Om te kunnen racen, heb je allereerst je racelicentie nodig. Om die in bezit te krijgen moet je een racecursus volgen, dat kan bijvoorbeeld bij de door de legendarische Nederlandse autocoureur opgerichte Rensportschool Zandvoort. Zorg in ieder geval voor een goede helm en handschoenen.
Auditie is niet nodig; iedereen met een geldige racelicentie mag bij Team Bleekemolen rijden. Wij zijn, net als alle andere Nederlandse raceteams, een commercieel raceteam. Dat houdt in dat de coureur zorgt voor het budget dat noodzakelijk is om een raceauto een seizoen lang te laten rijden.
U heeft een racelicentie nodig. Deze wordt ook wel de KNAF Racelicentie genoemd. De Nederlandse autosportbond, de KNAF, is dan ook de partij die deze licenties verstrekt. Een racelicentie is het bewijs dat u alle benodigde vaardigheden voor het racen bezit.
Voor 15.000 euro kun je al een seizoen racen
De aanschaf van de auto en de ombouwkit zijn in het bedrag opgenomen. De KNAF schat het aanschafbedrag op zo'n 3.500 euro, waarna er een vergelijkbaar bedrag nodig is voor de ombouw.
Starten met karten
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: ga naar de dichtstbijzijnde kartbaan, stap in een kart en jouw race carrière is begonnen. Op die manier starten de meeste autocoureurs. Maak je eerste meters bij een kartbaan in de buurt en je zal merken dat je je meteen een echte coureur voelt.
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
Hoewel het misschien als een droombaan klinkt, moet je weten dat het vele jaren duurt om de noodzakelijke ervaring op te doen en dat er aanzienlijke financiële investeringen nodig zijn om een professioneel coureur in de Formule 1 te kunnen worden.
De meeste coureurs zijn begonnen met karten, zo ook bijvoorbeeld Max Verstappen op deze kartbaan in België. De kartsport is gemakkelijker om in te stromen en daarnaast toegankelijk voor kinderen; de autosport is meestal pas vanaf ongeveer 15 jaar mogelijk.
Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
De term poleposition is afkomstig uit de paardenraces, waar de nummer één aan de binnenkant van de baan aan de binnenste paal mag starten. In sommige sporten, zoals motorcross en rallycross, is de poleposition geen vaste plaats, maar mag de winnaar van de kwalificaties zelf de beste startplaats uitzoeken.
Het gebruik van het drag reduction system is gebonden aan de F1 regels die opgesteld zijn door de FIA. Volgens deze regels mag het DRS alleen gebruikt worden als: De achtervolgende bolide zich binnen maximaal één seconde op zijn voorganger bevindt.
Wat is de leeftijdgrens voor een KNAF-racelicentie? Vanaf 14-jarige leeftijd mag een cursist deelnemen aan de coureursopleiding. Een rijbewijs is dus niet nodig. Een 14-jarige kan voor een KNAF testlicentie in aanmerking komen.
Tijdens de kwalificatie wordt de startopstelling bepaald voor de race van de dag erna. De coureur met de snelste tijd start logischerwijs als eerste. De manier waarop gekwalificeerd werd is in de loop der jaren vaak veranderd.
Het internet-/bandbreedteverbruik is afhankelijk van de gestreamde beeldkwaliteit. Als je de hoogste instelling voor streaming kiest, is het verbruik tot 2,5 GB per uur. Als je met hoge kwaliteit streamt, is het verbruik tot 1,8 GB per uur. Als je met de gemiddelde kwaliteit streamt, is het verbruik tot 500 MB per uur.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Zeker als je net begint is met makkelijk om snel harder te gaan met wat simpele tips. Sneller gaan dan de gemiddelde karter is niet moeilijk. Een hoop mensen denken dat ze kunnen rijden maar gebruiken totaal de verkeerde techniek.
De gemiddelde snelheid bij karts ligt rond de 60 km per uur. Pas op want dit is de gemiddelde snelheid! Ons circuit heeft een aantal pittige bochten en verrassende chicanes. Aangevuld met twee grote rechte stukken en een unieke fly-over van over de 145m lang kunnen er snelheden boven de 60 km behaald worden.