Een SWOT analyse maken
Ga naar Mijn documenten.Klik op Creëren > Nieuw document en kies Standaard onder Sjablonen.Scroll naar beneden in Alle categorieën en kies een sjabloon voor een SWOT analyse.
De SWOT-analyse wordt ook weleens Sterke-zwakte analyse genoemd. Sterktes en zwaktes komen voort uit de 'interne analyse': ze hebben betrekking op het merk of de onderneming waarvoor het strategisch marketingplan wordt gemaakt. Deze zet je af tegen de kansen en bedreigingen, vanuit de zogenoemde 'externe analyse'.
Een 'sterkte-zwakte-analyse' bestaat uit onderzoek naar de sterke en zwakke punten van een organisatie. Door je eigen sterktes en zwaktes goed onder de loep te nemen, krijg je duidelijkheid over wat de beste volgende stap is en hoe je jezelf als organisatie kunt verbeteren.
SWOT-analyse is een raamwerk voor het identificeren en analyseren van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een organisatie . Deze woorden vormen het acroniem SWOT. Het primaire doel van SWOT-analyse is om het bewustzijn te vergroten van de factoren die een rol spelen bij het nemen van een zakelijke beslissing of het vaststellen van een bedrijfsstrategie.
Begin met het maken van een SWOT-analysesjabloon . U kunt er zelf een maken of een kant-en-klare sjabloon gebruiken. Zorg ervoor dat de SWOT-analysesjabloon vier kwadranten heeft, met één voor elke SWOT-sectie. Idealiter vermeldt u uw sterke en zwakke punten in de bovenste twee kwadranten, met kansen en bedreigingen in de onderste twee.
Voorbeelden van kansen in de SWOT-analyse zijn: Groeiende vraag naar kennis van bijvoorbeeld afslanken. Gunstige veranderingen in de wet (bedrijf krijgt komend jaar subsidie)Concurrentie staat onder druk en heeft het zwaar.
Een persoonlijke SWOT-analyse is een 2 bij 2 tabel met vier categorieën: Sterktes, Zwaktes, Kansen en Valkuilen. Met een persoonlijke SWOT-analyse weet je waar je goed en minder goed in bent en ontdek je kansen voor je carrière. Daarnaast weet je wat je valkuilen zijn.
De vragen gaan over vier confrontaties: sterktes en kansen, sterktes en bedreigingen, zwaktes en kansen, zwaktes en bedreigingen. Deze vragen kunnen heel gemakkelijk worden beantwoord met 'zeer positief', 'positief', 'neutraal/geen relatie', 'negatief' of 'zeer negatief' zoals in onderstaand voorbeeld.
Hoe maak je een SWOT-analyse? Je maakt een SWOT-analyse voordat je een nieuwe strategie plant, of het nu voor marketing, product of verkoop is. Het is net zo eenvoudig als het tekenen van een 2x2 raster en het toewijzen van elk vierkant aan je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen .
Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse. Opportunities zijn de externe positieve punten en threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.
Mijn zelfanalyse. Noem ten minste 5 tot 7 persoonlijke kenmerken die u ziet als pluspunten of sterktes van uw persoonlijkheid of levensstijl. Noem vervolgens 5 tot 7 zwakheden of tekortkomingen die u ziet in uw persoonlijkheid en levensstijl. Noem alle dingen die u leuk vindt aan uzelf en de dingen die u niet leuk vindt aan uzelf.
De afkorting SWOT staat voor Strengths (Sterktes), Weaknesses (Zwaktes), Opportunities (Kansen) en Threats (Bedreigingen). Een SWOT-analyse helpt je om een strategie voor jouw organisatie te maken waarbij je direct in kaart brengt waar kansen liggen en van welke risico's je je bewust moet zijn.
Zorg dat u niet te veel tekst hebt; gebruik bullet points en werk ze uit tijdens het interview. Stel naast een SWOT ook een actieplan op over hoe u zou benaderen en aanpakken wat u in de SWOT hebt benadrukt . Dit kan in de vorm van een bedrijfsplan voor 30, 60 of 90 dagen.
SWOT-sterktes voorbeelden
Ik ben grondig met de kwaliteit van mijn werk : Mijn werk is altijd van hoge kwaliteit en ik heb hier feedback op gekregen van mijn manager. Ik ben creatief: Mijn innovatieve denkvermogen en probleemoplossend vermogen onderscheiden mij. Ik heb een sterke werkethiek: Ik ben toegewijd en toegewijd aan het bereiken van mijn doelen.
De laatste stap in de analyse is het identificeren van potentiële bedreigingen die de voortgang van de student kunnen belemmeren. Deze kunnen bestaan uit concurrentie, timemanagementproblemen, financiële beperkingen en externe druk.
SWOT staat voor: Strength, Weakness, Opportunity, Threat. Een SWOT-analyse helpt u bij het identificeren van de sterke en zwakke punten (SW) van uw organisatie, evenals bredere kansen en bedreigingen (OT) . Het ontwikkelen van een vollediger bewustzijn van de situatie helpt bij zowel strategische planning als besluitvorming.
Een SWOT-analyse moet een korte lijst met kwesties genereren die relevant zijn voor de 4 categorieën: sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. De analyse van deze kwesties helpt het bedrijf om zinvolle veranderingen door te voeren .
Zwakke punten omzetten in sterke punten is een essentieel aspect van SWOT-analyse. Het omvat het identificeren van zwakke punten, het begrijpen van hun oorzaak, het ontwikkelen van een strategie om de oorzaak aan te pakken, het implementeren van de strategie en het evalueren van de resultaten .