Als iemand je bedankt zeg je: “Graag gedaan.” Of: “Helemaal goed!” Ook “Niets te danken” kan, al ben ik het er niet helemaal mee eens, want ik vind juist dat er wél wat te danken valt. Als ik de pakketbezorger of mijn mondhygiënist of de boekhouder bedank, vind ik “Tot je dienst” een gepaste reactie.
"Alvast bedankt," of "op voorhand bedankt," blijken dé manier om een antwoord los te krijgen. "Dankjewel," en "bedankt," prijkten op een mooie tweede plaats.
Tip: u kunt uw klant het beste 'sturen' door dankbaar te zijn voor hetgeen je van hem ontvangt. Bedank de klant bijvoorbeeld op een duidelijke manier als je de order krijgt, zeg de klant bij elke order: "bedankt voor de order". En wie zet er op zijn factuur een zinnetje: "Dank u voor de opdracht?".
Je t'en prie.
Formele e-mails sluit je af met 'Met vriendelijke groeten' of eventueel zelfs met 'Met de meeste hoogachting', net als een gelijkaardige brief. Wanneer men iemand om een gunst vraagt, is een afsluiting als 'Alvast bedankt' ook gepast. Mails naar vrienden kunnen gerust met minder formele afsluitzinnen beëindigd worden.
Bedanken. Vooral bij negatieve feedback is bedanken niet iets waar je gauw aan denkt. Omdat feedback met goede bedoelingen wordt gegeven, is het goed om dit te erkennen en je gesprekspartner te bedanken. Hij of zij geeft jou immers de kans om je gedrag te verbeteren.
De formulering hartelijk dank is enigszins uitzonderlijk: dank is immers een de-woord, en een bijvoeglijk naamwoord voor een de-woord wordt normaal gesproken met een e geschreven; vergelijk hartelijke groet en hartelijke ontvangst.
De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting. Te informeel is een slotgroet als: Groetjes, of Hartelijks.
Een veelgebruikte neutrale slotformule is Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten. Je kunt hiervoor kiezen bij zowel formele als informele correspondentie. Als je het formeel wilt houden, dan kun je gebruikmaken van Hoogachtend.
Dank je wordt als twee losse woorden geschreven.
Dat geldt ook voor vergelijkbare combinaties als dank je zeer en dank je hartelijk. Ik heb al gegeten, dank je.
beleefd antwoord nadat je bedankt bent.
Je geeft de ander een goed gevoel.
Of je nu iemand bedankt voor het openhouden van de deur of het helpen met het tillen van je boodschappen, hij of zij zal sowieso blij zijn met je bedankje! Jij blij omdat je geholpen bent, de ander blij omdat je daarvoor bedankt.
Voorbeeldzinnen en teksten; bedankt voor de samenwerking
-> Dank je wel voor de prettige samenwerking. -> We willen je graag laten weten hoe blij we met je zijn. -> Dank je wel dat je de moeite hebt gedaan om me hierbij te helpen / dit voor me op te zoeken. -> Het is fijn om te weten dat ik bij jou terecht kan.
In een slotzin geef je aan wat je van de lezer verwacht, hoe iets verder gaat of welke actie jij gaat ondernemen. Net als bij openingszinnen is het soms lastig een goede slotzin te vinden. Ook een slotzin moet passen bij de inhoud van de brief of e-mail die je schrijft.
Vaak is het dankwoord onderdeel van het voorwoord. Je bedankt in een logische volgorde degenen die jou geholpen en gesteund hebben tijdens het schrijven van je scriptie. Je schrijft een apart dankwoord als je extra ruimte nodig hebt om de mensen te bedanken.
In het voorwoord beschrijft u waarom u ervoor hebt gekozen over het onderwerp te schrijven, wat u er moeilijk aan vond en wie u geholpen heeft bij het schrijven van uw boek of verslag. Het eerste stuk tekst dat de lezers van uw boek of verslag lezen, is het voorwoord.