De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Volkswagen Polo.
Als uw Polo is uitgerust met een 1.2-motor, heeft deze hoogstwaarschijnlijk een distributieketting.De 1.4-versie daarentegen is doorgaans voorzien van een distributieriem.
U bent in bezit van de genoemde VW Polo met 1.0 TSI 116 pk motor en u vraagt wanneer de distributieriem vervangen moet worden. De garage adviseert dit bij 6 gebruiksjaren te doen. VW geeft geen specifiek vervangingsinterval op voor de distributieriem bij benzinemotoren.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
Gemiddeld kost het vervangen van een distributieriem van een VW Polo tussen de £300 en £400 . Het grootste deel van deze prijs komt van de arbeidskosten, omdat het vervangen van de distributieriem een zeer arbeidsintensieve klus is – veel onderdelen van het voertuig moeten worden verwijderd om bij de distributieriem te komen, en daarna weer worden teruggeplaatst, wat meerdere uren kan duren.
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
De distributieketting van de Volkswagen Passat is een essentieel onderdeel van de motor dat verantwoordelijk is voor het synchroon laten lopen van de krukas en de nokkenas.
Over het algemeen moet een distributieriem elke 5 tot 10 jaar worden vervangen of bij een maximaal aantal kilometers tussen de 60.000 tot 150.000 km. Dat klinkt als grote marges maar daar is een goede reden voor, verschillende motoren hebben namelijk een andere impact op de distributieriem.
Levensduur: Een fietsketting heeft een beperktere levensduur dan een fietsriem, omdat de ketting en tandwielen slijtage oplopen en vervangen moeten worden. Een fietsriem kan langer meegaan, omdat deze minder vuil aantrekt waardoor er minder schurend effect is dat de tandwielen en riem uitslijten.
De complete distributieriemset zou je ongeveer £180 moeten kosten. De interval is 60.000 mijl of 6 jaar, dus VW gaat voor het laatste. Deze motoren kunnen last hebben van vroegtijdige spannerstoringen, dus een complete set is essentieel.
Symptomen distributieriem
Er is aantal symptomen waar je aan kunt merken dat de riem vernieuwd moet worden: Een tikkend geluid in de motor kan duiden op een versleten riem. Dit hoor je het best als de motor nog niet opgewarmd is. Je auto heeft minder vermogen.
Welke automerken hebben een distributieketting? Van de volgende automerken is bekend dat ze een distributieketting hebben in plaats van een distributieriem. Alle BMW-modellen, veel auto's van Volkswagen, de Fiat Punto en ook de Opel Corsa en de Ford Ka hebben vaak een distributieketting.
De gevolgen als de distributieriem breekt:
De krachten waarmee dit gepaard gaan zijn groot en daardoor kunnen de kleppen krom gedrukt worden, de zuiger beschadigd worden en in sommige gevallen zelfs de nokkenas breken. Een gebroken distributieriem kan dus voor veel schade in de motor zorgen.
Distributiekettingset - Compatibel met Vw Polo Vivo 1.6; 1.6Gt 10-
De 1.0 TSi van VW kent weinig problemen, en staat bekend als goede motor. Als gevolg van de directe inspuiting is de motor wel gevoelig voor vervuiling. De Polo van de laatste generatie is sinds eind 2017 op de markt, en is een goede keus in deze klasse. Er zijn tot nu toe geen dure structuele problemen bekend.
Distributieriem vervangen Volkswagen Polo kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Vervanging van de distributieriem wordt over het algemeen aanbevolen om de 60.000 tot meer dan 100.000 mijl , afhankelijk van de fabrikant van het voertuig. Controleer de onderhoudsschema's van ChiltonLibrary of de handleiding van de eigenaar om het aanbevolen service-interval te bepalen.
Uw Volkswagen Polo met 1.0 TSI-motor (bouwjaar 2015, motorcode CHZB) is voorzien van een distributieriem. Volkswagen geeft geen vervangingsinterval op. De riem moet volgens het onderhoudsschema worden gecontroleerd en indien nodig wordt deze in overleg met de klant vervangen.
Wanneer moet ik mijn distributieriem laten vervangen? We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
Het antwoord zou in uw handleiding moeten staan; kijk eens welke uw voertuig heeft . Als u het moeilijk vindt, of als u het nog een keer wilt controleren, kunt u altijd een erkende Volkswagen-dealer bellen.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
Vermogensverlies: een slechte riem kan de motor minder krachtig maken, vooral bij accelereren. Waarschuwingslampje motor: het motorlampje kan branden bij problemen met de distributieriem. Visuele schade: scheurtjes of breuken op de riem zijn duidelijke tekenen van slijtage.
Veelvoorkomende merken en modellen die worden beïnvloed. Natte distributieriemen worden vaak aangetroffen in modellen van Ford, Peugeot, Citroën, Volkswagen, Audi en andere fabrikanten, met name in nieuwere EcoBoost- en TSI-motoren .
De meeste problemen doen zich volgens Autobild voor bij de VW Touran die is gebouwd tussen 2006 en 2007. De uitvoeringen met 1,4 L-TSI-motor (motorcode BMY) vertonen problemen bij kilometerstanden tussen de 40.000 en 70.000. Kenmerken zijn een ratelend geluid na de koude start of een brandend motorcontrolelampje.