Een kind met autisme heeft extra hulp nodig om te gaan bewegen. De grove en fijne motoriek heeft extra aandacht nodig. Bijvoorbeeld stoei- en klimspelletjes, het schoppen tegen een bal, het bouwen van torens en het laten rijden van een autootje. Zeker in het begin moet het initiatief bij de ander liggen.
Mensen met autisme functioneren vaak rigide en hebben dikwijls beperkte interesses. Dit kan verschillende vormen aannemen: motorische stereotypieën zoals bijvoorbeeld rondjes draaien of heen en weer wiegen. repetitieve handelingen, routines in de tijd, bijvoorbeeld dingen in een bepaalde volgorde doen.
Over het algemeen hebben mensen met autisme bewegingen die luidruchtiger en willekeuriger zijn dan die van controles , ontdekten de onderzoekers. Er is minder verschil tussen hun opzettelijke en onopzettelijke bewegingen. Torres zegt dat dit suggereert dat veel mensen met autisme een abnormaal lichaamsbewustzijn hebben.
Ongebruikelijke bewegingspatronen komen vaak voor bij autistische mensen . Naast het op de tenen lopen, hebben autistische kinderen vaak een brede houding en verschillende paslengtes in hun looppatroon. Autistische kinderen en sommige volwassenen kunnen een uniek looppatroon ontwikkelen, dat te herkennen is aan: een kortere paslengte.
Daarbij kun je aan allerlei verschillende sporten denken zoals golf of judo en andere vechtsporten.Ook bij sporten met een duidelijke structuur en hoge mate van voorspelbaarheid zoals atletiek, schaatsen en badminton kunnen geschikt zijn.
Vaak hebben kinderen met autisme moeite met sociale contacten. Hier helpen rollenspelen goed bij. Samen spelen met poppen, bouwen, theeserviesje, keukentje, muziek maken, auto's... hiermee kunnen kinderen op een speelse manier contact maken met andere kinderen of met volwassenen.
Voetbal kan nuttig zijn voor kinderen met autisme die moeite hebben met socialiseren , omdat het mogelijkheden biedt voor sociale interactie en teamwerk. Voetbal kan ook worden aangepast om te voldoen aan de behoeften van kinderen met autisme, met aanpassingen aan de regels of het speelveld.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Kyfose (een kromme wervelkolom), ingestorte borstkas, hangende schouders en zelfs scoliose worden bij veel van onze patiënten waargenomen. Deze veelheid aan houdingsproblemen kan het gevolg zijn van verminderde kracht, verminderde biomechanische stabiliteit of van een sensorische beperking, zoals apraxie.
Veel kinderen met autisme fladderen of springen heel opvallend. Of ze roepen woorden of maken piepende geluiden. Je zou denken dat ze er gelukkig van worden maar in tegendeel het is een uiting van stress/spanningen of overprikkeling of onderprikkeling.
Er zijn wel meer mensen die autistische trekjes hebben. Soms vertonen ze bepaald gedrag dat mogelijk onder Autisme Spectrum Stoornis valt.
Persoonlijke voorkeur. Sommige kinderen slapen gewoon liever op de grond. Misschien hebben ze een heel zacht bed en voelt de harde vloer comfortabeler voor ze. Soms kiest een kind ervoor om op de grond te slapen omdat het een gevoel van veiligheid biedt dat de kans op een goede nachtrust vergroot .
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Autismespectrumstoornissen komen ook onder ouderen voor. Oudere patiënten melden zich meestal met cognitieve klachten, gedragsproblemen of somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten. Overweeg dan ook een autismespectrumstoornis. Verwijs de patiënt bij een dergelijk vermoeden door naar de ouderenpsychiatrie.
Mensen met autisme kunnen vastlopen in hun hoofd door hun andere manier van waarnemen en denken, en doordat ze zich proberen te conformeren aan de manier waarop neurotypische mensen zich gedragen. Als het te veel wordt, kunnen ze uiteindelijk exploderen of juist in zichzelf keren.
De motorische ontwikkeling beïnvloedt niet alleen de lichamelijke, maar ook de geestelijke en sociale ontwikkeling. Het is daarom belangrijk dat kinderen veel bewegen. Bij kinderen met autisme verloopt de motorische ontwikkeling vaak anders en soms vertraagd. Gerichte behandeling helpt om hen te stimuleren te bewegen.
Mensen met autisme gaan dan ook vaak heel primair reageren als ze stress hebben. Ze kunnen dan niets meer met hun frustratie. Ze hebben er geen controle meer over. En dan worden ze agressief, willen ze vluchten, bevriezen ze of worden ze suïcidaal.
Mannen met autisme hebben vaker comorbide externaliserende problemen (zoals gedragsproblemen en hyperactiviteit). Vrouwen met autisme hebben vaker comorbide internaliserende problemen (zoals angst en depressie).
Moeilijkheden met veranderingen en overgangen
Dit kan het voor hen moeilijk maken om dingen te doen zoals baden of tandenpoetsen zo vaak als nodig is. Het is vrij gebruikelijk dat autistische mensen moeite hebben om in de douche of het bad te stappen en/of de verandering van het gevoel van droog naar nat te haten.
Ieder kind met autisme is anders. Daarom bestaat er geen sport die voor álle kinderen met autisme geschikt is. Wel zijn bepaalde sporten populair onder kinderen met autisme: voetbal, judo, paardrijden, atletiek, zwemmen en wielrennen.
Individuele sporten zijn geweldig voor een kind met autisme, met name vechtsporten zoals karate, capoeira, judo en jiu-jitsu . Het is vermeldenswaard dat we vechtsporten niet aanbevelen als sport als uw kind agressief is of zichzelf niet kan beheersen.
Uit de bevindingen van het eerste proefproject bleek dat de scherminterventies van coaches van The Change Foundation tot verbeteringen leidden in de belangrijkste fysiologische aspecten van kinderen met autisme en een positieve invloed hadden op hun dagelijkse fysieke geletterdheid.