Winstmarge berekenen In het voorbeeld hierboven is de winstmarge als percentage van de verkoopprijs dan: (€ 100 – € 80) / € 100 = 20%. En als opslag op de inkoopprijs (€ 100 – € 80) / € 80 = 25%.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Maar je kunt de marge ook berekenen over de inkoopprijs van je product. Rekenvoorbeeld: Fietsenmaker Janssen koopt elektrische damesfietsen in voor € 800,- (exclusief btw-tarief) per fiets. Hij wil 40% marge maken op de fietsen. 800,00 / (40%) = 800,00 / 0,60 = 1333,33.
Deze marge wordt uitgedrukt als een percentage van de omzet. De formule om de brutowinstmarge te berekenen is: (Omzet – inkoopwaarde van de producten) / Omzet * 100%.
Als een winkel een product inkoopt voor 10 euro en weer verkoopt voor 20 euro is er eenvoudig gesteld een winstmarge van 10 euro. Maar op beide bedragen wordt een BTW tarief van 21 procent berekend.
Wat is een goede winstmarge? De “juiste” winstmarge bestaat niet omdat marges en rendementen daaruit sectorspecifiek zijn. Een supermarkt kan bijvoorbeeld met een nettowinstmarge-tegen-omzet van 1% redelijk scoren, terwijl in de luxesector een goed jaar 18% oplevert.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst.
De winstmarge is de verhouding tussen de omzet en de winst, anders gezegd: hoeveel procent van de omzet overblijft als winst voor de onderneming. Deze ratio wordt ook vaak gebruikt op kleinere schaal bijvoorbeeld bij de vergelijking van twee investeringsmogelijkheden.
Als u margegoederen verkoopt, dan vermeldt u op de factuur geen btw. De btw is wel bij uw prijs inbegrepen.
Laten we ons nu voorstellen dat je, om een goede winst te maken, een marge van 60% wilt hebben voor de producten die je verkoopt. Als dat het geval is, wat moet de verkoopprijs dan zijn? De formule voor het berekenen van de brutomarge is: Brutomarge% = (Verkoopprijs – Kostprijs verkoop) / Verkoopprijs.
Als vuistregel kun je aanhouden dat een gezonde winstmarge rond de 10% ligt. 5% is een lage marge en 20% is hoog.
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.
Op basis hiervan bereken je je marge met de formule winst / omzet x 100. Op elke tas zit dus een marge van ongeveer 35%. Afhankelijk van hoeveel tassen je verkoopt, is deze marge ruimschoots voldoende voor een financieel gezond freelance bedrijf.
Wat is de retail marge? Oké, dus de retail marge komt neer op je winstmarge. Maar hoe is dit precies samengesteld? Wel, de winstmarge is het verschil tussen de prijs die je betaalt om een product in te kopen en de prijs waartegen je dat product aan je klanten verkoopt.
De commerciële marge is het percentage op de verkoopprijs van een product dat een onderneming verdient. Het wordt verkregen door de kosten van het product af te trekken van de uiteindelijke prijs. Het is een goede indicator van hoe je onderneming er commercieel voorstaat.
Een marge van 100% of hoger zou betekenen dat de inkoop nul of negatief is en dat kan natuurlijk niet. Als je de verkoop op 100 stelt dan is die 100 een optelsom van inkoopprijs en marge. Bij een marge van nul valt er weinig meer te berekenen.
De inkoopwaarde van de omzet staat gelijk aan de inkooprijs van alle verkochte producten. Als onderneming koop je bijvoorbeeld 100 broeken voor €50 per broek. Je verkoopt die broeken vervolgens voor €100 per broek. De inkoopwaarde van de omzet is dan €5.000.
Wanneer je een marge van 25% hanteert, dan betekent dit dat 25% van je verkoopprijs uit marge bestaat. Om van je inkoopprijs tot je verkoopprijs te komen, gebruik je de volgende berekening: 100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33.
Gemiddeld genomen is een rendabiliteit van 5 tot 10% een indicatie van een gezond bedrijf. Je maakt dan op elke geïnvesteerde euro 0,05 tot 0,10 euro winst.
Door de nettowinst te delen door de omzet bereken je het winstpercentage. Een winst van € 100.000 klinkt veel. En dat is het ook als de omzet € 200.000 bedraagt. Maar als de omzet 10 miljoen bedraagt is er sprake van een nettowinstmarge van 1%.