In de vaardigheidstraining wordt aandacht besteed aan het analyseren van problemen tussen mensen en het vervolgens oplossen ervan.
Sociale vaardigheidstraining richt zich op het verbeteren van sociale vaardigheden. Tijdens de bijeenkomsten krijgt iemand tips voor het omgaan met veel voorkomende situaties. Bijvoorbeeld een kennismaking, of ergens je mening over geven. Daarna worden oefeningen gedaan om het geleerde in praktijk te brengen.
Tijdens de training leer je samen met andere jongeren opkomen voor jezelf, op een goede manier, 'nee' zeggen, omgaan met kritiek, feedback geven, contacten leggen en onderhouden en omgaan met pesten en andere lastige sociale situaties. Je krijgt een werkboek en maakt wekelijks thuisopdrachten.
Ze helpen bijvoorbeeld bij het opbouwen en behouden van sociale contacten, en zorgen ervoor dat iemand wordt geaccepteerd door anderen. Bovendien spelen sociale vaardigheden een rol bij het ontstaan van vriendschappen. Ook zorgen ze ervoor dat een kind in staat is zich goed aan te passen op school.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Wat is een weerbaarheidstraining? Een weerbaarheidstraining is een training speciaal voor kinderen die weinig weerbaar zijn. Deze kinderen hebben moeite om voor zichzelf op te komen. Ze weten niet hoe ze hun grenzen aan kunnen geven, of doen dit op een onhandige manier.
Relationele vaardigheden: aandacht hebben voor elkaar, vriendelijk en behulpzaam gedrag. Persoonlijke verantwoordelijkheid: betrouwbaar en zorgvuldig zijn in relaties. Besluitvorming: keuzes kunnen onderbouwen en problemen oplossen. Optimistisch denken: vertrouwen in jezelf en anderen.
Praktische vaardigheden worden ook wel hard skills genoemd, bijvoorbeeld de vaardigheid om met een bepaalde machine te werken, blindtypen, schilderen, acteren, een infuus aanleggen etc. Persoonlijke vaardigheden worden vaak soft skills genoemd. Je bent er goed in geworden door ze veel te oefenen.
Sociaal-emotionele vaardigheden helpen ons omgaan met de sociale wereld om ons heen. 2 Voorbeelden van sociaal-emotionele vaardigheden zijn: weerbaar zijn, vriendschappen aangaan en onderhouden, en omgaan met lastige sociale situaties, zoals pesten.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
De definitie van een vaardigheid is: 'een bepaalde taak of activiteit waarin iemand erg bedreven is'. Vaardigheden worden ontwikkeld – én geperfectioneerd – door oefening en praktische ervaring.
Verschil competenties en vaardigheden
Een competentie is waarneembaar werkgedrag. Een vaardigheid is een activiteit waarin iemand bedreven is. Een competentie is dus een veel ruimer begrip dan een vaardigheid. Vaardigheden maken wel onderdeel uit van een competentie.
De goede vaardigheden zorgen ervoor dat zij de problemen die ze wel ervaren, gemakkelijker met anderen kunnen delen. Ze hoeven de problemen niet alleen te dragen en krijgen hierdoor meer ruimte om problemen te relativeren en op te lossen.
Voor het vak 'Sociale Vaardigheden' zijn jammer genoeg geen ezelsbruggetjes. Het gaat namelijk om dingen die je doet, omdat ze 'zo horen'. Dit vak gaat over mensen, niet over dingen die je kunt onthouden, zoals bij taal en rekenen.
Sociale ontwikkeling
Als kinderen merken dat anderen hen niet goed begrijpen of negatief op hen reageren, leren ze dat er iets moet veranderen. Ze weten alleen niet wat ze zelf kunnen doen om onbegrip of ruzie te voorkomen.
De Goldstein methode is een effectieve methodiek, om sociale vaardigheden aan te leren met de cognitief sociale leertheorie. De elementen hiervan zijn modeling, gedragsoefening, sociale bekrachtiging en transfer-training. Wanneer boosheid verandert in agressie ontstaat een probleem.