Rijklaar weegt een Tomos (A35/ S25) 55 kg.
de originele veringen zijn er niet voor gemaakt. Als je vaak iemand mee achterop neemt zakken de veringen steeds verder in en dan zul je ze wel een keer moeten vervangen. Ik raad aan als je vaak mensen mee achterop neemt, nieuwe iets langere veringen kopen (€ 30,-).
Alle nieuwere generatie Tomos modellen A3 en A35 (voor 2017) zijn uitgevoerd met A3 of A35 motorblok.
Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend overkomt. Qua frame en motortechniek is er niet veel verschil, je hebt alleen een snor of bromversie (geknepen of niet). De cilinder kun je makkelijk herkennen (ei (klein) of vierkant (groot en met of zonder membraan).
Om je Tomos op te voeren kun je ook een snellere uitlaat plaatsen (bijvoorbeeld de bullet of de biturbo). Deze uitlaten maken meer geluid dan de originele, maar zijn ook een stuk sneller. Als je er voor kiest om een snellere uitlaat te plaatsen is het belangrijk dat je ook de afstelling van de brommer aanpast.
nee das bij iedere tomos... als je dan een lange tijd met een beetje goeie vaart rent.. dan snijden die krachtlijnen van je ontsteking dus nu laat je em niet draaien door middel van te kicken aan de kickstart maar door keihard te rennen..
Zuinig in gebruik
Een verbruik van 1 op 35 is goed haalbaar. De tankinhoud bedraagt 4 liter en voor een kleine 6 euro kun je zeker 140 kilometer rijden.
20 ooo km mee. Eeb tomos is iets betrouwbaarder dus reken maar uit. Iig meer dan 20 000. Een scooter kan al gauw 20.00 op 1 zuigertje dus hij kan denk wel 30 tot 40 lopen maar mensen willen ze dan niet meer, omdat ze dan vaak zo afgebeund zijn.
Door een grotere tandwiel te plaatsen zal hij inderdaad sneller optrekken. Je zult dan wel wat inleveren op de topsnelheid. Wat je ook kan doen is een andere cilinderkop plaatsen, een hoge druk kop of een afgeflakte kop. Een grotere carburateur met een groter spruitstuk is ook mogelijk.
Het is een leuke, simpele brommer en weer eens wat anders dan een Vespascooter. Voordeel is ook dat de Tomos weinig onderhoud nodig heeft. Verder rijdt hij zuinig en is hij heel betrouwbaar. Het enige minpuntje is de kleur.
Tomos geeft in het instructieboekje op dat er minimaal benzine met 95 octaan gebruikt dient te worden. Over E5 of E10 wordt niets geschreven en ook in de E10 check heeft Tomos geen vermelding.
Je kunt de Tomos Standard kopen voor minder dan 1150,= euro. Is dit bedrag voor jou te veel geld dan kun je ook een Tomos Standard leasen! Hierbij koop je hem op afbetaling en betaal je in maandelijkse termijn de brommer af. Dit kost je ongeveer 23,= euro per maand.
Deze Tomos Snorfiets komt uit 2005, werd geleverd van 01-06-1990 tot 01-09-1991 en kostte toen € 591,-. Deze geïmporteerde snorfiets staat sinds 2006 op kenteken, is voorzien van een benzine-motor en een cilinderinhoud van 49 cc. De snorfiets heeft een topsnelheid van 25 km per uur.
Kosten ANWB verzekering
Bij diefstal of verlies van je brom- of snorfiets heb je een eigen risico van €125. Zo ook bij beschadiging aan je Tomos brommer. De premie die je betaalt is afhankelijk van je type Tomos en van de schadevrije jaren, die je hebt opgebouwd.
Is er geen Brommix in de buurt verkrijgbaar, zult u zelf moeten mengen. Gebruik hiervoor euro 98 benzine (E5) met 20cc 2takt olie erbij per liter. De mengverhouding is 1:50. Voeg in een jerrycan gevuld met 10 liter benzine dus 200 cc 2takt olie toe en vul hier telkens uw Tomos mee.
U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs.
voor als u hem iets harder wilt laten lopen is een 50cc snel een goede optie maar als hij nog harder moet lopen is er ook nog een 65cc met de juiste setup is er wel +-70km/u mee te halen.
Wedden dat jij gezien gaat worden op de Tomos Roadie... Uiteraard voldoet iedere tomos aan de strenge Euro 4 norm, en dat met een 2-takt motor!
B6HS, voor de Tomos snorfiets met originele setup. B7HS, voor de snellere Tomos brommers ( 50cc snel / 65cc). B8HS, voor 70 cc cilinders.
Een scooter is al helemaal niet mogelijk. Als u een fiets op een fietsendrager op de trekhaak wilt vervoeren, dan mag u de maximale kogeldruk niet overschrijden. Het gewicht van een scooter zit daar al snel boven.
Voor standaard brommers is 1:50 een goede verhouding. 1:50 staat voor 1 liter olie op 50 liter benzine. Neem je een Jerrycan van bijvoorbeeld 5 liter, dan doe je er 0,1 liter (=100cc of ook wel 100ml) olie bij.
Castrol RS 2-takt olie Universeel voor de Tomos.