Je kunt dit zelf via internet doen op www.ov-chipkaart.nl als je een 'Mijn OV-chipkaart'-account hebt. Heb je niet zo'n account, neem dan contact op met de landelijke Klantenservice OV-chipkaart via telefoonnummer 0900-0980 (gebruikelijke belkosten).
Ben je als gevolg van verlies of diefstal je persoonlijke OV-chipkaart kwijt, dan moet je een vervangende OV-chipkaart aanvragen. Dit doe je door je oude kaart bij de Klantenservice van OV-chipkaart te laten blokkeren of je regelt dit zelf online.
Wat je in dit geval het beste kunt doen is contact leggen met DUO, zij hebben het OVchipkaartnummer waar jouw abonnement op staat in hun beheer, net als de verloopdatum die ook van belang is. Zodra je dit nummer hebt zou je met de klantenservice van OVchipkaart contact kunnen opnemen om een duplicaat aan te vragen.
Als je de kaart hebt laten blokkeren bij de klantenservice van OV-chipkaart is het niet mogelijk om de blokkade ongedaan te maken als je de kaart weer terugvindt. Als het goed is heb je bij het blokkeren van je Studentenreisproduct meteen een nieuwe pas aangevraagd. Deze ontvang je binnen 3 tot 5 werkdagen in huis.
Als het saldo van je actieve ov-chipkaart lager is dan 30 euro, kun je dit terugvragen bij een balie, ook als je een anonieme kaart hebt. Je betaalt hiervoor 1 euro administratiekosten. Is het saldo op je kaart hoger dan 30 euro? Dan moet je een formulier invullen waarmee je je kaart 'opzegt'.
Een vervangende persoonlijke OV-chipkaart kun je aanvragen als je kaart kapot, verloren of zodanig beschadigd is dat hij niet meer werkt. Zo'n vervangende kaart kost 11 euro in plaats van de 7,50 euro die een nieuwe kaart kost. Dat komt door een besluit van de OV-bedrijven.
Zowel de persoonlijke als de anonieme OV-chipkaart kost overal in Nederland 7,50 euro.
Welkom op het NS serviceforum. Het is geen probleem om meerdere persoonlijk OV-chipkaarten te hebben. Je kan ook beide kaarten koppelen in je Mijn NS account. Bij het inchecken moet je wel even goed kijken, of je dat met de juiste kaart doet.
Waar je voorheen je plastic pasje voor de scanner moest houden, kun je nu je smartphone gebruiken. Dit doe je door de achterkant van je telefoon tegen de incheckpaal te houden. De poortjes op het station gaan dan gewoon open.
Je vernieuwde OV-chipkaart ontvang je binnen drie werkdagen thuis. Het studentenreisproduct (alleen als deze actief is), andere abonnementen en automatisch opladen worden van je oude OV-chipkaart overgezet op je nieuwe OV-chipkaart. Je kunt doorreizen met je oude OV-chipkaart tot de datum dat deze niet meer geldig is.
Via de Google Wallet-app
Open de Google Wallet-app . Tik op Toevoegen aan Wallet . Tik op Ov-kaart. Kies uw ov-bedrijf.
Vernieuwen doet u via ov-chipkaart.nl. U kunt ook bellen: 0900 - 0980 (gebruikelijke belkosten). De kaart kost € 7,50 bij een online aanvraag en € 10,50 bij een schriftelijke aanvraag.
Om in de kortingsuren te reizen moet er minimaal € 10 saldo op je OV-chipkaart staan. Er wordt bij het inchecken € 10 afgeschreven van je saldo en bij het uitchecken verrekend met het rittarief. Je krijgt dus geld teruggestort op je chipkaart als de ritprijs lager ligt dan € 10.
Als je een persoonlijke OV-chipkaart, zonder persoonsgebonden abonnement, leent van iemand anders, betaalt iemand anders voor je rit. Dit zou geen strafbaar feit mogen opleveren. Het is belangrijk dat de rit wordt betaald, door wie hoeft niks uit te maken.
Als u toch toestaat dat een ander uw persoonlijke OV-chipkaart gebruikt, gebeurt dat voor uw eigen rekening en risico”, zo valt te lezen in de algemene voorwaarden van de OV-chipkaart bij NS. In de Wet Personenvervoer 2000 is in een artikel zelfs bepaald dat misbruik van een vervoersbewijs is verboden.
Het is niet toegestaan om met de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders te reizen, aangezien deze kaart persoonsgebonden is. Immers kan een chauffeur niet zien of deze kaart misschien gestolen is, of dat er een vrij reizen- of kortingsproduct op staat. Doe je dit wel, dan riskeer je een boete van €50,-.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Een andere methode: probeer in te checken op een willekeurig station, als dat werkt dan heb je kennelijk een geactiveerd reisproduct op de kaart staan. Als je dan nog niet op dat moment wilt reizen dan kun je na 3 minuten bij dezelfde paal weer uitchecken, dan wordt het afgeschreven startbedrag weer bijgeschreven.
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart. Om zo'n blokkering op te heffen, kun je terecht bij een RET-Servicepunt. Het kan ook voorkomen dat je door een technische storing niet hebt kunnen in- of uitchecken.
Controleer eerst zelf of de kaart echt defect is
Dan kun je niet meer inchecken of met een abonnement reizen. Vul je saldo dan aan tot minimaal € 10. Daarna kun je weer reizen.
De kaart is verkrijgbaar bij de NS-kaartautomaat, NS Tickets & Service winkel en OV Service & Tickets winkel. Je kunt de chipkaart gebruiken bij alle treinvervoerders. Je hoeft de kaart niet op te laden, je moet wel in- en uitchecken.