Ga naar de website van Similarweb. Vul bovenaan de URL van je website in en klik op enter. Klik links in het rijtje op 'competitors' en bekijk al je concurrenten.
Directe en indirecte concurrenten
Directe concurrenten bieden een product of dienst aan dat overeenkomt met jouw product of dienst. Indirecte concurrenten verkopen een product of dienst dat lijkt op jouw product of dienst of hier een alternatief op is.
We gaan de vijf concurrentiekrachten in jouw markt identificeren. Uiteindelijk geeft de concurrentieanalyse een overzicht van de concurrentiekrachten die spelen in jouw markt. Met deze concurrentiekrachten kun je kansen en bedreigingen in jouw markt identificeren.
Bij een concurrentieanalyse wordt een analyse gemaakt van de voornaamste concurrenten van een onderneming. Op basis van deze informatie kun je de kwaliteit van je eigen onderneming verbeteren. Bij dit soort onderzoek wordt een interne analyse voorafgegaan aan een externe analyse.
Het concurrentiebeleid moet garanderen dat bedrijven eerlijk met elkaar kunnen concurreren. Dit bevordert ondernemerschap en efficiëntie, biedt consumenten meer keuze en houdt de prijzen laag en de kwaliteit hoog.
Bij een concurrentie analyse doe je onderzoek naar je belangrijkste concurrenten in jouw markt. Concurrenten zijn andere bedrijven die bijvoorbeeld hetzelfde product of dezelfde dienst verkopen.
De onderlinge strijd om een bepaalde positie in de markt. Dit proces van wedijveren ontstaat, doordat elke partij probeert haar eigen doelstellingen te verwezenlijken. Concurrentie wordt ook wel 'mededinging' genoemd.
Een concurrentieanalyse is dus een verkenning van de markt waarin je inzichten doet over de verzadiging van de markt. En een concurrentenanalyse is echt gebaseerd op hoe de individuele concurrent zich beweegt in de markt zelf. Dit zijn dus echt hele verschillende analyses!
Generieke concurrentie is concurrentie tussen aanbieders van verschillende soorten producten die in eenzelfde behoefte van een bepaalde afnemer kunnen voorzien.
Door een concurrentieanalyse uit te voeren leert u de markt en uw concurrenten beter kennen. U blijft zo goed geïnformeerd en het helpt u om snel in te spelen op marktontwikkelingen. En met een snel veranderende toekomst in vele branches is regulier een marktanalyse uitvoeren erg belangrijk.
Door een positioneringsmatrix te maken kan er een duidelijk beeld worden ontwikkeld van zowel de bestaande als gewenste positionering. Het is belangrijk om van te voren de bestaande positionering in kaart te brengen zodat je een beeld hebt van de huidige situatie.
De (internationale) concurrentiepositie geeft aan in welke mate bedrijven in staat zijn om te concurreren met andere bedrijven (in andere landen). Wanneer een land een open economie heeft is de concurrentiepositie heel belangrijk voor de werkgelegenheid.
oneerlijke concurrentie = strafrecht: of oneerlijke mededinging. Strafbaar feit waarbij een persoon zijn handel ten nadele van de concurrentie uitbreidt ... concurrentiebeleid = erfrecht: wijze waarop en mate waarin een regering ingrijpt in mededinging.
Interne concurrentie is een term om aan te duiden dat er meerdere pagina's op een website zijn met veel overeenkomsten in de inhoud. Wanneer er sprake is van interne concurrentie, oefent dat mogelijk veel negatieve invloed uit op de ranking in een zoekmachine.
Kijk eens goed naar je kwaliteit en dienstverlening/ producten. Naast marktonderzoek in je concurrenten neem je ook je eigen kwaliteit en wat je doet eens goed onder de loep. Wat maakt het dan mensen bij jou komen voor de oplossing van hun probleem; Welk probleem los jij op en op welke manier?
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor goed werkende markten voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. De ACM houdt met dat doel toezicht op de mededinging, een aantal specifieke sectoren en het consumentenrecht.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse en bepaal je de beste marketingstrategie voor je bedrijf.
De SWOT is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne en externe analyse overzichtelijk en eenvoudig weer te geven. Zo biedt de SWOT inzicht waardoor een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij actief is, beter kan begrijpen en beheersen.
Concurrentie-intensiteit: zoeken naar een dynamisch evenwicht. Een extra probleem in een branche met veel aanbieders is dat afnemers hun leveranciers tegen elkaar uitspelen. Dit heeft negatieve gevolgen voor de winstgevendheid.