Rapportage heeft primair betrekking op de middelen en maatregelen voor het verzamelen, verwerken, opslaan en presenteren van informatie binnen een organisatie.
Rapportages worden vaak als tool gebruikt om een duidelijk overzicht te creëren. Niet alleen het bestuur, maar ook teamleiders en projectmanagers maken vaak gebruik van rapportages. De reden hiervoor is omdat het overzichtelijk in beeld brengt wat de doelstellingen zijn en of je op weg bent om deze te bereiken.
Een rapport is een goed gestructureerd en onderzocht document dat een specifiek publiek informeert over een bepaald probleem of onderwerp. Het doel van een rapport is om besluitvorming en/of de uitkomst van een handelwijze te informeren, begeleiden of beïnvloeden . Het schrijven van rapporten is gebruikelijk op veel werkplekken.
Met een goede rapportage breng je dus duidelijk over naar je leidinggevende wat er gebeurd is, en wat je hebt waargenomen (of juist niet hebt waargenomen). Dit rapport kan dienen als basis voor een besluit dat aan de hand van de uitkomst wordt genomen.
Financiële rapportages bieden inzicht in allerlei belangrijke zaken: kostenbeheersing, prijsbepaling, het aantrekken van financiering en ga zo maar door. Dat inzicht kunt u gebruiken om weloverwogen besluiten te nemen. Op basis van feiten en cijfers in plaats van op sentiment of onderbuikgevoel.
Over het algemeen is het schrijven van rapporten voor praktische werken essentieel voor het documenteren, communiceren, evalueren en informeren van beslissingen met betrekking tot de ondernomen activiteiten . Het bevordert transparantie, verantwoording en leren, en draagt uiteindelijk bij aan de vooruitgang van kennis en verbetering van praktijken.
Een rapport bevat meestal een inleiding en bronnenlijst. Mogelijke andere hoofdstukken zijn: voorwoord, managementsamenvatting, analyseonderdelen (structuur, cultuur, interne communicatie etc.), methode van onderzoek, resultaten, conclusies en aanbevelingen. Geef je hoofdstuk een informatieve titel inclusief nummer.
1. Titelpagina - bevat het onderwerp van het rapport, voor wie het rapport is bedoeld, de auteur (of auteurs als het een groepsrapport is) en de datum van indiening. 2. Samenvatting - dit is meestal een enkele alinea van 100-200 woorden en is een samenvatting die de lezer inzicht geeft in de belangrijkste punten in het rapport.
In de zorgsector is helder en objectief rapporteren van cruciaal belang. Goede rapportages geven namelijk een compleet beeld van de situatie van de cliënt.En je voorkomt mogelijke misverstanden of verkeerde interpretaties.
Wat is een informatief rapport? Dit type rapport is bedoeld om lezers te voorzien van informatie over een bepaald onderwerp door ze te voorzien van feiten . Het is niet bedoeld om een lezer op de een of andere manier te overtuigen. Het hoofddoel van een informatief rapport is om lezers te informeren over een onderwerp met behulp van verifieerbare feiten.
Een rapport is een verslaglegging van een activiteit, gebeurtenis of toestand. Dit verslag wordt, al dan niet na voorafgaand onderzoek, door één of meer rapporteurs gedaan aan een doelgroep, die daartoe doorgaans, maar niet noodzakelijkerwijs, de opdracht heeft gegeven of de wens uitgesproken.
Een rapport is een specifieke vorm van schrijven, bondig en duidelijk geschreven en doorgaans georganiseerd rond het identificeren en onderzoeken van problemen, gebeurtenissen of bevindingen van een onderzoeksonderzoek . Rapporten omvatten vaak het onderzoeken en analyseren van een probleem en het bedenken van een oplossing.
Het doel van een rapport is om te informeren, op te leiden en opties en aanbevelingen voor toekomstige actie te presenteren . Rapporten zijn een integraal onderdeel van tientallen industrieën, waaronder wetenschap, technologie, gezondheidszorg, strafrecht, zakenwereld en de academische wereld.
Rapporteer respectvol
Houd daarmee rekening als je iets noteert. Je wilt namelijk niet de cliënt of de naasten in een slecht daglicht zetten. Door met respect over de cliënt en zijn of haar naasten te schrijven, voelen zij zich gehoord en gerespecteerd.
Een rapport is een beknopt stuk tekst dat feiten en bewijs gebruikt om naar kwesties, situaties, gebeurtenissen of bevindingen te kijken . Rapporten zijn informatieve teksten die verschillende onderwerpen analyseren met een specifiek doel en publiek in gedachten.
Met behulp van een goede rapportage wil je op tijd veranderingen en knelpunten in beeld brengen. Dit is dus puur afhankelijk van wat relevant is om over jouw cliënt te vermelden. Waar mogelijk rapporteer je direct na het zorgmoment. Zo voorkom je dat je dingen vergeet.
De volgende tabel toont de mogelijke elementen van een rapport in de volgorde waarin ze normaal gesproken voorkomen. De essentiële elementen ( inleiding, hoofdtekst, conclusie en referentielijst ) worden in rood en vet weergegeven in de tabel op de volgende pagina. De andere elementen zijn optioneel.
Het Specifiek rapport wordt veel gebruikt in de beveiliging. Hiermee maak je een rapportage aan naar aanleiding van een gebeurtenis, zoals een inbraak of een overval. In het specifiek rapport omschrijf je wat je aantrof, en welke feiten jij hebt geconstateerd.
Een goed rapport heeft een duidelijke en nauwkeurig georganiseerde structuur, verdeeld in koppen en subkoppen . De paragrafen zijn de fundamentele eenheid van rapporten. (Zie kaders hieronder.) De taal van rapporten is formeel, duidelijk, beknopt en to the point.
Rapporteren is een ander woord voor melden of verslag uitbrengen. In een rapport meld je bijvoorbeeld de uitkomsten van je onderzoek.Of je brengt verslag uit van de prestaties van je afdeling in het afgelopen kwartaal.
Er zijn 5 hoofdtypen bedrijfsrapporten, waaronder: onderzoeksrapporten, analytische rapporten (d.w.z. financiële analyse of marktanalyse), prestatierapporten, inventarisrapporten en trendrapporten . Sommige bedrijven gebruiken dagelijkse bedrijfsrapporten, terwijl andere minder frequent bedrijfsrapporten maken.
Het moet voor de lezer duidelijk zijn wat de conclusies en de resultaten zijn. Eenduidig formuleren is key: zonder eenduidige formuleringen kunnen conclusies vraagtekens oproepen bij de lezer. Een rapport moet op een dergelijke manier worden geschreven dat het meteen duidelijk is voor de lezer.
Er is geen verschil tussen een verslag en een rapport, tenzij je het over een schoolrapport hebt, dat is gebaseerd op cijfers adhv toetsen. In het ene bedrijf spreekt men van een rapport terwijl een ander bedrijf daarvoor het woord verslag gebruikt.