4,6 m als minimum vermeld voor de situatie "tweerichtingsverkeer auto". In deze aanbeveling wordt een breedte van 1 m als minimum voor het trottoir gehanteerd.
De minimale maat voor een trottoir is 1,80 meter breed met een obstakelvrije doorgangsbreedte van 1,50 meter. Deze obstakelvrije ruimte is minimaal noodzakelijk om de straat te ontsluiten voor alle gebruikers inclusief mindervaliden. bij drukke winkelstraten is de minimale maat 2,50 meter.
De normale breedte van de rijloper bedraagt 3,50 meter. Op wegtype I (met markering) varieert de breedte van minimaal 3,50 meter tot maximaal 4,50 meter en op wegtype II (in principe zonder markering) varieert de breedte van minimaal 2,50 meter tot maximaal 4,50 meter.
Handboek wegontwerp: 2,75 meter
Tussen de beide rijstroken is een dubbele asstreep aangebracht met een breedte van 0,80 meter. Dat is de richtlijn.
De SWOV zegt over de Nederlandse tachtig kilometer-wegen: “De rijstroken op 1×2 tachtig kilometer-wegen in Nederland zijn met een breedte van 2,75 meter ongeveer de smalste ter wereld.” In veel westerse landen is een rijstrookbreedte van 3,60 meter de norm.
Reacties. Er zijn geen regels omtrent breedte van wegen, dit kan ook niet omdat ook een voetpad dat zich door een park slingert gezien wordt als een weg en dan is een breedte van een meter al vaak meer dan voldoende. Ook omtrent rijbanen breedte is er geen wettelijke regeling daar een fietspad ook een rijbaan is.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Veel middenklasse auto's zijn vandaag de dag zelfs breder dan 2 meter, terwijl de parkeervakken sinds de jaren 70 geen centimeter zijn gegroeid. De afmeting blijft gereguleerd op 2,30 breed en 5 meter lang en daar wil de club verandering in zien.
Tweebaansweg: weg bestaande uit één rijbaan en twee rijstroken. Driebaansweg: weg bestaande uit één rijbaan en drie rijstroken (een voor elke rijrichting en een middenstrook voor passeren en afslaan).
Een auto heeft een oppervlakte nodig van 2 bij 5 meter. Als u twee auto's naast elkaar op uw oprit wilt zetten moet u dus uitgaan van een breedte van tenminste 5 meter. Vaak is de oprit nog wat breder zodat er gemakkelijk langs gelopen of gefietst kan worden.
Tenslotte de woonstraten. De woonstraat, zoals in de basisverkaveling is opgenomen, bevat doorgaans één of twee rijbanen, waarop ruimte voor auto's, fi etsers (4.80 a 5.50 m) en langsparkeren ( 1 of 2 x 1.80 a 2.00 m), tenzij dat laatste anders wordt geregeld.
Binnen de bebouwde kom:
- Erftoegangsweg, een erf of woonstraat waar maximaal 30 km/uur geldt, iedereen op dezelfde rijbaan rijdt en geen belijning aanwezig is. Op kruispunten geldt: bestuurders van rechts gaan voor.
Voor weggebruikers geldt de RVV1990. Zo zijn er regels voor plaatsing, kleur, afmeting en materiaal van verkeerstekens. CROW biedt alle benodigde informatie over de toepassing, uitvoering en plaatsing van verkeersborden en verkeerstekens op het wegdek.
Voor haaksparkeren zijn parkeervakken van 2,4 a 2,5 m breed nodig. Naast ruimte voor de auto zelf van doorgaans 1.80m is er ruimte nodig voor het in- en uitstappen. De lengte van de parkeerplaats is 5 m. Voor het inrijden en het maken van de bocht moet de straatbreedte 6m breed zijn.
Dat schrijft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid in een rapport. Nederlandse 80 km-wegen behoren met een rijstrookbreedte van 2,75 meter tot de smalste ter wereld. "Men zou zelfs kunnen beargumenteren dat dit onverantwoord is", schrijven de onderzoekers.
Stoeptegels (ook wel trottoirtegels genoemd) zijn in Nederland het meest voorkomende plaveisel op het trottoir en worden soms ook toegepast als bestrating van terrassen bij woningen. Een standaard stoeptegel is 30 x 30 x 4,5 cm groot en is vervaardigd van grijs beton. Het gewicht van één tegel is 9,5 kilogram.
Een autoweg wordt aangeduid door een blauw bord met een auto. Een N-weg waar 100 km/h gereden mag worden is herkenbaar aan een dubbele doorgetrokken streep met een groene vulling.
Heb je wel eens gezien dat de positie van dit bord bepaald bij een kruispunt niet altijd dezelfde is? Je kunt aan de plaats namelijk zien of je je binnen of buiten de bebouwde kom bevindt. Binnen de bebouwde kom staat het bord vóór het kruispunt en buiten de bebouwde kom erna.
Rijbaan: het aaneengesloten deel van een weg dat ervoor bestemd is om door voertuigen te worden bereden. 2. Rijstrook: het deel van een rijbaan dat de breedte heeft van een voertuig, plus enige speling aan beide zijden.
Veel auto's zijn echter in werkelijkheid inclusief spiegels ca. 2.20m breed (Tesla, BMW5, etc). En vrachtwagens doorgaans 3.15m.
De ideale afmetingen van een carport
Een gemiddelde personenauto is zo'n 4 meter lang en net geen 2 meter breed. Daarom raden wij een carport van tenminste 6 meter lang en 3,7 meter breed aan. Houd ook rekening met de toekomst.
De meeste auto's zijn tussen de 1,8 en 2 meter breed. Dit betekent dat de ideale afmeting voor een garagedeur ongeveer 2,5 meter is. Breder kan natuurlijk, maar je betaalt dan vaak fors meer, terwijl je de ruimte waarschijnlijk niet benut.
50 km/h is de standaard binnen de bebouwde kom. Zoals aangegeven merk je dat aan het plaatsnaambord dat je voorbij rijdt. De rijbaan wordt vaak aangegeven door middel van een onderbroken of doorgetrokken streep tussen jou en de tegenligger.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
GEEN MIDDENSTREEP EN ONDERBROKEN ZIJSTREPEN
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur.