bel uw bank en blokkeer uw bankrekening,
Een bank mag de betaalrekening van een klant blokkeren als de bank het vermoeden heeft dat de rekeninghouder het slachtoffer is geworden van fraude. De slachtoffer kan dat geen schadevergoeding claimen. Sterker nog, de meeste klanten verwachten dat de bank dit soort verdachte transacties blokkeert.
Als u denkt dat uw bankgegevens in handen zijn van oplichters, neem dan onmiddellijk contact met ons op via 0860 999 119 om uw bankrekening te blokkeren of uw digitale bankprofiel te deactiveren. Als iemand u belt en beweert van de bank te zijn, beëindig dan het gesprek en neem contact op met onze klantenservice om te verifiëren of het legitiem is.
Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.
Een bankrekening kan geblokkeerd worden door de politie als er verdenking is van fraude, witwassen zoals geldezelschap of terrorismefinanciering. De politie kan dan een bevelschrift aan de bank geven om de rekening te blokkeren.
Wanneer er sprake is van ongebruikelijke geldstromen, moet de bank ingrijpen door een bankrekening te blokkeren om schade bij derden te voorkomen. Als de bank deze plicht niet nakomt, kan de bank aansprakelijk worden gesteld.
Doe aangifte bij de politie
Doe direct aangifte. Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau.
Als u een oplichter heeft betaald
Als u al een oplichter hebt betaald, kan uw bank u terugbetalen, afhankelijk van de betaalmethode — en sommige methoden hebben betere terugbetalingsmogelijkheden dan andere. Als u een oplichter contant betaalt, is de kans klein dat een bank u terugbetaalt.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Dit kan bij ieder politiebureau in Nederland.
Wat voor oplichterij het ook is, de eerste stap is altijd om uw bank te bellen . Kijk of er een telefoonnummer op de achterkant van uw debitcard of creditcard staat. U kunt ook 159 bellen, een nummer dat elke beller verbindt met iemand bij zijn bank die u kan helpen.
Als u denkt dat u slachtoffer bent geworden van fraude, neem dan onmiddellijk contact met ons op via 0860 999 119 om uw bankrekening te blokkeren of uw digitale bankprofiel te deactiveren. Wijzig onmiddellijk uw pincode en wachtwoord als u denkt dat deze informatie is gedeeld met de oplichter.
Bel het bedrijf en vertel ze dat u uw toestemming intrekt voor het bedrijf om automatische betalingen van uw bankrekening af te schrijven . De klantenservice van het bedrijf zou u moeten kunnen helpen en er is mogelijk een online formulier dat u kunt gebruiken. Volg dit vervolgens op door een brief of e-mail te schrijven.
In het geval van een ongeautoriseerde transactie met uw rekening/betaalpas/creditcard kunt u contact opnemen met National Cyber Crime via cybercrime.gov.in, de hulplijn bellen op 19:30 of YES BANK PhoneBanking of onze NetBanking/Mobile Banking gebruiken om uw kaart onmiddellijk te blokkeren en deze te beschermen tegen verdere dergelijke transacties.
Normaal gesproken zou u een aankomende creditcardbetaling rechtstreeks bij een handelaar moeten kunnen annuleren, ten minste één dag voordat de betaling verschuldigd is. Maar als u contact opneemt met uw bank of kaartuitgever om een betaling aan een bepaalde handelaar stop te zetten, kan het tot drie werkdagen duren voordat dat verzoek is verwerkt.
Breng je bank en de Tikkie Helpdesk (bereikbaar via WhatsApp op 06 - 13 76 85 28) meteen op de hoogte als je denkt dat je bent opgelicht. Is er inderdaad sprake van fraude? Dan probeert de bank het geld voor je terug te krijgen. Bij Tikkiefraude wordt de schade in de meeste gevallen vergoed door je bank.
Nieuwe regels betekenen nu dat de meeste slachtoffers van bankoverschrijvingsfraude – ook bekend als “Geautoriseerde Push Betaling”-fraude – nu binnen vijf werkdagen hun geld terugkrijgen van hun bank of betalingsaanbieder .
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Terugstorten via de bank
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Doe direct aangifte van oplichting bij de politie. Bijvoorbeeld via de website van de politie, of door te bellen naar 0900-8844. Meld fraude bij de Fraudehelpdesk. Via de website of door te bellen naar 088-7867372.
Santander vergoedt in aanmerking komende claims tot maximaal £85.000, maar alleen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan : Betalingen worden gedaan via Faster Payments of CHAPS in het VK. De fondsen werden overgemaakt vanaf een persoonlijke bankrekening, micro-onderneming of bepaalde liefdadigheidsinstellingen.
Klik op Zelf regelen. Klik op Rekeninginstellingen. Klik op Incasso blokkeren. Klik rechts in het scherm op Rekening blokkeren voor incasso met uitzonderingen.
Als u frauduleuze transacties meldt zodra u ze ontdekt, zal uw bank hoogstwaarschijnlijk met u samenwerken en u het bedrag terugbetalen .
Zoals eerder vermeld, kan een hacker uw inloggegevens op meerdere websites gebruiken om toegang te krijgen tot uw gegevens als u hetzelfde wachtwoord gebruikt voor uw bankrekening en andere online accounts. Wees alert op transacties die u niet hebt uitgevoerd of verdachte inlogpogingen op uw accounts.