Leesclubs zijn groepjes mensen de bij elkaar komen om boeken te lezen en te bespreken. Dat is in feite wat het is. Het is niks spannends of ingewikkelds, het is eigenlijk gewoon 'voor de leuk. ' Althans, zo is het bij onze leesclub.
Organiseer een kennismakingsbijeenkomst voor de belangstellenden. Laat daarbij bijvoorbeeld iedereen iets vertellen over zijn leesvoorkeuren of vraag de deelnemers een van hun favoriete boeken mee te nemen. Tip: Neem de tijd om een goed beeld te krijgen van elkaars verwachtingen over de leesclub.
Gebruik je eigen woorden, schrijf niet letterlijk de zinnen over uit het boek. Houd de volgorde van het boek aan; gebeurtenissen die eerst gebeuren in het boek, beschrijf je ook als eerste in je samenvatting. Maak je samenvatting niet te lang!
Wat is een boekbespreking? Je vertelt in de kring iets over een boek dat jij hebt gelezen. Het is belangrijk dat jij het een leuk boek vindt, want dan kun jij daar enthousiast over vertellen aan de klas. Je maakt er een PowerPoint presentatie bij die je tijdens je boekbespreking aan de klas laat zien.
Het onderwerp van een boek geeft aan waar het boek over gaat. Er zijn bijvoorbeeld boeken die reisverhalen, sport of familie als onderwerp hebben. Ook zijn er boeken die gaan over dieren, oorlog of magie.
Probeer je boekbespreking niet te kort te maken. Zorg ervoor dat het ongeveer tussen de 5 en 10 minuten duurt. Zorg ervoor dat het leuk is om naar jouw boekbespreking te luisteren en te kijken. beter gaat.
Boeken lezen is een ontspannende hobby, maar het is ook een ideale manier om geld te verdienen. De meeste banen waarvoor je boeken moet lezen vereisen ook bepaalde schrijfopdrachten, of gerelateerde proofreading-bezigheden.
Een leesclub zorgt voor verbreding van je kennis. En je krijgt andere titels te lezen dan die je normaal gesproken leest. Deelnemen aan een leesclub zorgt ook voor continuïteit. Een stok achter de deur om tijd vrij te maken voor lezen.
Een mini leesles is een onderdeel van het stil lezen. Tijdens een mini leesles promoot je een boek en geef je de kinderen een leesvraag mee. Tijdens het stil lezen denken de kinderen na over een antwoord op deze leesvraag.
Door de inleiding weet je ongeveer wat je kunt verwachten. In de inleiding wordt het onderwerp geïntroduceerd en vertel je hoe het boek is opgebouwd, zodat de lezer weet wat die kan verwachten. Heel veel meer is de inleiding niet. Dat kan algemeen, dat kan hoofdstuk per hoofdstuk: kies wat past bij het boek.
Alleen met een boek op de bank is leuk, maar het is nog leuker als u over het boek, de schrijver en literatuur kunt praten met anderen. Dat kan in een leeskring, een kleine groep mensen die hetzelfde boek leest. Leeskringen kunnen bij de Bibliotheek terecht om gebruik te maken van leeskringkoffers.
Een aantal voorbeelden van thema's: liefde, gelijkwaardigheid, religie, gezondheid, culturen, ouderdom, kinderwens, vrouwenrechten, familiesystemen, marketing, management, klimaatproblematiek, psychologie, specifieke werkvelden, pesten, mantelzorg, spiritualiteit, financiën, oorlog… et cetera.
Motto Soms bevatten romans een motto: dit staat dan in de vorm van een klein tekstfragment voor in het boek (een citaat uit een gedicht, een andere roman of een songtekst). Een schrijver neemt een motto natuurlijk niet zomaar op; hij of zij vindt deze woorden toepasselijk en veelzeggend voor zijn eigen verhaal.
Wanneer je in het boek dan terugleest dat een personage zo heerlijk op een bankje zit, dan kan dat het motief zijn om terug te denken aan het thema: die herinnering van vroeger. Het is dus goed om deze twee van elkaar te onderscheiden. Een motief is vaak een aanleiding tot en dus niet het thema.
Het organiseren van een boekpresentatie begint met het zoeken én vinden van een geschikte locatie. De locatie is bepalend voor bijna alle andere keuzes die je met betrekking tot je boekpresentatie moet maken en daarom is het verstandig om zo vroeg mogelijk met zoeken te beginnen.
Je kind komt thuis met de opdracht om een boekverslag te maken. Dit gebeurt meestal in groep 6, groep 7 of groep 8. Eerst leest je kind op school of thuis een boek en daarna mag hij aan de slag met het verslag.
Op 'Leesplezier' vind je duizenden boekbesprekingen van recente boeken van Vlaamse en Nederlandse uitgeverijen, die verschenen zijn sinds 2005. Bij elke boekbespreking staan een korte inhoud, een beoordeling en een leesbevorderende tip om met dit boek in de klas te werken.
Begrip uit de verteltheorie ter aanduiding van de locatie, de plaats waar of de omgeving waarin de handeling of geschiedenis van een literair werk zich afspeelt. Deze kan op meer impliciete of expliciete wijze worden opgeroepen.