In het schoolreglement van de meeste scholen staat dat leerlingen: maximaal 1 keer mogen blijven zitten in dezelfde klas; 1 keer mogen zakken voor het examen; of 2 keer mogen blijven zitten in verschillende klassen.
Op sommige basisscholen geldt de regel dat een leerling maximaal een keer mag blijven zitten. Maar dit beleid verschilt per school. Volgens de wet moet een leerling de basisschool in ieder geval verlaten na het schooljaar waarin de leerling veertien jaar wordt (Art. 39 lid 4 WPO).
Scholen bepalen zelf hoe lang een leerling mag doen over het vmbo, havo en vwo. Op veel scholen voor havo en vwo mogen leerlingen maximaal één keer blijven zitten in de onderbouw. Vmbo-scholen hanteren vaak de regel dat je maximaal twee keer mag blijven zitten.
De school beslist of uw kind overgaat naar de volgende groep of klas. Hier bestaan geen wettelijke regels voor. In de schoolgids staat hoe de school omgaat met overgaan en zittenblijven.
Uit meerdere internationale en Nederlandse onderzoeken blijkt dat zittenblijven in het algemeen geen positief effect heeft op de (cognitieve) leerprestaties, ook niet op langere termijn.
' In de wet staat niet wanneer en hoe vaak leerlingen mogen doubleren. Wel staat in de wet dat leerlingen de basisschool verlaten aan het einde van het schooljaar waarin zij veertien jaar zijn geworden (Art. 39 lid 4 WPO).
De Onderwijsraad pleit in het advies 'De helft van Nederland hoogopgeleid' ervoor het zittenblijven voor leerlingen niet langer te vermijden. 'Een leerling kan beter een jaar overdoen, dan op een lager niveau verder gaan. Zo vergroot de leerling zijn kans om verder te komen in het (hoger) onderwijs. '
Kinderen met een ontwikkelingsachterstand ontwikkelen zich (veel) langzamer dan hun leeftijdsgenoten.Ze gaan bijvoorbeeld later rollen, zitten, staan, lopen of praten. Vaak zijn er vanaf de geboorte al (lichamelijke) klachten. Soms wordt een ontwikkelingsachterstand pas later duidelijk.
Er zijn geen landelijke regels over het overstappen naar een ander schooltype. Elke school beslist zelf wanneer een leerling van schooltype kan/mag wisselen. De regels die de school hanteert liggen vast in beleid. De school moet dit beleid volgen.
Urennorm basisonderwijs
Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw. Er is geen wettelijk maximum aan het aantal uren onderwijs per dag.
leerlingen die 'op hun tenen moeten lopen' in het schooljaar dat zij blijven zitten, hebben bij herhaling van dat jaar een voorsprong op hun medeleerlingen. Daardoor hebben ze meer 'ademruimte', wat een positief effect heeft op hun (academische) zelfvertrouwen.
De school beslist of je kind overgaat naar het volgende leerjaar. De regels en voorwaarden die de school hanteert staan in het schoolbeleid. Je hoort van de school of en waarom je kind overgaat of blijft zitten. Dat gebeurt aan het einde van het schooljaar na het laatste rapport van je kind.
In 2016 bleef 9,9 procent van de havo-jongens in de derde klas of hoger zitten, tegen 7,7 procent van de meisjes. Het aandeel zittenblijvers op de havo is hoger dan op het vmbo en het vwo.
Een 6-jarig kind dat voldoende aanwezig was in het kleuteronderwijs mag overgaan naar het lager onderwijs, ook al is hij of zij een jaar blijven zitten in het kleuteronderwijs. De school kan wel het advies geven om nog langer in het kleuteronderwijs te blijven of dit bespreken met de ouders.
Vroege kenmerken: Het hoofdje staat scheef en wordt naar één kant gedraaid. Het schedeltje kan scheef groeien. Het kind huilt veel en slaapt slecht.
Persisterende vuistjes, weinig variatie in het bewegingspatroon, een te lage spierspanning: allemaal zaken die kunnen duiden op een afwijkende motorische ontwikkeling. Zo zijn er nog veel meer signalen om aan de bel te trekken. Kinderen maken na hun geboorte in hoog tempo stappen in hun motorische ontwikkeling.
Soms is zo'n achterstand het gevolg van afwezigheid, bijvoorbeeld na langdurige ziekte of een ernstige spijbelproblematiek. De afwezigheid van een leraar of een langere periode van afstandsonderwijs kunnen ook een oorzaak zijn. Niet alleen afwezige scholieren kunnen een leerachterstand krijgen.
In het schoolreglement van de meeste scholen staat dat leerlingen: maximaal 1 keer mogen blijven zitten in dezelfde klas;1 keer mogen zakken voor het examen;of 2 keer mogen blijven zitten in verschillende klassen.
Een keertje zittenblijven is in Nederland vrij normaal: bijna de helft van de leerlingen blijft een keer zitten op de basisschool of op de middelbare school. Maar een jaar doubleren op de basisschool is volgens wetenschappelijk onderzoek zelden zinvol.
wisten jullie dat nablijven. per 1 oktober illegaal wordt. in 1 kinderrechtenverdrag is namelijk 1 tekst opgenomen. waarin staat dat kinderen niet meer mogen nablijven.
Zittenblijven komt vooral voor in de eerste jaren van de basisschool. In groep 1 en 2 wordt zittenblijven ook wel 'verlengd kleuteren' genoemd. In het voortgezet onderwijs is zittenblijven de laatste jaren toegenomen tot bijna 6 procent in 2019.
Door een doublure krijgt een kind te maken met een andere groepssamenstelling. Het kan zijn dat er een wisseling in leerkrachten is en in klasgenoten. Recent onderzoek naar zittenblijven toont aan dat de positieve effecten van doubleren verdwijnen op lange termijn.
Groep 3 begint namelijk weer van voor af aan met woordjes lezen en die basis hebben kinderen vaak wel onder de knie. Het stapje daarna van zinnen lezen en het leren rekenen zit ook in de groep 4 lesstof. Waardoor dat een 'ideaal' schooljaar is om te doubleren.