De examinator zal je vragen achteruit te rijden, over een afstand van ongeveer 20 meter, in een rustige straat. De wagen moet in beweging blijven maar je mag je één keer opnieuw positioneren. De examinator zal vragen om je wagen evenwijdig ten opzichte van de weg rechts te parkeren.
- U moet het voertuig keren in een straat, aangeduid door de examinator. De examinator mag een afstand afbakenen waarin u de plaats mag kiezen waar u zich gaat keren. U mag het manoeuvre vooruit of achteruit starten. - U mag de volledige breedte van de rijbaan gebruiken, van boordsteen tot boordsteen.
Je rijdt – rustig! – achteruit met je stuur volledig naar rechts gedraaid. Eens je buitenspiegels ongeveer op dezelfde hoogte staan als de achterbumper van de geparkeerde voorligger, zet je je stuur weer recht (met de wielen recht) en rij je verder achteruit tot jouw voorbumper vrij spel krijgt.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Hoeveel tijd zit er tussen je rijexamen en het herexamen? Het CBR heeft gesteld dat je op zijn vroegst twee weken na je rijexamen opnieuw herexamen mag doen, ga er vanuit dat het gemiddeld 5 tot 6 weken duurt voor het nieuwe rijexamen.
Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
Met een slippende koppeling achteruitrijden. Hierbij is het belangrijk je koppeling alleen met de bovenkant van je voet te bedienen en je hak op de grond te houden. Houdt de koppeling zo laag mogelijk. Doel van de oefening; 20 meter achteruit rijden in een zo recht mogelijke lijn.
Regel 1: Laat het gaspedaal los en trap het koppelingspedaal vlot en geheel in. Schakel naar de 2e versnelling door de versnellingspook naar links te duwen en rustig naar achteren te trekken.
Welke vragen kunnen er worden gesteld? Waar zit de tank voor de koelvloeistof en hoe vul ik deze bij? Waar vind ik de olie en hoe weet ik wanneer ik genoeg olie heb bijgevuld? Waar zit de tank voor de ruitensproeier vloeistof en hoe vul ik deze bij?
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
Kijken, kijken en nog eens kijken…
Redenen die je vaak hoort terugkomen van zakkers zijn: Kijkgedrag, voorzichtig rijden, bijzondere verrichtingen, plaats op de weg en faalangst. Het 'overdreven' kijken zoals veel mensen zeggen is hierbij veruit de meest voorkomende reden.
Ongeveer 206.000 mensen deden in dat jaar voor het eerst examen, ongeveer 220.000 voor de tweede of zoveelste maal. In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen.
De kosten voor een rijexamen bij het CBR zijn € 122,50 in 2022. Het geld voor het examen maakt je rijschool voor jou over aan het CBR. Daarnaast betaal je aan je rijschool een bedrag voor administratiekosten, het gebruik van de lesauto en de aanwezigheid van de instructeur tijdens het examen.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.