Je moet je auto eerst naast de auto opstellen waarachter je moet parkeren. Je moet de achterwaartse beweging in een S-beweging uitvoeren. Je auto moet aansluiten met je voorligger op ongeveer 1 meter. Je auto moet op minder dan 30 cm van de boordsteen staan.
De examinator zal vragen om je wagen evenwijdig ten opzichte van de weg rechts te parkeren. Je gaat naast het voertuig staan waarachter je moet parkeren, om daarna achterwaarts te parkeren, in een continue S-beweging, tussen twee voertuigen. Hetzelfde manoeuvre, maar dan links ten opzichte van de rijrichting.
Dat je vroeg of laat in een lange rechte lijn achteruit zult moeten rijden met je auto, is vrijwel onvermijdelijk – om die reden maakt het tegenwoordig dan ook deel uit van het rijexamen. Onderzoek toont bovendien aan dat achteruit parkeren veel veiliger is.
Achteruit inparkeren is veiliger omdat je bij het wegrijden beter zicht hebt op het verkeer. Studies hebben dit ook aangetoond. Bij (chemische) bedrijven moet je vaak verplicht achteruit inparkeren omdat iedereen dan, bij een calamiteit, sneller weg kan rijden.
Bij het praktijkexamen voor het autorijbewijs mag je natuurlijk fouten maken zolang het de verkeersveiligheid maar niet in gevaar brengt en zolang jij maar laat zien dat je het zelfstandig kan oplossen.
Wat moet je doen tijdens het praktijkexamen? De examinator zal je een plaats aanduiden op de openbare weg waar je moet stoppen en 20 meter achteruitrijden. Dat kan naast een boord of naast een rij geparkeerde auto's zijn.
De 6 bijzondere verrichtingen zijn: Recht achteruitrijden, bochtje achteruitrijden, omkeren door middel van steken, omkeren door middel van een halve draai, hellingproef en fileparkeren.
Volgens Theo is fileparkeren voor veel mensen moeilijk omdat we er geen gevoel bij hebben. Niet bij de auto, de handelingen en de ruimte. 'Het is een kwestie van weten waar je moet in- en uitsturen en veel oefenen,' aldus Theo. Theo vervolgt: 'Vooral rechts inparkeren vinden de meeste mensen lastig.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 lichte fouten maken.
Kijken, kijken en nog eens kijken… Redenen die je vaak hoort terugkomen van zakkers zijn: Kijkgedrag, voorzichtig rijden, bijzondere verrichtingen, plaats op de weg en faalangst. Het 'overdreven' kijken zoals veel mensen zeggen is hierbij veruit de meest voorkomende reden.
In Nederland slaagt 51 procent van de mannen in één keer voor het rijexamen.Bij vrouwen is dit 48 procent. Dat lijkt misschien op het oog geen groot verschil. Maar bij 1000 examens zakken er 30 vrouwen meer dan mannen.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen.U krijgt dan een boete.
Bij het verlaten van het parkeervak rij je recht uit totdat de helft van de auto nog in het vak staat.Daarna ga je pas sturen. Denk er wel om dat je niet te ruim uitkomt i.v.m. tegemoetkomende bestuurders. Geef bij het wegrijden in ieder geval richting aan.
Stapvoets rijden is de norm en dat is maximaal 15 km per uur. Deze snelheid geldt hoe dan ook, ongeacht of er nu wel of geen bordje met 15 km hangt.
Binnen de bebouwde kom is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren.
Haaks parkeren
Voor haaksparkeren zijn parkeervakken van 2,4 a 2,5 m breed nodig. Naast ruimte voor de auto zelf van doorgaans 1.80m is er ruimte nodig voor het in- en uitstappen. De lengte van de parkeerplaats is 5 m. Voor het inrijden en het maken van de bocht moet de straatbreedte 6m breed zijn.
Wat is het voordeel van een bocht achteruit rijden? Het voordeel van een bocht achteruit rijden ten opzichte van bijvoorbeeld keren door middel van 3 keer steken, is dat je het overige verkeer veel minder tot last bent. Daarnaast is het een vrij snelle manier van keren.