Je betaalt altijd kosten koper als je een bestaande woning koopt, dus een woning die overgaat van de huidige eigenaar naar jou. Omdat de notaris de transportakte, de inschrijving bij het Kadaster en de aangifte voor de overdrachtsbelasting voor je regelt, betaal je alle kosten koper aan de notaris.
De kosten koper bestaan officieel uit overdrachtsbelasting en notariskosten voor de eigendomsakte. Vaak worden alle bijkomende kosten voor het kopen van een huis (zoals notariskosten voor de hypotheekakte en de kosten voor hypotheekadvies) ook als kosten koper aangeduid.
Koop je een huis, dan mag je maximaal 100% van de waarde van het huis lenen. Dit betekent dat je de kosten koper niet mee kunt financieren. De kosten koper zul je dus met eigen geld moeten betalen. Het is daarom verstandig om niet alleen te sparen voor de inrichting van je huis, maar ook voor de kosten koper.
Wat betekent 'kosten koper'?
'Kosten Koper' (afgekort: k.k) betekent dat u als koper van een huis de overdrachtsbelasting en de kosten van transportakte betaalt. De 'Kosten Koper' vallen onder de aankoop- en financieringskosten. In 2022 mag u 100% van de koopsom van uw woning financieren in een hypotheek.
Het exacte bedrag dat u moet overmaken naar de notaris ziet u op de notariële afrekening die u vóór het passeren van de hypotheek ontvangt. U zorgt er vervolgens voor dat dit geld op tijd op de bankrekening van de notaris staat. Dan heeft die het geld beschikbaar op het moment dat uw aankoop moet passeren.
Blijft hij in gebreke, dan moet hij vaak een boete betalen. Die boete is meestal even groot als het bedrag van de waarborgsom. De koper raakt zijn geld dus kwijt. Als hij geen waarborgsom heeft betaald of een bankgarantie heeft afgegeven, kan hij gedwongen worden om alsnog te betalen.
Het geld van de notaris ontvang je binnen enkele dagen na het passeren (juridische levering) van je huis. Na ondertekening moet de notaris eerst nog controles uitvoeren voordat je het geld ontvangt.
In dit geval krijg je ongeveer 37,09 procent van je kosten koper terug, wat precies het percentage is dat je aan belasting betaalt over je inkomen. Als het deel van je inkomen dat in de tweede schijf valt groter is dan je aftrekbare kosten, krijg je 49,5 procent van de aftrekbare kosten terug bij je belastingteruggave.
De koop van een huis is alleen geldig als u een schriftelijk contract tekent. U zit dus niet meteen aan de woning vast als u een bod uitbrengt. Ook niet als u de vraagprijs biedt. Of als u meer biedt dan de vraagprijs.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Een huis kopen zonder eigen geld kan niet meer
Sinds 2018 mag je niet meer dan 100% van de woningwaarde lenen. Het is niet meer mogelijk om de bijkomende kosten mee te financieren. Dit moet je zelf kunnen betalen. Hoeveel geld je precies nodig hebt voor je nieuwe huis hangt af van je persoonlijke situatie.
Voor sommige huizen is 2% overbieden al voldoende, bij andere huizen kan de prijs tot wel 20% boven de vraagprijs stijgen. Voordat je meegezogen wordt in een biedingen oorlog moet je het volgende weten: Sinds 2018 mag je niet meer lenen dan de waarde van een woning.
Moet je flink overbieden op een huis en betaal je meer dan het huis volgens de taxateur waard is? Dan moet je dit verschil zelf betalen. Je kunt dit niet meefinancieren in je hypotheek.
Neem je geen financieringsvoorbehoud op in het koopcontract en krijg je de financiering niet rond, dan ben je gebonden aan de koopovereenkomst. Als je de woning niet kunt betalen, kan de verkoper de koopovereenkomst ontbinden. In dat geval moet je meestal een boete betalen van 10% van de koopsom.
Is overdrachtsbelasting aftrekbaar? Nee. Voor de koper is dit dus een vervelende belasting: overdrachtsbelasting verhoogt immers de koopsom en is niet aftrekbaar.
Geen overdrachtsbelasting voor starters
Kopers van 18 tot 35 jaar betalen sinds 2021 eenmalig geen overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning. Dat maakt de aankoop van een woning een stuk goedkoper. Vanaf 1 april 2021 geldt daarbij ook nog de regel dat de woning niet duurder mag zijn dan € 400.000.
Cijfers van het NVM laten zien dat in 2022 op ruim 61% van de woningen met een vraagprijs tussen de € 300.000 en € 400.000 minimaal € 25.000 wordt overboden. Bij 21% is de overbieding zelfs € 50.000.
Waarover gaat het? Als je meerdere geïnteresseerden hebt voor je woning mag je die wel degelijk tegen elkaar laten 'opbieden'. Je kan die kandidaten bijvoorbeeld vragen om hun hoogste bod te laten kennen tegen een welbepaalde datum.
Wil je later terugkomen op je bod, dan kan de verkoper een schadevergoeding eisen. Breng je schriftelijk of via elektronische weg een bod uit, dan kan je best aangeven hoeveel tijd de verkoper heeft om erop in te gaan.
Vanaf het moment dat de woning te koop wordt gezet duurt het gemiddeld 4,1 maanden tot het tekenen van de koopovereenkomst ('verkooptijd'). Daar komt nog eens gemiddeld 3,1 maanden bij tot de overdracht bij de notaris ('overdrachtsperiode').
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster.
Je moet dan denken aan een bedrag van ongeveer vier tot zes procent van de koopsom. Daarnaast kun je ervoor kiezen om nog extra eigen geld in te leggen en hiermee de hypotheek en dus de maandlasten te verlagen.
Het is de bedoeling dat u als verkoper zo spoedig mogelijk na de overdracht uw geld overgemaakt gaat krijgen. 010Notaris streeft ernaar om alles binnen twee dagen op uw rekening bij te schrijven. Omdat we echter afhankelijk zijn van het Kadaster en hun openingstijden, zal er soms meer tijd nodig zijn.
Dit is meestal één of twee werkdagen na het passeren van de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte. Bij de betaling is de notaris gebonden aan wet- en regelgeving.
Overdracht woning: de rol van de makelaar
Een verkoopmakelaar neemt de rol op zich om alles goed te regelen in samenspraak met de koper en de notaris. Zo heb je zelf nauwelijks omkijken naar een winstgevende verkoop en voorkom je dure blunders. Ook het betalen van de makelaar doe je heel eenvoudig via de notaris.