Winstmarge is een percentage en is dus een bedrag t.o.v. een ander bedrag. Bijvoorbeeld € 50 t.o.v. € 200 = 50 /200 = 25%. Bij winstmarge kan dat andere bedrag de inkoopprijs of de verkoopprijs zijn.
Hoe bereken je winstmarge? De winstmarge wordt uitgedrukt als een percentage en wordt berekend door de brutowinst te delen door de omzet en dit resultaat te vermenigvuldigen met 100.
De winstmarge is de verhouding tussen de omzet en de winst, anders gezegd: hoeveel procent van de omzet overblijft als winst voor de onderneming. Deze ratio wordt ook vaak gebruikt op kleinere schaal bijvoorbeeld bij de vergelijking van twee investeringsmogelijkheden.
Wat is de brutowinstmarge? De brutowinstmarge is het percentage van de omzet wat overblijft als je alle inkopen hebt betaald. Dit betekent dus dat je er verder geen andere kosten afhaalt, alleen de kosten van de inkopen* van de verkochte producten.
Als een winkel een product inkoopt voor 10 euro en weer verkoopt voor 20 euro is er eenvoudig gesteld een winstmarge van 10 euro. Maar op beide bedragen wordt een BTW tarief van 21 procent berekend.
Winstmarge berekenen
In het voorbeeld hierboven is de winstmarge als percentage van de verkoopprijs dan: (€ 100 – € 80) / € 100 = 20%. En als opslag op de inkoopprijs (€ 100 – € 80) / € 80 = 25%.
Wat is een goede winstmarge? De “juiste” winstmarge bestaat niet omdat marges en rendementen daaruit sectorspecifiek zijn. Een supermarkt kan bijvoorbeeld met een nettowinstmarge-tegen-omzet van 1% redelijk scoren, terwijl in de luxesector een goed jaar 18% oplevert.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst.
De winst, ook wel 'totaal resultaat' genoemd, is te berekenen door de totale kosten van de totale omzet te halen. Je komt dan uit op de volgende formule: TW = TO – TK. Een bedrijf dat €1.000,- omzet heeft gegenereerd met €800,- aan kosten, maakt dus €200,- winst!
Als vuistregel kun je aanhouden dat een gezonde winstmarge rond de 10% ligt. 5% is een lage marge en 20% is hoog. Hotels kunnen een lage winstmarge compenseren door te proberen een hogere omzet per boeking te krijgen via ondersteunende diensten en upselling.
Als u margegoederen verkoopt, dan vermeldt u op de factuur geen btw. De btw is wel bij uw prijs inbegrepen.
De winstmarge toont de winstgevendheid van een product, dienst of bedrijf. Het is het percentage van de omzet dat overblijft nadat alle bijbehorende kosten zijn afgetrokken. Hoe hoger het percentage, hoe winstgevender het bedrijf.
Een percentage van een getal berekenen is heel eenvoudig. Je rekent eerst 1 procent uit van het getal.Je doet dit door het getal te delen door 100.Vervolgens vermenigvuldig je de uitkomst met het percentage.
Wat is de retail marge? Oké, dus de retail marge komt neer op je winstmarge. Maar hoe is dit precies samengesteld? Wel, de winstmarge is het verschil tussen de prijs die je betaalt om een product in te kopen en de prijs waartegen je dat product aan je klanten verkoopt.
Het verschil tussen nettowinst en brutowinst is dat brutowinst het verschil is tussen de opbrengst en de kosten van verkochte goederen (COGS). Nettowinst daarentegen is de brutowinst minus de bedrijfskosten, rentelasten, belasting en afschrijvingen.
Je berekent het bedrijfsresultaat simpelweg door de gemaakte bedrijfskosten van de netto omzet af te trekken. De bedrijfskosten zijn alle kosten die noodzakelijk zijn de verkochte producten te maken, de overhead en de algemene kosten van de bedrijfsvoering.
Wat is inkoopwaarde van de omzet
De inkoopwaarde van de omzet staat gelijk aan de inkooprijs van alle verkochte producten. Als onderneming koop je bijvoorbeeld 100 broeken voor €50 per broek. Je verkoopt die broeken vervolgens voor €100 per broek. De inkoopwaarde van de omzet is dan €5.000.
Gemiddeld genomen is een rendabiliteit van 5 tot 10% een indicatie van een gezond bedrijf. Je maakt dan op elke geïnvesteerde euro 0,05 tot 0,10 euro winst.
Hoeveel je per product verdient wordt bepaald door de winstmarge. De winstmarge is de netto verkoopprijs minus de netto inkoopprijs en wordt ook wel brutowinst genoemd. Bovengenoemde kosten worden dus uit de brutowinst betaald. Bruto winst minus kosten is de nettowinst.
Percentage winst over de inkoopprijs
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een percentage winst van 30% hanteren. Wanneer je dit percentage over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
De marge voor een distributeur kan variëren van 3% tot 30% van de verkoopprijs, de marge voor de detailhandelaar kan variëren van zeer weinig tot 60%. Dit hangt allemaal af van het type product en wie er voor de marketingactiviteiten betaalt.
Marges bij eten wat lager
De winstmarge bij eten ligt wat lager dan bij drinken, legt Van der Veer uit. De stelregel is dat je 30 procent van de omzet mag uitgeven aan inkoopkosten. ''In het hogere segment liggen de marges lager, daar houd je van elke euro omzet maar zo'n 60 eurocent over.
Dit houdt dus in dat indien je bijvoorbeeld een 100% opslag berekend op inkoopprijs, je een winstmarge van 50% zal hebben. Stel je koopt iets in voor 100€, wat je verkoopt voor 200€. Dan is op basis van de bovenstaande formule de marge als volgt: (200 - 100) / 200 = 50%.