De SCODEV is een Nederlandse vinding die niet-amfibische blusvliegtuigen in staat stelt om vliegend op een hoogte van 10 tot 15 meter boven een groter wateroppervlak zoals de zee, een meer, rivier of kanaal, water in te nemen en te droppen op bosbranden met een frequentie van gemiddeld 5 keer per uur.
Blushelikopters. Bij het blussen van branden vanuit de lucht zet de luchtmacht Cougar- en Chinook-transporthelikopters in. Als de helikopter op de plek van de brand is, bevestigt het Mobile Air Operations Team van Defensie een bambi bucket onder de helikopter.
Hij neemt oppervlaktewater op via een schepeenheid die middels een 15 meter lange slang is verbonden met een tank in een vliegtuig. Wanneer het vliegtuig iets lager dan 15 meter boven het wateroppervlak vliegt, dringt de schep in het water en neemt water op dat direct richting de slangopening wordt gedrukt.
Helikopters kunnen een waterzak, een zogenaamde bambi bucket, aan een kabel vervoeren. Ook zijn er helikopters met een inwendige watertank. Deze tank kan dan gevuld worden door een zuigslang in het water te hangen en zo water in de tank te pompen terwijl de helikopter boven het wateroppervlak hangt.
Blusvliegtuigen zijn duur, ze kosten € 10.000 per dag beschikbaarheidsfee en daarnaast € 8.500 per uur. Op een werkdag van 10 uur zijn de kosten dan € 95.000 en met één dropping per uur, kost deze dan € 9.500. Indien men vijf keer per uur kan droppen ofwel 50 keer per dag, zakt de prijs per dropping naar € 1.900.
Het grootste blusvliegtuig is de Evergreen 747 Supertanker, een omgebouwde Boeing 747 die 77.600 liter water mee kan nemen. De onderstaande video is een veiligheidsvideo voor vliegtuigen. De blusradius van een vliegtuig beslaat een gebied van 30 tot 40 meter breed en 90 tot 550 meter lang.
Schuimblussers: 25 – 100 euro. Sprayblussers: 12 – 40 euro. Vetblussers: 40 – 100 euro. Vorstvrije brandblussers: 40 – 100 euro.
De A400M wordt traditioneel gebruikt voor het vervoer van goederen en militairen, het droppen van parachutisten of het bijtanken door andere vliegtuigen in de lucht. Het toestel wordt gebruikt door de luchtmacht van verschillende Europese landen, waaronder België.
Omdat de Belgen beschikken over slechts 1 blushelikopter, is hulp van andere landen bij grootschalige moeilijk te blussen (natuur)branden zeer welkom. Ook de Fransen springen zo nu en dan bij met blusvliegtuigen.
Wanneer de vliegtuigen zijn geleverd, telt de Marokkaanse blusvlot acht toestel.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Helaas is het aantal airlines dat met de 747 vliegt sinds vorig jaar gedaald van tien naar nog maar zes. De meeste kans op een vlucht in de 747 heb je op routes van of naar Azië. Ook in Europa zijn er nog twee Boeing 747 maatschappijen.
Ook in Nederland zijn er dit jaar al natuurbranden geweest. Brandweer en natuurbeheerders zijn alert, want natuurbranden richten veel schade aan.
De toestellen staan normaal gesproken op Schiphol-OOst, Volkel en Rotterdam.
Over de hele wereld nemen branden toe, niet alleen in bossen, maar ook in andere natuurgebieden zoals savannes, toendra en steppes. De afgelopen jaren waren er vele branden in Rusland, Azië, Europa en Zuid-Amerika. Deze branden worden veroorzaakt door grootschalige ontbossing.
Blusvliegtuigen blussen bosbranden met bluswater dat eventueel brandvertragende chemicaliën bevat. De nieuwere brandvertragers, zoals Firetrol en Phoscheck, zijn roodgekleurd middels toegevoegde ferro-oxide om het gebied te markeren waar het is ingezet.
De brand in de Gironde en het aangrenzende Les Landes heeft sinds dinsdag zeker 74 vierkante kilometer in de as gelegd. Zeker 10.000 mensen zijn geëvacueerd. De Franse brandweer krijgt hulp van meer dan 360 brandweerlieden uit Duitsland, Roemenië, Polen en Oostenrijk.
De blushelikopter van Defensie heeft een oranje waterzak (bambi bucket) waar zo'n 10.000 liter water in gaat. Het water haalt de Chinook uit een waterplas in de omgeving. Tussendoor vliegt de helikopter terug naar een vliegbasis om te tanken.
Brandblussers zijn niet wettelijk verplicht in je privéwoning. Ze zijn echter wel aan te raden om je optimaal te beschermen tegen brand. Brandblussers zijn steeds wettelijk verplicht in alle gebouwen die publiekelijk toegankelijk zijn.
Levensduur conventionele schuimblusser
Over het algemeen geldt dat een schuimblusser na 20 jaar echt aan vervanging toe is. Na deze tijd kan de blusser beter niet meer gebruikt worden. Aangeraden wordt om het blustoestel zeker eens in de vijf jaar uitgebreid te laten controleren.
In een poederblusser zit chemicaliën met zout en zout trekt vocht aan. Vocht in bijvoorbeeld elektronische apparaten gaan niet samen. Een poederblusser is dus een effectieve brandblusser die voor veel branden geschikt is maar wij adviseren een schuimblusser.
Een volle bambi bucket van 10.000 liter veroorzaakt overtorque. Dit is het overschrijden van de maximale draagkracht. Om de overtorque op de Chinook te voorkomen, worden de grote bambi buckets ingesnoerd.
De bambi bucket is een opvouwbare waterzak in de vorm van een omgekeerde paraplu. Deze wordt onder de helikopter gehangen en door het opstijgen klapt hij open. De bambi bucket kan gevuld worden met water in allerlei open wateren die minimaal 2 meter diep zijn.
Wanneer een blushelikopter op de plek van de brand is, bevestigt iemand van het team een bambi bucket onder de helikopter. Dit is een soort waterzak die na het opstijgen als een omgekeerde paraplu openklapt.