Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een winstmarge van 30% hanteren. Als je deze marge over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
Margeberekening op basis van de Verkoopprijs: De bovenstaande berekening: Verkoopprijs minus de Verrekenprijs = Marge in geld. Marge in geld * 100 / verkoopprijs = marge in procenten, leidt tot een margepercentage in dit voorbeeld van 29,93%. Let op!
De marge van een product is het verschil tussen de inkoopprijs die je voor je producten betaalt en het bedrag waarvoor je deze verkoopt (de verkoopprijs).
Brutowinstmarge berekenen
Dit doe je door de totale brutowinst te delen door de totale omzet en dit keer 100% te doen. Simpeler gezegd maak je de volgende berekening: deel (totale brutowinst) / geheel (totale omzet) x 100 = brutowinstmarge.
De marge is het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs. De marge kan worden uitgedrukt als een percentage en als een bedrag per artikel. Van dit deel van de omzet kunnen de kosten voor onder meer personeel, huisvesting en marketing worden betaald. Het resultaat dat dan nog overblijft is de geboekte winst.
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een winstmarge van 30% hanteren. Als je deze marge over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
De winstmarge is het geld dat wordt verdiend met een verkoop minus de directe kosten van een verkoop en de brutomarge is de winst uitgedrukt in een percentage van de omzet.
Als een ondernemer/bedrijf marge-goederen doorverkoopt dan wordt er alleen btw verrekend over de winst omdat over de inkoopsprijs al eens btw betaald is. De term “marge” maakt de ondernemer hierop attent. Zodoende zijn goederen van een particulier, automatisch marge-goederen.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
Nettowinstmarge. De nettowinstmarge geeft het percentage aan dat van de omzet overblijft nadat alle kosten, inclusief belastingen, rentelasten en dividend voor preferente aandelen, zijn afgetrokken.
De winstmarge toont de winstgevendheid van een product, dienst of bedrijf. Het is het percentage van de omzet dat overblijft nadat alle bijbehorende kosten zijn afgetrokken. Hoe hoger het percentage, hoe winstgevender het bedrijf.
U berekent de kostprijs door de totale kosten per kostenplaats te delen door de normale bezetting.
bijvoorbeeld per product 10 euro brutowinst en het product verkoopt hij voor 5 euro 10 - 5 = 5,- euro = inkoop prijs.
De formule voor nettowinst is: brutowinst - alle indirecte kosten van het bedrijf en belastingen. Een andere berekening is: de omzet - alle kosten, dus directe en indirecte kosten en belastingen.
De omzet wordt berekend door de prijs (p) te vermenigvuldigen met de verkochte hoeveelheid (q). De winst is het positieve verschil tussen opbrengsten en kosten. Tevens komt de winst- en verliesrekening aan bod.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
Als u margegoederen verkoopt, dan vermeldt u op de factuur geen btw. De btw is wel bij uw prijs inbegrepen.
Een bedrijf moet soms kiezen tussen meer verkopen aan lagere prijzen of iets minder verkopen aan hogere prijzen. Of anders gezegd kiezen tussen meer volume of een hogere marge. Deze marge vormt de basis van je bedrijf en dient om alle andere kosten te kunnen dragen.
De marge voor een distributeur kan variëren van 3% tot 30% van de verkoopprijs, de marge voor de retailer kan variëren van zeer weinig tot 60%. Dit alles hangt af van het soort product en wie voor de marketingactiviteiten betaalt.