Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie. Ten eerste zorgt de luchthaven voor veel werkgelegenheid; tussen de 60.000 en 90.000 mensen werken op Schiphol. Bovendien levert de luchthaven tussen de 4 en 8 miljard euro aan geld op per jaar.
Schiphol verbindt Nederland met de hele wereld en is belangrijk voor de economie. Maar er wonen ook veel mensen in de buurt van Schiphol. Zij hebben te maken met vliegtuiggeluid. Ook maken ze zich zorgen over de gevolgen van luchtvaart voor hun gezondheid en de natuur.
Luchthaven Schiphol, vlakbij Amsterdam in Nederland, is een vitaal transportknooppunt dat Europa met de wereld verbindt voor mensen en vracht . Het wil ook vooroplopen als een duurzame luchthaven en te midden van de groeiende urgentie van de klimaatcrisis, wil het de vooruitgang versnellen.
Slimme krimp Schiphol
Er ligt een krimpbesluit van Schiphol om te krimpen van 500.000 per jaar tot 440.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is een vermindering met 12 procent. De 30 procent uit ons onderzoek is zonder economische schade mogelijk omdat die vluchten niet of nauwelijks bijdragen aan de economie.
Het vervoer door de lucht bestaat uit alle vliegtuigmaatschappijen. De toegevoegde waarde van het vervoer door de lucht bleef in 2023 lager voor de coronacrisis: deze was nog ruim 30 procent lager dan in 2019. In 2023 steeg de toegevoegde waarde verder naar 3,6 miljard euro, ruim 13 procent meer dan een jaar eerder.
De cijfers
Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie. Ten eerste zorgt de luchthaven voor veel werkgelegenheid; tussen de 60.000 en 90.000 mensen werken op Schiphol. Bovendien levert de luchthaven tussen de 4 en 8 miljard euro aan geld op per jaar.
Commerciële luchtvaart is een cruciale economische motor en helpt meer dan 10 miljoen Amerikaanse banen te creëren . Commerciële luchtvaart genereert 5% van het Amerikaanse BBP, wat overeenkomt met $ 1,45 biljoen in 2024.
Nederland heeft in Europa ingestemd dat als een lidstaat een luchthaven wil laten krimpen om geluidsoverlast te beperken, daarvoor de zogenaamde 'Balanced-Approach-procedure' moet worden doorlopen.
Met 2.400 ton koolmonoxide per jaar is Schiphol verantwoordelijk voor 21 procent van de uitstoot in de regio. Van het fijnstof PM2,5 wordt 82 ton per jaar uitgestoten. Dat is 27 procent van het totaal.
Royal Schiphol Group is een luchthavenonderneming met een belangrijke maatschappelijke opdracht. Royal Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport en heeft een meerderheidsbelang in Eindhoven Airport.
99,9 procent van de uitstoot hoeft zij niet te rapporteren. Er kan daardoor alleen een schatting van de uitstoot worden gemaakt. Het RIVM schatte dat luchtvaart van en naar Schiphol in 2020 ruim 20.000 kilo formaldehyde en ruim 2.900 kilo benzeen uitstootte. Deze stoffen zijn vervuilend én kunnen kankerverwekkend zijn.
Het was in 2023 de op twee na drukste luchthaven ter wereld qua internationaal passagiersverkeer . Met bijna 72 miljoen passagiers in 2019 is het de op twee na drukste luchthaven van Europa qua passagiersvolume en de drukste van Europa qua vliegtuigbewegingen.
Royal Schiphol Group is een lucht - havenonderneming met Amsterdam Airport Schiphol als belangrijkste luchthaven. De missie van Royal Schiphol Group is Connecting the Netherlands: Nederland optimaal verbinden met de rest van de wereld en zo een bijdrage leveren aan de welvaart en het welzijn in Nederland en daarbuiten.
Zes miljard, wil Pieter van Oord, de nieuwe baas van Schiphol, de komende drie jaar gaan investeren.
Vliegen: impact en tips. Klimaatvriendelijker op vakantie gaan, begint met minder of niet vliegen. Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer).
De bijdrage van de luchtvaart aan de Nederlandse economie is iets meer dan een half procent. Dat is wel erg weinig voor een bedrijfstak die voor 6% van de CO2-uitstoot zorgt. Vliegen wordt dus kunstmatig goedkoop gehouden. Daarom wordt er zoveel gevlogen.
Onderzoeken naar het economisch belang van Schiphol laten zien dat de luchthaven 60.000-90.000 banen en 4-8 miljard euro aan toegevoegde waarde ondersteunt binnen de sector. Buiten de sector zijn komen daar nog eens 50.000-200.000 banen en 3-18 miljard euro aan toegevoegde waarde bij.
Vanwege structurele personeelstekorten kan de luchthaven momenteel niet meer dan 460.000 slots aan, ook al mág het wel. Toch was de experimenteerregeling een wereldwijde primeur: nooit eerder werd krimp van een luchthaven vanwege geluidshinder politiek afgedwongen.
Door de groei van de luchthaven en aanverwante economische activiteiten neemt de werkgelegenheid in de omgeving toe, en daarmee de vraag naar extra woningen en voorzieningen.
Schiphol moet krimpen van overheid, KLM zet grote vraagtekens bij totstandkoming getal. Vanaf november 2025 moet het aantal vluchten met 4,4% krimpen ten opzichte van de huidige 500.000 vliegtuigbewegingen. Dat heeft luchtvaartminister Barry Madlener (PVV) bekendgemaakt.
Tegenwoordig komt de planeconomie alleen nog voor in Cuba, Laos, Vietnam en Noord-Korea. Dit zijn dan ook landen die zich als communistisch beschouwen.
De luchthaven in uw gemeenschap biedt waardevolle diensten die vaak over het hoofd worden gezien. Naast het leveren van een landingsbaan, brandstof en een gebouw , kunnen luchthavens een knooppunt van economische activiteit zijn. Het is een economisch bezit met het potentieel om inkomsten en diensten voor de gemeenschap te genereren.
De luchtvaart is verantwoordelijk voor 15 procent van de totale klimaatimpact van de Nederlandse economie. Dat is enorm veel. Ook vervuilt vliegverkeer onze lucht en natuur met fijnstof en stikstof. En het leidt tot geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.