Verwijswoorden en signaalwoorden leren kennen (oorzaak-gevolg, opsommingen, tegenstellingen, tijdsrelaties). Leren doorzien van structuren in teksten. Verbinden van teksten en nieuwe informatie aan bestaande kennis (metacognitie). Tekst in eigen woorden kunnen samenvatten.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
Door je woordenschat te vergroten, wordt het begrijpen van teksten steeds makkelijker. Maak een samenvatting van elke alinea, zo kun je heel snel zien wat belangrijk is en wat niet. Kun je de verbanden niet vinden, kijk dan naar de verwijswoorden (hij, deze, dat). Deze geven de verbanden tussen de zinnen aan.
Van wat u leest onthoudt u trouwens 20%. Het voordeel van lezen is echter dat je het opnieuw en opnieuw kunt lezen en ook kunt delen met naasten. Stukjes schrijven en het delen van betrouwbare online informatie, vind ik daarom ook echt heel belangrijk binnen dieetbegeleiding.
Bij spanningen en heftige gebeurtenissen kan het erger worden.Ook bij een depressie, sommige medicijnen of ziekten werkt het geheugen soms minder goed. U kunt ook andere klachten hebben, zoals problemen met aandacht of dingen begrijpen.
Denk daarbij aan je houding en focus (rust, ritme, muziek), en aan het dusdanig snel aanwijzen van de tekst, dat je het niet hardop in je hoofd kunt oplezen. Blijf doorlezen (spring niet terug) en lees steeds meer woorden tegelijk (grotere en snellere fixaties).
Gewone geheugenproblemen zijn vaak tijdelijk en kunnen worden veroorzaakt door spanningen, drukte, ziekte of somberheid. Als de oorzaak wordt aangepakt, heb je daarna geen of minder last van geheugenproblemen. Geheugenproblemen kunnen ook veroorzaakt worden doordat je ouder wordt.
Wanneer je informatie wilt onthouden door herhalen dan herhaal je het in je kortetermijngeheugen net zo vaak totdat de hersenen er een chemische verbinding van maken. Je zult alles wat je dan voor de rest van je leven wilt onthouden minimaal 300 keer moeten herhalen; Dit moet je verdelen over 7 verschillende momenten.
Door hardop te lezen, slaan leerlingen informatie beter op.
Deze onderscheidende geheugensporen worden beter herinnerd dan stil gelezen woordsporen (zie grafiek, MacLeod, 2010). Dit wordt ook wel het productie-effect genoemd. Laat leerlingen dus vaker voorlezen in de klas, bijvoorbeeld door voorleesgroepjes te maken.
Het blijkt namelijk dat mensen 80% onthouden van wat ze zien. Van informatie die ze lezen, blijft maar 20% hangen — en informatie die ze horen maar een schamele 10%!
Je gaat de tekst helemaal lezen en zo nodig zoek je de betekenis van moeilijke woorden op. Je kijkt hoe alinea's met elkaar samenhangen en doorziet zo de structuur van de tekst. Na het lezen van de tekst weet je wat het onderwerp en wat de hoofdgedachte van de tekst is.
Wie regelmatig leest, ervaart dan ook minder stress, slaapt beter en heeft meer eigenwaarde. Daarnaast heeft het een positief effect op onze woordenschat en taalvaardigheid.