Bewaar de accu bij kamertemperatuur Het beste neem je de batterij mee naar binnen. Bewaar en laad de fietsaccu op bij kampertemperatuur. Zo voorkom je diepteontladen bij te lage temperaturen. De ideale temperatuur is tussen de 10 en 20 graden.
Fietsaccu bewaren in de winter
Een fietsaccu gedijt zoals gezegd minder goed in koude temperaturen en dient zoveel mogelijk vorstvrij bewaard te worden. Een droge, geventileerde ruimte op kamertemperatuur is hiervoor het meest geschikt.
De accu en kou
Natuurlijk kun je gewoon op je elektrische fiets rijden in de wintermaanden, ook als het vriest. Alleen, de accu kan niet goed tegen kou. Hoe kouder het wordt, hoe minder krachtig deze wordt.
Als de fiets voor een langere tijd niet wordt gebruikt, komt de accu in een zogenaamde slaapstand. De slaapstand wordt beëindigd, als je de accu op het oplaadapparaat aansluit of als je op de push-toets op de accu drukt. Lees hier meer over het onderhoud van je accu.
Beste plek accu elektrische fiets opladen
Leg uw accu en oplader op een platte, stabiele ondergrond die warmtebestendig is tijdens het laden. Blijf gedurende het opladen in de buurt van de accu zodat u een oogje in het zeil kan houden. Het is en blijft een elektronisch product dat aan stroom is gekoppeld.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Een elektrische fiets kan altijd buiten staan, mits je goed nadenkt over hoe je hem beschermt. Zo is het namelijk wel zo dat een elektrische fiets het niet altijd leuk vind om heel nat te worden en zal je ook met de kou rekening moeten houden.
Elektrische fiets in de regen laten staan
De gevoelige onderdelen zoals de accu, motor en display kunnen wel tegen een beetje water maar niet teveel natuurlijk. Daarnaast is regen ook niet goed voor andere onderdelen van uw fiets zoals uw ketting, frame, spaken, tandwielen en andere onderdelen.
Verwijder indien nodig vuil van de accu met een doek. Om de accu te beschermen tegen vocht en zon kan je hem bijvoorbeeld in een gesloten kartonnen doos bewaren. Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Vaak ontstaat dit door het laten vallen van de accu, een verkeersongeluk, of een onjuist toegepaste revisie van de accu. Echter kan een fietsaccu niet zomaar ontbranden als de fiets accu geen beschadigingen heeft opgelopen.
Naast een ring – en kettingslot is het verstandig om een accuslot te kopen. Een accuslot beschermt de fietsaccu tegen diefstal op meerdere manieren. Het is voor dieven veel lastiger om het slot te ontvreemden met een accuslot erop. Van links naar rechts: een kettingslot, een ringslot en een accuslot.
De actieradius van de fietsaccu kan in de winter tot wel 25% afnemen vanwege de kou. Je hoeft je niet direct zorgen te maken over de conditie van de batterij. De energiecellen zijn minder goed bestand tegen de kou, maar zullen weer beter presteren wanneer de temperatuur stijgt.
Laad de accu nooit op bij temperaturen onder het vriespunt. Sommige accu's hebben zelfs een blokkade waardoor ze niet eens onder 0°C opgeladen kunnen worden. De temperatuur kan overigens ook in een garage onder het vriespunt komen.
Een fietsaccu bevat energiecellen en die kunnen gewoon niet goed tegen kou. Door de kou kan de energie minder goed overgebracht worden van cel naar cel en daardoor levert de accu minder vermogen. Ook het opladen duurt langer met temperaturen rond of onder de 0 graden.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over.
Hoe lang gaat een fietsaccu mee
De meeste batterijen hebben een levensduur van ongeveer 5 tot 6 jaar. Daarna zal je de accu goed moeten onderhouden, om dieptelading te voorkomen.
Fabrikanten hebben tegenwoordig de plicht om ervoor te zorgen dat een accu spatwaterdicht wordt gemaakt. Dit houdt in dat een fietsaccu moet worden gebruikt bij een normale regenbui. De accu is dus spatwaterdicht, en niet waterdicht.
Regen komt regelmatig voor in ons klimaat en het zal u hoe dan ook wel eens gebeuren dat u de dupe bent van een plotselinge wolkbreuk. Gelukkig kan dit niet zoveel kwaad. Een accu is normaliter bestand tegen deze neerslag.
Ja, je kunt jouw elektrische fiets met of zonder display in de regen of sneeuw parkeren. De onderdelen zijn spatwaterdicht en blijven ook in de regen normaal functioneren. Je kunt jouw elektrische fiets echter niet volledig onderdompelen of schoonmaken met een hogedrukreiniger.
Ja, dat is toegestaan.
'Dat moet je niet willen inademen. ' Daarnaast bestaat de kans dat de accu kan ontploffen.
Fiets accu resetten
Volgens een andere website is een andere optie om de batterij te controleren. Bij het reviseren van uw fietsaccu wordt de uitgeputte energiecel van uw fietsaccu vervangen door een nieuwe energiecel en keert de accu terug naar zijn oorspronkelijke capaciteit.
De kosten van het opladen zijn haast te verwaarlozen
De elektrische fiets gebruikt iets meer dan 600 Wh. De rekensom wordt dan: €0,25 : 1000 x 600 = €0,15 per dag, dus €0,75 per week.Op jaarbasis (52 weken) geef je dan €39,- uit aan het opladen van je elektrische fiets.