Cruise control herkent u aan het woordje 'cruise', 'cruise control' of een snelheidsmeter met een pijltje. Wanneer u cruise control instelt en op 'set' klikt, houdt uw auto automatisch de gewenste snelheid aan. Zodra u remt, schakelt het cruise control systeem weer uit.
Maar nog niet elke auto heeft een snelheidsregelaar, gelukkig kunt u bij bijna alle moderne auto's achteraf een Cruise Control inbouwen. Een inbouwspecialist, autodealer of garage kan dit voor u doen. Afhankelijk van het automodel kost het inbouwen van een Cruise Control tussen de één en drie arbeidsuren.
Schakel de schakelaar naar On of beweeg de pook aan de stuurkolom naar On. Dit zet het systeem aan. Let op, omdat er nog geen snelheid is ingesteld werkt het nog niet. Zodra je op de gewenste snelheid bent schakel of klik je naar SET, hiermee gaat de Cruise-controle aan en ook gelijk naar de ingestelde snelheid.
Cruise control is een automatische snelheidsregelaar of “cruise controller”. Het is makkelijk bij een lange rit. De cruise-controller is een elektronisch systeem dat de o.a. brandstoftoevoer naar de motor regelt, zodat het gaspedaal tijdelijk wprdt vervangen.
Heeft je auto geen cruise control en wil je dat graag laten inbouwen? Reken dan op een bedrag van zo'n € 700.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Hoe werkt 'ie? Aan de voorzijde van de auto, bijvoorbeeld in de bumper of binnenspiegel, zit een sensor die meet de afstand tot je voorligger en zijn snelheid. Deze sensor stuurt de informatie naar een computer en vergelijkt die met de ingestelde snelheid en berekent een veilige volgafstand.
BMW Motorrad introduceert nu namelijk Active Cruise Control (ACC) voor op de motor. Het systeem werd ontwikkeld samen met Bosch. Net als bij de auto remt en accelereert de cruise control op basis van de snelheid van de voorganger.
Hoe werkt cruise control
Om cruise control in te schakelen moet je eerst zorgen dat je de gewenste snelheid rijdt en vervolgens kun je de cruise control met een knop of hendel activeren. Daarna kan deze snelheid stapsgewijs worden verhoogd of verlaagd.
Elk nieuw automodel en -type heeft vanaf dit jaar een ACC of adaptive cruise control. Vanaf 2024 verplicht Europa de autoconstructeurs om die functie ook in alle nieuwe auto's te plaatsen. Het slimme systeem is een absolute must-have voor wie inzet op veiligheid.
Bij hoogwaardigere wagens kan de multifunctionele bedieningshendel met cruise control tot 180 euro kosten. De vakgarage rekent voor deze eenvoudige oplossingen ca. 100 euro voor de installatie. Een uitgebreid inbouwen met nieuwe bekabeling en extra modules kost 600 euro aan arbeidsloon.
Als de cruise control niet meer werkt, hoeft dit niet altijd een ingewikkelde oorzaak te hebben. Zo is het verstandig om de accupool voor een korte tijd los te koppelen en het na het aankoppelen nog eens te proberen. Doordat het systeem voor korte tijd spanningsloos is geweest wordt deze automatisch gereset.
De cruisecontrol werd in 1945 bedacht door de blinde Amerikaanse uitvinder en technisch ingenieur Ralph Teetor.
De kosten voor het achteraf inbouwen zijn voornamelijk gebaseerd op het voertuigtype en de leeftijd. Getalenteerde hobbyisten kunnen de installatie ook zelf doen bij relatief nieuwere modellen. Het samenstel dat gewoonlijk cruise control wordt genoemd, is eigenlijk cruise control-systeem (GRA).
Een snelheidsbegrenzer (Speed Limiter) is te beschouwen als een omgekeerde cruisecontrol – u regelt de snelheid met het gaspedaal, terwijl de snelheidsbegrenzer voorkomt dat u per ongeluk de vooraf gekozen/ingestelde snelheid overschrijdt.
De cruisecontrol en snelheidsbegrenzer bedien je met de hendel links van het stuur. Draai de hendel omhoog om cruisecontrol in te schakelen. De snelheidsbegrenzer voorkomt dat de auto de, door de bestuurder ingestelde, maximumsnelheid overschrijdt, deze schakel je in door de hendel omlaag te draaien.
Gaat jouw voorligger weer harder rijden, dan geeft de adaptive cruise control ook gas bij. Een cruise control of adaptieve cruise control helpt jou om een constante snelheid vast te houden. Wil jij meer gemak tijdens het rijden, dan kan een adaptive cruise control voor jou uitkomst bieden.
Druk op de schakelaar 3 (RES/+) als de snelheid van de auto hoger is dan 30 km/u. Als de snelheid is opgeslagen, verschijnt de kruissnelheid groen op het display om de activering van de snelheidsregelaar te bevestigen. Afhankelijk van de auto verschijnt het controlelampje 6.
Om voldoende afstand te houden, moet je vaak remmen wat het rijden alsnog onrustig of onveilig kan maken. Daarom heeft Volkswagen Adaptive Cruise Control. Dat houdt automatisch voldoende afstand tot je voorliggers – wel zo veilig en comfortabel.
Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto's kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden.
Aandacht kan verslappen bij gebruik ACC
En hoe minder instructies, des te groter is de kans dat de alertheid van de bestuurder afneemt. Een ander nadeel van het gebruik van ACC is dat files er door kunnen toenemen. Een ongewenst bijeffect, zo concludeert de ANWB.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Cruise control
Het is beter om continue 120 of 130 km/u te rijden in plaats van veel korte acceleraties en remacties tussendoor, maar dat spreekt voor zich. Gebruik maken van cruise control kan een besparing van 4 tot 10% opleveren.
Op de E313 mogen bestuurders in de richting van Antwerpen de cruise control niet meer inschakelen. Met dit verbod hoopt het Vlaams Verkeerscentrum te voorkomen dat vrachtwagens zouden inrijden op de staart van de files die ontstaan door de werken op de Antwerpse Ring.