Tenzij het een noodgeval is, mag op de autosnelweg en autoweg geen gebruik gemaakt worden van de vluchtstrook, vluchthaven of de berm.
Een autosnelweg is standaard uitgerust met vluchtstroken en minimaal twee rijstroken.
Is er een vangrail? Zet dan de auto hier zo dicht mogelijk tegenaan en draai de voorwielen naar de vangrail toe. Zorg er wel voor dat u en eventuele inzittenden rechts kunnen uitstappen. Ga met alle inzittenden, zo snel en zo ver mogelijk in de berm of achter de vangrail staan.
De wet is er heel duidelijk over: je mag de vluchtstrook alleen gebruiken, als je in nood bent. Dat kan zijn doordat je pech hebt, doordat je fysiek niet goed bent of als je auto schade heeft waardoor je niet verder kunt.
De A3 is een nooit aangelegde autosnelweg in Nederland in de provincies Noord- en Zuid-Holland, tussen de Ring A10 bij Amsterdam en de A16 ten zuiden van Dordrecht. Slechts een deel is als N3 gerealiseerd tussen de A15 en de A16 als de randweg van Dordrecht.
In de loop der jaren werd het Rijkswegenplan geactualiseerd en de nummering vaak aangepast. Dit zorgde voor enkele gaten in de nummering. De reden dat bijvoorbeeld de snelweg A3 niet bestaat is omdat het plan van destijds, een weg van Amsterdam via Gouda naar Rotterdam, nooit is uitgevoerd.
In Nederland is de eerste autosnelweg, rijksweg nr. 12 tussen Voorburg en Zoetermeer, in 1936 in gebruik genomen.
Een geldboete is in Nederland sinds 1 januari 2024 minimaal € 3 en maximaal € 1.030.000.
Weersomstandigheden zoals mist en sneeuw kunnen ervoor zorgen dat er onvoldoende zicht is met de camera's op de spitsstrook. De spitsstrook kan dan niet veilig geopend of bewaakt worden vanuit de verkeerscentrale. Door harde zijwind blijven smalle spitsstroken links soms dicht, vanwege een verhoogde kans op ongevallen.
Boete. Zoals gezegd zijn er uitzonderingen waarbij de politie niet direct een boete zal uitschrijven, maar het ongeoorloofd stilstaan op de vluchtstrook kan een boete van 300 euro opleveren. De boete voor ongeoorloofd over de vluchtstrook rijden bedraagt zelfs 420 euro.
Wanneer je nog geen mogelijkheid hebt gehad om in te voegen en de invoegstrook is 'op' (meestal zullen de andere automobilisten wel op tijd anticiperen en jou ertussen laten), dan kan het zijn dat je de vluchtstrook even kort moet gebruiken.
betekent dat het niet open is voor verkeer . ■ Rijden op de vluchtstrook wanneer deze niet beschikbaar is voor gebruik is illegaal en onveilig. Highways England opent de vluchtstrook alleen wanneer het veilig is om dit te doen.
Helpt de Wegenwacht ook als je geen lid bent? Als je geen lid bent van de ANWB/Wegenwacht dan kun je toch bellen.
4. Onnodig over de vluchtstrook rijden: €450. Op de vluchtstrook kunnen gevaarlijke situaties ontstaan, dus onnodig over de vluchtstrook rijden wordt je zwaar aangerekend. Ook hier staat een boete op van €450.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden.
De vluchtstrook is een verharde strook land die langs de rand van snelwegen loopt, links van de linkerrijstrook , ook wel rijstrook één genoemd. De 'berm' van een weg is het land tot aan de rand van de weg. Op de meeste wegen zonder trottoirs is de berm een strook gras of een heg.
Ook als de spitsstrook aan de linkerkant van de weg ligt, wordt deze niet optimaal gebruikt bij drukte. "Die stroken zijn namelijk smaller de rest van de snelweg", aldus verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen uit Bruchem. "Dat geeft bestuurders bij het inhalen het gevoel wel erg dicht op de andere auto te zitten."
Gemiddeld is een invoegstrook zo'n 200 meter lang, maar het kan zijn dat u minder ruimte heeft. Op zo'n korte invoegstrook (te herkennen aan het bijbehorende blauwe verkeersbord) kunt u natuurlijk minder lang wachten met invoegen, anders belandt u op de vluchtstrook.
Wegwerkzaamheden worden meestal zo gepland dat er zoveel mogelijk rijstroken open kunnen blijven. We gebruiken rode kruisen, zodat wegwerkers veilig hun werk kunnen doen. Ook kan de weg als gevolg van een ongeval beschadigd raken. Als de reparatie niet kan wachten (spoedrepraties) gebruiken we een rood kruis.
Per 1 maart 2024 zijn de prijzen van verkeersboetes en snelheidsovertredingen gestegen met 10%. Dit komt door een inflatiecorrectie van 5,7%, aangevuld met een beleidsmatige verhoging van 4,3%.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Tarieven verkeers- en snelheidsboetes 2025
Een aantal boetebedragen liggen hoger dan in 2024. Zo kost rijden met een telefoon in je hand maar liefst € 430,- en door rood rijden € 310,-.
De snelweg A38 loopt van knooppunt Ridderkerk (A16/ A15) naar Ridderkerk. Met een lengte van 1,5 km is het de kortste snelweg van Nederland.
In het Rijkswegenplan 1958 is besloten dat Rijksweg A3 er, 30 jaar later, toch moest komen. In de jaren '60 zijn in en nabij Amsterdam voorbereidingen getroffen om de nieuwe weg aan te kunnen laten sluiten op de bestaande wegen. Zo zijn er destijds zandlichamen aangelegd. Toch krijgt Rijksweg 3 wederom geen prioriteit.
In de meidagen van 1940 was rijksweg 12 tussen verkeersplein Oudenrijn en Houten in aanleg, en de vaste brug over het Amsterdam-Rijnkanaal (de Galecopperbrug) was al gereed. Ondanks de bezetting ging de aanleg van de A12 door, met name aan de zuidkant van Utrecht en verder richting Arnhem.