Het stellen van de kleppen is belangrijk omdat een motor waar de kleppen niet goed gesteld staan slecht loopt. Ook kan een klep verbranden als hij niet goed gesteld staat. Als dit gebeurt ben je verder van huis. Regelmatig je kleppen stellen is dus raadzaam voor het behoud van je motor.
De volgende problemen kunnen optreden bij een niet goed afgestelde klepspeling: Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Wanneer dit nodig is, is afhankelijk van het merk en het type motor. Ter illustratie zijn er modellen waarbij de klepspeling elke 10.000 km gecontroleerd moet worden, maar er zijn er ook modellen waarbij de klepspeling pas bij 24.000 km of zelfs 40.000 km voor het eerst gecontroleerd hoeft te worden.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Klepspeling is erg belangrijk voor een motor omdat die ervoor zorgt dat de klep helemaal terug sluit nadat ie aangestoten is door de tuimelaar of nok, en dat ook wanneer de kleppen en de nokken een klein beetje uitzetten doordat ze opwarmen wanneer de motor op bedrijfstemperatuur komt.
Meestal is een monteur een a twee uur bezig. Een monteur kost 55 tot 125 euro per uur. Ga je naar de dealer om de kleppen te stellen dan kun je rekenen op 150 tot 175 euro per uur.
Waarom moet men de klepspeling afstellen. De kleppen en alle onderdelen van het bedieningsmechanisme zetten uit zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt, dus er moet altijd ruimte tussen het bedieningsmechanisme zitten. Een andere reden voor klepspeling is slijtage.
Een klepveer is een veer die wordt gebruikt om een klep van een verbrandingsmotor te sluiten.
De oorzaak van verbrande kleppen moet gezocht worden in een hoge temperatuur door bijvoorbeeld te weinig klepspeling. Als er dus 1 klep verbrand is dan is de kans klein dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem.
De kleppen van een dieselmotor moet doorgaan vaker worden gecontroleerd en gesteld worden dan kleppen van een benzinemotor. Wanneer moeten de kleppen gesteld worden. Het is het beste om bij een dieselmotor zeker eens per jaar de klepspeling te controleren en indien nodig deze af te stellen.
Draai de motor een hele omwenteling verder (360º) op de krukas en stel dan de kleppen van die cylinder, en gebruik dezelfde techniek voor de overige. Het kan sneller maar deze methode geeft je de zekerheid dat bijde kleppen van die cylinder niet open kunnen staan.
Vraag: Wanneer moeten de kleppen gesteld worden? Antwoord: Ideaaliter moeten de kleppen elke 3.000km gesteld worden echter is de norm rond de 8.000 en bij 10.000 gaat u aanzienlijk verschil in verbruik merken, te lang wachten resulteert in motorblok schade.
De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan.
Er wordt een klep gemonteerd in de uitlaat die elektronisch verbonden is met een afstandsbediening. Wanneer u op de knop drukt roteert de klep en verandert de richting van de luchtstroom en het geluid naar een cut out of een bypass. Hierdoor wordt de uitlaat aanzienlijk luider met een druk op de knop.
Het voordeel van klepoverlap is dat de snelheid van de binnenstromende lucht verhoogd wordt bij het openen van de inlaatklep, wat resulteert in een hogere vullingsgraad.
De klepoverlap is de periode, waarbij de uitlaatklep nog niet gesloten is terwijl de inlaatklep al open staat. Bij een goed functionerende motor worden de verbrandingsgassen na afloop van de uitlaatslag door de 'verse' stroom brandstofluchtmengsel als het ware uit de verbrandingsruimte weggeduwd.
Een gebroken nokkenas wordt bijna altijd veroorzaakt door een gebroken drijfstang (of andere onderdelen). Als dit gebeurt dan breekt de nokkenas van in meer dan twee stukken. Het kan ook voorkomen dat een nokkenas breekt valk na montage.
Ratelend/Tikkend geluid schadelijk? Te lang doorrijden met een ratelend of tikkend geluid door toedoen van de klepstoters hoeft in eerste instantie niet schadelijk te zijn, mits de olie op peil is. Echter is het niet altijd zeker of het geluid van de klepstoters afkomstig is.
Tik in de motor
Vaak wordt dit veroorzaakt door de inlaatkleppen en/of uitlaatkleppen. Slijtage of inwendige vervuiling van de motor kunnen leiden tot een tikkende motor. Klepstoters kunnen op den duur verslijten of vast gaan zitten door vuil. Overmatige klepspeling kan ook leiden tot een tikkende motor.
Bij motoren met hydraulische klepstoters is het afstellen van de klepspeling niet nodig en ook niet mogelijk; de hydraulische stoters worden gevuld met olie waardoor de overtollige speling wordt opgeheven.
Een klepschotel die oververhit raakt, verbrandt op den duur.
Zwevend' betekent: in de lucht hangend. Wat doet het? - een stelsel van twee tegengesteld gewonden klepveren. Als er sprake is van zwevende kleppen, staan er kleppen halfopen als ze gesloten zouden moeten zijn.
Beschadigde kleppen:
Maar ook auto's die op lpg gas rijden hebben kans op het verbranden van een uitlaatklep omdat de temperatuur bij het rijden op gas in de cilinder hoger is. Daarom moeten bij niet zelfstellende kleppen deze vaker bijgesteld worden en houd men vaak de ruimte voor het openen van de kleppen ruimer aan.
Dit proces doe je voor beide kleppen, daarna draai je het vliegwiel een paar keer rechts om rond naar het dode punt en controleer je de klepspeling nogmaals. Bij een nieuwe scooter is belangrijk dat je de klepspeling tussen de 300-500 kilometer controleert en indien nodig opnieuw afstelt.