scootertje moet je altijd rustig warm laten lopen ongeacht of het een std is of een sprint scooter. wat je doet gewoon helmpy op en starten en rijden en dan op sommige stukjes ff wat meer gas en laat je m uitlopen en rijdt je weer rustig..
Ons advies is om goede kleding te dragen. Denk daarbij aan handschoenen die je handen en polsen goed bedekken en aan hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken. Daarnaast is het aan te raden we aan dat de jas je bovenarmen bedekt en de broek je benen.
Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Je eerste gedachte over nat wegdek, en rijden door de regen, is waarschijnlijk dat je een stuk minder grip hebt. Dat hoeft niet perse zo te zijn. Wanneer je scooter in goede conditie verkeerd hoef je je weinig zorgen te maken en alleen je rijgedrag wat aan te passen aan de omstandigheden.
Niet enkel om boetes te voorkomen, maar vooral om de veiligheid van u en uw passagier te garanderen. U bent sowieso verplicht om een helm te dragen, handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen met enkelprotectie.
De volgende beschermende kledij is enkel verplicht voor de bestuurder of passagier van een motorfiets met een cilinderinhoud groter dan 50 cc: handschoenen. valhelm. jas met lange mouwen.
Beschermende kledij
Helm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen, zijn verplicht als je op de motorfiets kruipt. Een short en T-shirt kunnen niet.
JE SCOOTER AFSPUITEN
Je begint met het goed afspuiten van je scooter, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je scooter zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
Maar wil jij je scooter in topconditie houden, dan is het ook van belang dat je de scooter elke twee tot drie maanden zelf schoonmaakt. Vlekken die ontstaan zijn tijdens het rijden, zoals modder, regenvlekken, vliegjes of ander ongedierte, kun je het beste er meteen afwassen.
Rijd rustig weg en doe het eerste kwartier kalm aan - Heb je even gewacht, dan kan je wegrijden. Doe echter het eerste kwartier rustig aan; trap niet vol op het gas, schakel vroeg en geef de olie de tijd om op te warmen. Is de motor warm, dan kan je rijden zoals je dat altijd doet.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen. We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair.
3. De schoenen. De schoenen moeten voldoende hoog zijn zodat de enkels beschermd worden. Ook hier is het beter om te kiezen voor motorlaarzen of goede bottines dan schoenen in stof van het “Converse”-type die niet hard genoeg zijn om voldoende bescherming te bieden.
Beschermende motorkleding
Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat.
Sinds september 2011 is het dragen van beschermende motorkleding op de openbare weg een wettelijke verplichting. Tip: voor een nog betere bescherming neem je best een motorvest met rug-, schouder- en elleboogprotectie én zorg je ervoor dat de kinband van je helm goed gesloten is.
Motorlaarzen of motorschoenen zijn een echte must! Wanneer je op je motor stapt, trek je dan gewoon je everyday-shoes aan of heb je speciaal schoeisel voor op de motor? Of het nu gaat om een korte of lange motorrit, het antwoord op deze vraag zou altijd 'speciale schoenen voor op de motor' moeten zijn.
Of je nu rijdt op een scooter, een Vespa, een motor met 1000cc of eentje met 125cc, een motorhelm MOET je áltijd dragen. Voor het rijden zonder helm krijg je dus gegarandeerd een boete.
- De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd. - Bij het rechterhandvat (P) zit de startknop, te bedienen met uw duim nadat U links de remhandel (S) hebt aangetrokken, deze blijven inhouden totdat de scooter loopt.
Permanente blootstelling aan regen, wind, zon of zelfs sneeuw en hagel is niet ideaal voor je motor. Vooral vocht kan je motor flink beschadigen. Er kan roest ontstaan en elektronica kan beschadigen.
De bougie heeft schroefdraad en zit in de cilinderkop vastgeschroefd. De bougie kun je losschroeven met een pijpsleutel of een bougiesleutel. De bougiesleutel is vaak wat handiger omdat deze een rubberen ring heeft waar de bougie aan vast blijft zitten. Zodoende haal je de bougie er in een keer uit.