Om toch een idee te geven kan een laadpaal al vanaf €389,- inclusief btw geïnstalleerd worden. De meeste aansluitingen kosten tussen de €389,- en €800,-. Wat voor veel kosten zorgt is een zwaardere aansluiting in uw meterkast.
De gemiddelde kosten voor het installatie van een laadpaal zijn €500 tot €1.500 voor de aanschaf van de laadpaal en gemiddeld €350 voor de installatie.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Nog zo'n deur om mee in huis te vallen: een laadpaal op eigen terrein kost al snel zo'n € 2000. Hierbij maakt het uit of je eenvoudigweg bij de meterkast een gat naar buiten boort om de lader daar te hangen, of dat het laadpunt aan de andere kant van het perceel moet komen.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Als u bij u thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Kan iedereen een laadpaal thuis laten installeren? In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken.
Afhankelijk van het soort laadpaal (monofasig of driefasig) bedraagt het prijskaartje van 600 euro tot 1.500 euro. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring (100 euro) en de installatiekosten.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.
Sinds 1 januari 2022 kan u onder voorwaarden 30% subsidie krijgen als u uw koophuis isoleert. Ook verenigingen van Eigenaren (VvE's) kunnen subsidie aanvragen. Huiseigenaren en VvE's kunnen ook tegen lagere rente geld lenen om hun woning te isoleren.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 660 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 680 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 720 euro. Er is gerekend met een gemiddeld gebruik (15.000 kilometer rijden per jaar).
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Vijf dingen zijn belangrijk bij de aankoop van een laadpaal:
Hoe snel kun je laden? Zit een laadkabel aan de laadpaal vast? Wil je de kosten van het laden thuis verrekenen met je baas? Wil je slim laden (als de stroom goedkoper is)?