Staat jouw scooter altijd buiten gestald? Dan is het handig om hier in de winter een beschermhoes overheen te leggen. Zo is de scooter altijd beschermd tegen vuil en stof, maar ook tegen kou.
Zet je scooter altijd op het stuurslot, zodat dieven geen rechte stukken kunnen rijden, maar alleen met een bocht. Zorg daarnaast voor een goed ringslot of schijfremslot om je scooter goed te beveiligen.
Ter preventie van diefstal is het belangrijk om uw scooter altijd in een schuur, stalling of box te parkeren, met minimaal twee goede sloten en eventueel een alarmsysteem. Helaas is er niet altijd de mogelijkheid om uw scooter binnen te parkeren.
Ongeveer 1,26% van alle scooters die in Nederland rondreden, werden in 2017 dus gestolen. Dat cijfer lijkt misschien niet veel te zijn, maar de cijfers ogen vertekend indien we ze vergelijken met de diefstalcijfers bij andere voertuigen.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Met het dragen van warme kleding houd je je eigen lichaamswarmte vast. Trek er vervolgens een dikke winterjas overheen en de eerste stap is gezet. Vooral een jas die waterdicht is, is ideaal. Ook een regenbroek of beenkleed kan goed helpen tegen de regen en de kou.
De kans op letsel op een scooter is een veelvoud groter dan in de auto. Dit komt omdat je op een tweewieler kwetsbaarder bent dan een vierwieler. Met een auto kan er nog sprake zijn van blikschade, terwijl op een scooter een aanrijding met een andere weggebruiker vrijwel altijd een val tot gevolg heeft.
Alleen een stuurslot op je scooter is niet veilig genoeg. Je scooter kan gemakkelijk opgetild en meegenomen worden. Een goed scooterslot met een ART 3 keurmerk of hoger is daarom enorm belangrijk en verplicht door de verzekeraar. Met als reden dat een ART 3 slot een grotere weerstand biedt tegen diefstal.
U bent verplicht om minimaal een WA Bromfietsverzekering voor uw elektrische scooter af te sluiten. Met deze verzekering bent u verzekerd als u met uw elektrische scooter schade veroorzaakt aan (spullen van) een ander. Kies voor een uitgebreidere dekking als u wilt dat schade aan uw scooter ook verzekerd is.
De dagwaarde van een scooter kan niet vastgesteld worden. Het is altijd een schatting. U kunt de dagwaarde inschatten door op te zoeken waar vergelijkbare scooters met dezelfde leeftijd ongeveer voor verkocht worden. Bij schade zal een expert de dagwaarde vóór de schade inschatten.
Wat betekent dat precies? Voor diefstal moet er sprake zijn van: Een goed (fietsen, auto's, huisdieren, elektriciteit: het zijn allemaal goederen voor het delict diefstal); Het goed moet geheel of ten dele aan een ander toebehoren (diefstal van je eigen bezittingen is onmogelijk);
Het alarm bevestigt de activering door een geluidssignaal met hoge toon af te geven. Meteen daarna verlaat het alarm automatisch de programmeerprocedure, wat wordt aangegeven door afgifte van twee geluidssignalen met lage toon (BOOP), een geluidssignaal met hoge toon (BEEP) en het uitgaan van de led op het voertuig.
Beugelsloten zijn doorgaans iets goedkoper en iets lichter. Bovendien is dit type slot extra makkelijk in gebruik. Een kwestie van de vaste beugel door de voorvork en het wiel van de fiets (of scooter of motor) steken, vervolgens in het slothuis vastzetten en klaar.
Heb je dus een scooter of brommer met weinig ruimte tussen de velgen, koop dan een kettingslot met U-beugel hangslot. Dit zijn onder andere de nieuwe Vespa Sprint scooters, AGM VX50 en BTC Riva modellen.
Voor een scooter wordt een ART 3 sterren slot geadviseerd en de meeste verzekeraars eisen dit ook. Reaal eist in veel gevallen zelfs een ART 4 sterrenslot, afhankelijk van de regio waar een verzekerde woont en de waarde van de scooter.
Met een beugelslot kan je scooter snel en eenvoudig op slot worden gezet. Je steekt de Uvormige beugel door het achterwiel en draait het slothuis er weer aan vast. Je kunt je scooter met een beugelslot ook vastzetten aan een object, zoals een paal.
Het verschil tussen ART-1 t/m ART-5
ART-2 sloten betreffen in de regel fietssloten. ART-3 sloten zijn in de regel bestemd voor de duurdere fietsen en scooters en brommers. ART-4 sloten zijn geschikt voor scooters en (de wat lichtere) motoren, terwijl het bij ART-5 uitsluitend gaat om sloten voor de (zwaardere) motor.
Re: 80cc i.p.v 49,9cc scooter
Je krijgt een bekeuring voor te hoge constructiesnelheid: N083 a, tm 10 km te hard = 45 euro boete N083 b, meer dan 10 tm 15 km te hard = 70 euro boete.
45 km/uur rijden en op het fiets/bromfietspad max. 40 km/uur. Het is verboden om je scooter op te voeren, zodat hij harder gaat.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
En er kan er maar een de winnaar zijn en dat is de IXS Arctic GTX 2.0. Deze winterhandschoenen voor op de motor en/of scooter zijn fraai afgewerkt en maken gebruik van mooie materialen en is 100% waterdicht en isoleert perfect. Daarbij heeft de handschoen een goede pasvorm en zit hij gewoon erg goed.
Ons advies is om goede kleding te dragen. Denk daarbij aan handschoenen die je handen en polsen goed bedekken en aan hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken. Daarnaast is het aan te raden we aan dat de jas je bovenarmen bedekt en de broek je benen.
Niet enkel om boetes te voorkomen, maar vooral om de veiligheid van u en uw passagier te garanderen. U bent sowieso verplicht om een helm te dragen, handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen met enkelprotectie.