Het onderwerp en de bijbehorende centrale onderzoeksvraag moeten relevant zijn. Met de relevantie wordt de toegevoegde waarde van jouw onderzoek bedoeld, voor de praktijk of wetenschap. Het scriptieonderwerp moet op de eerste plaats natuurlijk relevant zijn voor je opleiding en het bedrijf waarvoor je onderzoek doet.
Een bron is relevant als het je helpt bij de beantwoording van je hoofdvraag of deelvragen. Om relevant te zijn moet de bron aan ten minste een van de volgende aspecten voldoen: De bron helpt bij het beantwoorden van mijn hoofdvraag of deelvraag. Het onderwerp van de bron komt overeen met mijn onderwerp.
Relevantie is de mate waarin de informatie bijdraagt aan de beantwoording van de onderzoeksvraag. Het gaat hier om zowel hoofd-, deel- als zoekvragen. Je beoordeelt de gevonden informatie en informatiebronnen aan de hand van inhoud, vorm en actualiteit.
In een maatschappelijk of praktisch relevant onderzoek wil je onder andere: nuttige conclusies trekken over de huidige stand van zaken; testen of een bepaalde methode werkt of niet; leiden tot aanbevelingen om een probleem op te lossen.
Iets dat relevant is, is ter zake in een bepaalde situatie. Het is een essentieel onderdeel of aspect van het onderwerp waarover gesproken of gedacht wordt.
Informatie is relevant wanneer deze bijdraagt aan de beantwoording van de onderzoeksvraag. Je beoordeelt de gevonden informatie op basis van inhoud, niveau en actualiteit.
Relevant is datgene wat belangrijk is. Relevant betekent hetzelfde als essentieel. Bij een bepaald onderwerp vormt datgene wat relevant is de essentie van het betreffende onderwerp. Wat relevant is kan van persoon tot persoon verschillen.
irrelevant = irrelevant bijv. naamw. Uitspraak: [ɪrələˈvɑnt] als iets voor de zaak in kwestie niet belangrijk is Voorbeeld: `Dat ze een vrouw is, is volstrekt niet relevant voor haar politiewerk.
De relevantie van iets, is hoe belangrijk en betekenisvol datgene is (in een bepaalde discussie, bespreking, overweging, ...). Het een bepalende factor die de interpretatie of de gevolgen van iets anders wezenlijk kan veranderen.
Het is belangrijk dat je de kwaliteit van bronnen kritisch beoordeelt. Hoe hoger de kwaliteit van de gebruikte bronnen, hoe steviger jouw eigen onderzoek staat. De kwaliteit van een bron kun je checken aan de hand van: achtergrond van de auteur: Is de auteur een autoriteit op het gebied waar de bron over gaat?
De aanleiding van het onderzoek wekt de interesse van de lezer (met een passend citaat, krantenbericht of ander voorbeeld). Het onderwerp is afgebakend. De wetenschappelijke relevantie is aangetoond (voor praktisch georiënteerde scripties minder relevant).
Doen of (nog) niet doen; de strategische relevantie van het project. Het onderdeel waarin de ambitie centraal staat, vormt de ondernemersopgave. Hier wordt de vraag beantwoord waarom het project strategisch relevant is. Het gaat om de keuze tussen doen en niet-doen, of soms tussen doen en nog-niet-doen.
Wetenschappelijke relevantie:
Deze relevantie bestaat vaak uit het feit dat er niet alleen onderzocht wordt of er ergens een probleem is, maar ook wordt aangegeven hoe dit probleem opgelost kan worden. Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld in vaktijdschriften opgemerkt wordt dat dit onderwerp nog nauwelijks onderzocht is.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: relevant (bn) : belangrijk, essentieel, gewichtig.
Oude literatuur kan achterhaald zijn, daarom mag je geen bronnen ouder dan vijf jaar gebruiken. Dit is een manier waarop sommige opleidingen het zichzelf wel heel makkelijk maken. Alles wat nieuw is, is goed. Alles wat ouder is dan een bepaald jaar is slecht.
Literatuur heeft inhoudelijk meer diepgang, is in een betere stijl geschreven, heeft een goede bouw, geen voorspelbare personages en geen vaste rolpatronen. Lectuur is altijd hetzelfde geschreven volgens dezelfde opzet, de lezer weet wat hij kan verwachten.
Klinische significantie (ook wel klinische relevantie genoemd) is relevant voor interventie- en behandelingsstudies. Een behandeling wordt als klinisch significant beschouwd als deze het leven van patiënten tastbaar of substantieel verbetert.
Inleiding bronnen evalueren
De bronnen die je gebruikt bij het schrijven van een wetenschappelijke tekst (zoals een scriptie, paper etc.) bepalen voor een groot deel de kwaliteit van die tekst. Gevonden bronnen zul je voor gebruik moeten evalueren op relevantie en wetenschappelijkheid.
Methode waarbij men alle literatuurreferenties van belangrijke artikelen controleert. Van de nieuw verkregen sleutelartikelen worden opnieuw alle referenties nagetrokken, net zolang totdat deze procedure niets meer oplevert.