U plugt de stekker van de oplaadkabel in de auto en in de laadpaal en houdt eventueel uw pasje voor de aangegeven plek.De kabel vergrendelt en de lichtjes op de laadpaal worden nu blauw. Klaar met laden? Dan ontgrendelt u de kabel ook weer met uw laadpas.
Hoe kan je betalen en wat kost het? De tijd van de betaalkaarten is bij elektrisch rijden verleden tijd. Elke publieke laadpaal beschikt over een badge-lezer. Met een eenvoudige RfiD kaart- of sleutelhanger kan je een laadpaal activeren of je laadsessie stoppen.
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
Bij openbare laadpalen maakt u gebruik van de meeneembare laadkabel die u bij de auto heeft gekregen. Steek de lader in de auto en start het laden door de laadpas voor de laadpaal te houden. Om het laden te stoppen, kunt u wederom de pas ervoor houden. De laadpas is uw betaalmiddel en identificatiemiddel in één.
Stap 1. Sluit de laadkabel aan op jouw voertuig en de laadpaal. Stap 2 Scan jouw laadpas bij de laadpaal. (Elke laadpaal heeft een kaart/pas lezer, hier kun je jouw laadpas voorhouden, de laadpaal scant dan jouw laadpas).
Hang je je auto niet zo vaak aan een (semi-)publieke laadpaal, dan kun je beter een laadpas zonder abonnement nemen. Je betaalt dan wel een starttarief per laadsessie, maar geen vast bedrag per maand. Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas- én laadpaalaanbieder.
Je plugt de stekker van de oplaadkabel in de auto en in de laadpaal en houdt even jouw laadpas tegen de aangegeven plek aan. De kabel vergrendelt dan en de lichtjes op de laadpaal worden nu blauw. Ben je weer klaar met laden? Dan ontgrendel je de kabel weer met je laadpas.
Je betaalt per laadsessie bij een openbaar laadpunt een bedrag van € 0,31 en de verdere kosten van de laadsessie (altijd € 0,39 per kWh in Nederland). Je betaalt daarnaast eenmalig € 1,95 aan verzendkosten bij bestelling van de laadpas.
Je vraagt een publieke laadpaal aan via het digitaal loket van het Departement Mobiliteit en Openbare werken. Voorwaarde is dat je zelf geen plaats hebt voor een laadpaal en een bestaande publieke laadpaal op meer dan 250 meter van je woning staat.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
In de app ANWB Onderweg vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. De app laat meteen zien of de laadpaal in gebruik of vrij is. Ook kun je zoeken naar laadstations van specifieke aanbieders.
In tegenstelling tot het stopcontact of een laadpaal bij u thuis zijn openbare laadpalen voor iedereen toegankelijk. Meestal wordt uw elektrische wagen hier sneller mee opgeladen. Behalve met een laadpas, kunt u ook gebruikmaken van een app op uw smartphone om uw auto op te laden.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Naast automatisch verrekenen hebben laders met een abonnement nog een groot voordeel. Je kunt bijvoorbeeld gastgebruik toestaan. EV rijders kunnen zich aanmelden met de eigen laadpas en je kunt een bepaald tarief per kWh instellen. Daarnaast zit er vaak ook 24/7 storings service bij het abonnement inbegrepen.
Op de website van de Lidl heb je een overzicht van alle vestigingen met gratis laadpalen. Dit kun je via de filiaalzoeker Lidl vinden. Hier heb je een filter die je kans instellen op elektrische laadpaal. Je krijgt dan op een kaartje te zien waar er een gratis laadpaal staat.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
Volgens Nijssen hoef je je in Nederland eigenlijk geen zorgen te maken over het opladen van je auto. Ons land heeft een enorm netwerk aan laadstations en, ondanks de verschillende soorten aansluitingen, kun je eigenlijk met elke auto overal terecht.
Moet ik bij een oplaadpunt voor elektrische auto's ook betalen voor het parkeren? Ja, u moet een parkeervergunning hebben of betalen voor het parkeren. Bekijk Elektrische oplaadpunten gebruiken. Daar leest u hoe u een oplaadpunt gebruikt, waar de laadpunten zijn en wat het kost om uw voertuig op te laden.
Zonder een laadpas is het mogelijk om alsnog een laadsessie voor de elektrische auto te starten. Via de app van Fastned koppel je (kosteloos) eenmalig je laadpas, pinpas of creditcard. Daarna kun je heel gemakkelijk via de app van Fastned een laadsessie starten of stoppen.
- Bij blauw is de auto vol of wacht de auto met laden; - Bij oranje is het laadpunt gereserveerd; - Bij rood is er sprake van een storing (zie ook laadpunt geeft rood licht); - Als de LEDs uit staan, dan heeft het laadpunt geen spanning.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.