Gebrek aan betrokkenheid, slecht leiderschap en gebrek aan groeimogelijkheden zijn belangrijke redenen waarom werknemers organisaties verlaten. Succesvolle onboardingprocessen kunnen het retentiepercentage verbeteren, terwijl stressmanagement cruciaal is voor het welzijn en de retentie van werknemers.
Als je van een werknemer af wilt, heb je een geldige reden nodig: werkweigering, verwijtbaar gedrag, reorganisatie of (gedeeltelijke) bedrijfssluiting. Check daarom eerst je rechten en plichten. En wacht niet te lang met het verzoek indienen, er gelden namelijk vervaltermijnen.
Overweeg om meerdere één-op-één gesprekken te plannen met managers en hun teams en managers en individuele werknemers . In deze meer intieme gesprekken kunnen managers de zorgen van werknemers direct aankaarten en hen geruststellen dat ze gewaardeerd worden en een toekomst hebben bij het bedrijf.
Een hoger salaris is voor veel medewerkers nog steeds de belangrijkste reden om te vertrekken naar een andere werkplek. Maar ook andere redenen kunnen meespelen, zoals meer ontwikkelkansen, andere werktijden, de werksfeer of flexibelere arbeidsvoorwaarden.
Hoog personeelsverloop betekent dat er regelmatig nieuwe medewerkers moeten worden aangetrokken. Werving en selectie is vaak een tijdrovend en kostbaar proces, en de kosten kunnen snel oplopen wanneer er veel personeelswisselingen zijn.
Een giftige werkomgeving die gekenmerkt wordt door slecht management, gebrek aan communicatie of interpersoonlijke conflicten kan ertoe leiden dat werknemers vertrekken op zoek naar een gezondere werkplek. Om een ondersteunende sfeer te creëren voor alle werknemers, moet u ervoor zorgen dat u: Effectief leiderschap hebt. Open communicatie.
Er is één groep die precies weet hoe aantrekkelijk een organisatie als werkgever is: de eigen medewerkers. De reputatie van een organisatie als werkgever ontstaat daardoor voor een belangrijk deel in dit informele circuit. Om dit effect nog krachtiger te maken, is een 'internal branding'-strategie nodig.
Het binden van medewerkers gaat over het stimuleren van hun loyaliteit en betrokkenheid richting jouw bedrijf. Medewerkers die gebonden zijn, voelen zich thuis bij de organisatie en hebben geen intentie om op korte termijn te vertrekken. Boeien daarentegen heeft te maken met het motiveren en inspireren van werknemers.
De beste manier om een band op te bouwen met werknemers is door over werk te praten . De meest effectieve managers hebben een manier van praten die zowel gezaghebbend als sympathiek is; zowel veeleisend als ondersteunend; zowel gedisciplineerd als geduldig. Deze speciale manier van praten lijkt veel op prestatiecoaching.
Weet commitment en betrokkenheid van teamleden te vergroten. Heeft oog voor de ontwikkeling van de medewerker en faciliteert dit (stimuleert zelfontwikkeling bij medewerkers) Is helder en transparant in zijn/haar communicatie: ook bij slecht nieuws. Ondersteunt medewerkers bij de invulling van taken.
Factoren als gevoel van gelijkwaardigheid, vertrouwen, inzicht in elkaars werk- en denkwijze en belangen zijn bepalend voor het slagen van jullie samenwerking. Daarnaast moeten ook de interne collega's van de samenwerkingspartners een goed gevoel over de andere partij ontwikkelen.
Je werkgever kan je ontslaan omdat hij niet meer met jou kan of wil samenwerken. Jullie hebben bijvoorbeeld ruzie gekregen, hij vertrouwt je niet meer of er is een ander conflict. Er is dan een verstoorde arbeidsrelatie ontstaan.
Communiceer de redenen voor beëindiging, en benadruk de ondersteunende documentatie. Houd het kort, wees direct en vermijd een lang gesprek. Wees empathisch door te luisteren en de vragen van de werknemer te beantwoorden. Wees echter duidelijk dat de beslissing definitief is, en schets de volgende stappen in een eenvoudige checklist.