De wegenbelasting wordt in Italië 'Bollo Auto' genoemd. In Italië is het bedrag dat men betaalt voor de Bollo Auto gebaseerd op de euronorm van de motor en het vermogen van het voertuig. De wegenbelasting wordt berekend door het aantal kilowatt van de auto te vermenigvuldigen met een bepaald bedrag.
Van alle Nederlandse autobezitters betalen die in Groningen in 2021 het meest aan opcenten; omgerekend in euro's 64,54 op kwartaalbasis. Voor een dieselauto van 1 200 kilogram betaalt de Groningse autobezitter in totaal zo'n 323 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
Inschrijving niet nodig voor Italiaans kenteken
Inschrijving in Italie is voorwaarde om op eigen naam een auto met Italiaans kenteken te kunnen kopen. Maar ook zonder die inschrijving kunt u daarover beschikken en wel via een speciale rechtspersoon, die eenvoudig en met beperkte kosten kan worden opgericht.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
De rijtaks (of gewoon wegenbelasting)
In België moet je jaarlijks een bedrag aftikken om te mogen rijden. De hoogte van de verkeersbelasting (of de wegenbelasting) is afhankelijk van de motorinhoud in liters. Voor auto's die na 2016 werden gebouwd, betaal je daarbij meer of minder afhankelijk van CO2-uitstoot.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
Net zoals in andere landen moet je ook in Spanje wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting (impuesto de circulación of Impuesto Municipal de Vehículos de Tracción Mecánica) betalen.
In Frankrijk wordt geen wegenbelasting betaald, daarom wordt op de meeste autosnelwegen in Frankrijk tol geheven voor iedereen die de tolweg gebruikt. Ook zijn er enkele tolbruggen en toltunnels.
In de Verenigde Staten is geen wegenbelasting of aankoopbelasting op motorvoertuigen (anders dan sales tax / btw). Wel is er een brandstofaccijns die tot de laagste van de westerse wereld behoort. Ook is er een jaarlijkse belasting op kentekens (license plate renewal).
Vanaf 1 maart krijgt ook de schone auto wegenbelasting, zo'n 200 euro per jaar, 70 procent van een gebruikelijke auto. Andere heffingen, zoals tol en parkeren, worden lokaal bepaald, maar mogen niet méér zijn dan 50 procent van het normale tarief.
een vrachtauto of autobus die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen en die niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. een personenauto, bestelauto of motor die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. motorrijtuigen van de politie. motorrijtuigen van de brandweer.
De hoogte van de belasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de provincie waarin je woont en de gebruikte brandstof. Voor een benzineauto betaal je een behapbaar bedrag, maar rijden op diesel wordt zwaar belast. Het grote verschil in wegenbelasting geeft vaak de doorslag bij de aankoop van een auto.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
De kosten voor het levensonderhoud zijn in Texas betrekkelijk laag; er wordt door de staat geen inkomstenbelasting geheven; de belasting op handel is laag; en de overheidsbemoeienis is gering.
Gemiddeld betaalden de 25 rijkste Amerikanen tussen 2014 en 2018 15,8 procent inkomstenbelasting. Dat is minder dan het percentage dat een Amerikaan met een modaal salaris betaalt. Volgens ProPublica ligt de belastingdruk van iemand met een inkomen van 45.000 dollar per jaar rond de 20 procent.
Spanje heeft nog relatief weinig tolwegen. Van de 12.000 kilometer snelweg van de Spaanse staat, zijn er 2000 kilometer tolweg. De regio's hebben 5200 kilometer autosnelweg, waarvan er 500 kilometer tolweg zijn. Spanje moet van de EU voor 2024 een plan hebben om de autosnelwegen te financieren.
Na Italië, Finland en Noorwegen blijkt België het vierde duurste land te zijn om een auto te hebben: gemiddeld kost een auto hier 696 euro per maand. Als we de cijfers van nabij bekijken, kost een benzinewagen in België maandelijks 780 euro, een dieselwagen 688 euro en een elektrische wagen 857 euro.
Hoe werkt de Duitse wegenbelasting
De Duitse wegenbelasting, die KFZ-Steuer wordt genoemd, is gebaseerd op de hoeveelheid co2 die een auto uitstoot volgens de fabrieksopgave. Voor elke gram co2 die een auto uitstoot moet per jaar bij een benzinemotor €2,- worden betaald en voor een dieselmotor €9,50.
Een wagen ingeschreven in Spanje is doorgaans goedkoper dan in België of Nederland door de meestal aanzienlijk lagere wegenbelasting en verzekeringspremies die hier gelden. Voor vele buitenlanders loont het dan ook financieel de moeite.
U kunt in Nederland een auto kopen en deze zonder bpm en btw importeren in Spanje. U moet dan in Spanje de btw betalen (18%). Neemt u uw auto vanuit Nederland mee naar Spanje, dan dient u deze uit te schrijven bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Rijden met Nederlandse kentekenplaten in Spanje
Bent u geen resident dan kunt u met uw Nederlandse kenteken 6 maanden rijden in Spanje. Sommige Nederlandse verzekeringsmaatschappijen hebben beperkingen als u met uw auto langer in het buitenland verblijft.