Waar u in het Nederlands Geachte of Beste gebruikt, begint u een Engelse brief altijd met Dear. Ook als u de geadresseerde niet kent. Bijvoorbeeld: Dear Sir/Madam, Dear Ms Jones, Dear Customer. Let goed op de hoofdletter na Dear, ook bij een zelfstandig naamwoord als Customer.
Een zakelijke Engelse brief begin je altijd met de adressen van afzender en ontvanger en de datum. Daarna volgt de aanhef. Deze begint met 'Dear', gevolgd door de aanspreekvorm. Mannen spreek je aan met 'Mr', maar voor vrouwen gebruik je 'Miss' (ongetrouwd), 'Mrs' (getrouwd) of 'Ms' (onbekend).
Als u de naam en het geslacht van de geadresseerde weet, is de beste aanhef in een zakelijke brief of e-mail Geachte heer + de achternaam of Geachte mevrouw + de achternaam. Als u het geslacht niet weet, is onder meer Geachte heer of mevrouw + de achternaam gebruikelijk.
Voor een zakelijke brief gebruik je een passende aanspreking, zoals 'Geachte heer/mevrouw'. Je begint de eerste alinea met een hoofdletter en je begint nooit met 'ik'. In deze alinea geef je aan waarom je de brief schrijft. Hierna volgt de rest van je tekst.
Waar u in het Nederlands Geachte of Beste gebruikt, begint u een Engelse brief altijd met Dear. Ook als u de geadresseerde niet kent. Bijvoorbeeld: Dear Sir/Madam, Dear Ms Jones, Dear Customer. Let goed op de hoofdletter na Dear, ook bij een zelfstandig naamwoord als Customer.
Net als in een brief mogen een gepaste aanhef en slotgroet niet ontbreken in een e-mail. Gebruik een gewone, zakelijke aanhef zoals Geachte heer Claessens of Geachte mevrouw De Geest. In vervolgmails of in informele en interne e-mails hebt u meer vrijheid, bijvoorbeeld: Beste Marc, Dag Karen.
Gebruik de juiste aanhef en afsluiter
Formele en informele brieven in het Engels kennen vaste regels. Weet je aan wie je de brief schrijft, begin dan met 'Dear Mr [naam]' of 'Dear Ms [naam]'. Je sluit dan af met 'Yours sincerely' of 'Kind regards'.
Beste wordt gecombineerd met een voornaam of een ander zelfstandig naamwoord. In de praktijk wordt Beste vaak zelfstandig als aanhef gebruikt, maar niet iedereen wordt graag op die manier aangeschreven. Het is daarom aan te raden om Beste altijd te laten volgen door een voornaam of een ander zelfstandig naamwoord.
De aanhef van een formele e-mail begint in principe altijd met 'Geachte...', gevolgd door de aanspreektitel (heer/mevrouw), de achternaam van de persoon en een komma. Als je de persoon aan wie de e-mail gericht is al kent kun je de aanhef eventueel beginnen met 'Beste...' gevolgd door de voornaam.
Mail afsluiten in het Engels
De gebruikelijkste manier om een e-mail te beëindigen is 'Kind regards'. Een andere optie die vaak gebruikt wordt, is 'Best wishes'. Ook is het mogelijk om alleen met 'Regards' te eindigen. Dit is een kortere variant van 'Kind regards'.
Ken je de ontvanger helemaal niet of is er sprake van een formele situatie, dan gebruik je bij voorkeur 'Geachte'. Ken je de ontvanger of gaat het om een informele situatie, dan gebruik je 'Beste'. Ken je iemand heel goed, dan mag je ook 'Hallo', 'Hi', 'Hoi', 'Dag' of 'Goede…' gebruiken.
Voor goede bekenden kun je “Best wishes,”, “Best regards,” of “Kind regards,” gebruiken. En bij geliefden of familie kan ook “Love,” of “Lots of love,” gebruikt worden. Samenvattend: Een informele brief schrijf je naar iemand met wie je op gelijke voet staat.
Alineastructuur. Geef uw tekst een heldere alineastructuur. Zet in een brief tussen de onderwerpsregel en de aanspreking twee witregels. Zet in een brief of een e-mail één witregel tussen de aanspreking en de eerste alinea, en één witregel tussen de laatste alinea en de slotgroet.
Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting. Te informeel is een slotgroet als: Groetjes, of Hartelijks.
Een zakelijke brief is een brief die een bedrijf, stichting of organisatie aan een klant, leverancier of samenwerkingspartner schrijft.