Het omzet – of afzetaandeel is de omzet of afzet van het merk bij de wederverkopers gedeeld door de totale omzet of afzet bij die wederverkopers in de betreffende productsoort. Het omzetaandeel kan ook worden gezien als het marktaandeel van dat merk bij de wederverkopers van dat merkt.
Marktaandeel Parfitt Collins
Het marktaandeel dient berekend te worden door P*H*VII: (P) Cumulatieve penetratiegraad: totaal aantal afnemers van merk in een bepaalde periode ten opzichte van het potentiële aantal afnemers.
Je berekent je marktaandeel door je omzet van vorig jaar te delen door je bruikbare afzetmarkt van vorig jaar. Het percentage wat hieruit komt is je marktaandeel van vorig jaar.
Het relatieve marktaandeel wordt berekend door het eigen marktaandeel te delen door het marktaandeel van de grootste concurrent, om de verhouding tussen het eigen marktaandeel en die van de grootste concurrent te achterhalen.
Selectie indicator
Is de uitkomst groter dan 1 dan kan gesteld worden dat de winkels waar hun product verkocht wordt gemiddeld groter zijn dan de andere winkels. De selectie indicator kan ook berekend worden door de gewogen distributie te delen door de numerieke distributie.
Marktaandeel is het percentage van de totale som aan opbrengsten of verkopen binnen de sector waarin een bedrijf actief is. De onderneming die het grootste aandeel heeft binnen een sector is de marktleider.
Afzet is de hoeveelheid producten/diensten die een bedrijf in een bepaalde periode verkoopt. Omzet is het totale geldbedrag dat een bedrijf ontvangt voor de verkochte goederen/diensten in een bepaalde periode.
Break-even punt: de situatie waarin de totale opbrengsten of omzet (TO = verkoopprijs x afzet = P x q) precies gelijk zijn aan de totale kosten (TK).
Albert Heijn sluit een bijzonder jaar af met een marktaandeel van 35,9% in Nederland (bron: NielsenIQ), een stijging van 0,9%pt ten opzichte van 2020.
Om de totale marktomvang te berekenen hebben we een aantal gegevens nodig. Totale aantal personen/ bedrijven die vraag hebben; Totale aantal personen/ bedrijven die aanbod bieden; Totale aantal transacties die die personen/ bedrijven per jaar doen.
Albert Heijn heeft nog altijd het grootste marktaandeel (35,9 procent) van de Nederlandse supermarktketens, voor Jumbo met 21,8 procent. Dat meldt marktonderzoeker Nielsen IQ. Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent.
Omzet is de term voor alle inkomsten van een bedrijf in een bepaalde periode. De hoogte is afhankelijk van het aantal verkochte producten en diensten (afzet) en de bijbehorende verkoopprijs.
Simpel gezegd bekijkt u bij 'marktpotentieel berekenen' welk gedeelte van de markt al klant bij u is en welk percentage van de markt nog niet. Zo weet u welke bedrijven uw product of dienst zouden kunnen afnemen, maar dat nog niet doen.
Extra uitleg
Als de opbrengst van één extra product (de marginale opbrengst, MO) groter is dan nul, neemt de totale omzet (TO) toe. Echter, als de marginale opbrengst kleiner is dan nul neemt de totale omzet af. De totale omzet is maximaal als MO precies gelijk is aan nul (MO = 0).
Economie uitleg
Van een prijsafzet functie (P) maken we eerst een TO (Totale opbrengsten) functie en vervolgens maken we daar een MO (Marginale opbrengsten) functie van door de afgeleide van TO te nemen. Daarna stellen we MO gelijk aan 0 om uit te vinden bij welke productieomvang de omzet maximaal is.
De omzet is de totale waarde (totale opbrengst) van de verkopen (afzet) in een bepaalde periode. waarin TO de omzet of totale opbrengst is, p de prijs en q de afzet. De omzet van een bedrijf is dus afhankelijk van prijs en afzet.
Hoe bereken je de omzet? De formule voor omzet is bij producten: afzet x verkoopprijs exclusief btw.
Bruto en netto omzet
Dit zijn de kosten voor de inkoop van het product. Door deze inkoopkosten af te trekken van de bruto omzet bereken je eenvoudig de netto omzet. De formule luidt: Netto omzet = bruto omzet -/- kostprijs / inkoopprijs.
Omzet is een bedrijfseconomische term die duidt op het totaalbedrag van verkopen van een bedrijf (organisatie, rechtspersoon) in een bepaalde periode. De omzet is opgebouwd uit twee componenten, prijs en afzet (verkochte hoeveelheid). De bijdrage van één bepaald product aan de omzet is: prijs × afzet.
Als een bedrijf een groot marktaandeel heeft betekent dit dat ze een groot percentage van de markt bedienen. Marktaandeel is een belangrijke indicator van zakelijk succes en zodoende kan het vergroten van marktaandeel worden gezien als het hoofddoel van marketing.
De share of wallet is het percentage van de totale uitgaven dat de klant voor een specifiek onderdeel bij uw bedrijf besteedt.
Het marktaandeel is onder meer interessant omdat het iets zegt over de positie van een product of merk ten opzichte van de concurrentie, zowel in absolute omvang als de ontwikkeling van de grip op de markt. Het marktaandeel vertelt hoe dominant een merk is en wat de belangrijkste tegenspelers zijn.