Ondanks zijn uitzonderlijke prestaties en robuuste constructie, is de Jeep Renegade niet een erg betrouwbare auto. Dit komt omdat het registreert verschillende problemen die vorige gebruikers hebben geklaagd over.
Conclusie. De Jeep Renegade is een aangename verrassing. Zijn uitgesproken uiterlijk doet een liefhebbersauto vermoeden, maar de kleine Jeep blijkt juist een allemansvriend. Hij scoort punten met zijn veiligheidsuitrusting, aandrijflijn en bouwkwaliteit.
Een echte alleskunner
Jeep wordt gezien als een autoriteit in offroad auto's. De naam van deze alleskunner wordt dan ook veelvuldig gebruikt om vierwielaangedreven modellen (zoals SUV's) van andere merken te omschrijven. Hoewel dit uiteraard een mooi compliment is voor het merk zelf, is dit uiteraard ten onrechte.
Officieel is een verbruik van 1 op 16,1 mogelijk, maar dat haal je in de praktijk niet. Als je veel in de stad rijdt en op de snelweg 120-130 km/h, is 1 op 11 realistischer.
De Jeep Renegade is gebouwd op hetzelfde platform als meerdere Fiat modellen. Hij deelt hiermee verschillende onderdelen, zoals de motor, met Fiat. Ook is dit de eerste Jeep die niet in Amerika wordt geproduceerd, maar in Italië.
Dieselaars starten bij de bekende 1.6 MultiJet 120 pk en wie vierwielaandrijving wenst is aangewezen op een flinke 2.0 liter met 140 pk of 170 pk of die extra sterke 1.4. Jeep heeft dan zelfs een negentrapsautomaat in petto. Kleintjes worden groot!
Zo is-e ruim, comfortabel, efficient en degelijk gebouwd. Toch kan u met de Renegade al snel tegen een minpuntje aanlopen. Heeft u namelijk een forse caravan, dan zal de Renegade - die met 140 pk en een handbak - met zijn standaard trekgewicht van 1200kg al vrij snel tekort schieten.
Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt. Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.
Een Engelse verzekeraar heeft onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van alle merken auto's die door haar werden verzekerd. Jeep is het minst betrouwbaar, op de voet gevolgd door Porsche en op afstand Landrover. In de top 10 van de beste staan alleen Mini en Citroen als niet Aziatische merken.
Jeep is onderdeel van Fiat Chrysler Automobiles (FCA), ontstaan uit de overname van Chrysler door Fiat, waar het merk sinds 1987 onderdeel van uitmaakte.
Geproduceerd in Mexico, Brazilië, China, India en nu ook in Italië, is de Jeep® Compass - uitgebreid met de binnenkort te lanceren 4x4 geëlektrificeerde versie - een echt wereldwijd model. De Compass heeft een bijzondere band met de EMEA-regio en vooral met Europa.
Toyota blijft koning van toekomstbestendigheid
Een inkoppertje in het rijtje van auto's die het langste meegaan: het Japanse Toyota. Zo blijkt uit een uitgebreid Amerikaans onderzoek.
Lexus. Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
In E10 benzine zit slechts 90% benzine en 10% Bio-ethanol. Eigenlijk verschilt dit niet veel met Euro 95 waar al een beetje bio-ethanol bijzit. Toch kan E10 benzine een groot verschil maken voor je auto. Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Volgens de voorschriften mag de inhoud van de verschillende opbergvakken achter de voorstoelen, zoals de deurbakken en de vakjes bij de spatborden, bij het laadvolume met neergeklapte achterbank worden opgeteld.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Japanse auto's staan al tientallen jaren bekend om hun uitstekende betrouwbaarheid. Ten opzichte van de Amerikaanse en Europese concurrenten zijn de auto's van Japanse makelij een stuk betrouwbaarder. Zo wordt er jaarlijks een Reliability Index opgemaakt, waarbij de gehele top 6 in handen is van Japanse automerken.