Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
De meest voorkomende oorzaken van een verstopt roetfilter zijn: vuile injectoren, een vervuilde EGR-klep, wisselende brandstofkwaliteit of een ongunstig rijprofiel.
Doorrijden met een verstopt roetfilter zal altijd meer kwaad dan goed doen. Gaat het niet om as maar gaat het om roet zelf en komt regeneratie niet op gang? Dan is de kans groot dat je te veel korte afstanden rijdt. Pak de auto, ga de snelweg op en rijd eens een écht lange afstand zodat het systeem goed warm wordt.
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
Gemiddeld kost het laten reinigen van het roetfilter tussen de €200 en €400. Dit heeft voornamelijk te maken met de arbeidsuren die hierin zitten. Het laten reinigen va het filter is aanzienlijk goedkoper dan het laten vervangen, ondanks de hoge kosten.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Een andere optie is om het zelf te reinigen met een additief. Met de Total Care Diesel van Lindemann kan je zelf jouw roetfilter reinigen. Dit product verlaagt de verbrandingstemperatuur van roet waardoor het makkelijker verbrandt.
JLM Diesel Roetfilter reiniger is één van de beste roetfilterreinigers op de markt. De JLM DPF reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame additief. Alle moderne auto's met een dieselmotor hebben een roetfilter.
Een roetfilter gaat zo'n 130.000 tot 200.000 kilometer mee.
Als je roetfilter kapot is, kun je verminderde motorprestaties ervaren, een brandend waarschuwingslampje op het dashboard zien en een verhoogd brandstofverbruik opmerken. Bovendien kan er een ongebruikelijke rook uit de uitlaat komen. Het is belangrijk om bij deze symptomen je voertuig snel te laten controleren.
Wanneer u wilt controleren of u een roetfilter heeft, kunt u dit onder de auto zien. Het roetfilter moet zich bevinden in het verloop van de uitlaat. Ook zijn er verschillende websites waarbij op kenteken gecheckt kan worden of u een roetfilter heeft.
Als uw roetfilter verstopt is? Een roetfilter dat bijna volledig verstopt zit of waar de motor al in de noodloop zit dient professioneel gereinigd te worden met Bardahl Professional DPF Cleaning Kit. Een motor die in de noodloop zit en niet meer op toeren komt krijgen we ook met alleen een toevoeging niet schoon.
Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Regeneratieproces – 'Regenereren'
Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.
Een roetfilter raakt op den duur verstopt en kan uiteindelijk defect gaan. Vaak kan een roetfilter nog gereinigd worden, maar in sommige gevallen dient u een nieuwe roetfilter te kopen en deze te laten vervangen in een garage.
Voor het beste resultaat is het raadzaam om de 5in1 DPF roetfilter reiniger maandelijks toe te voegen. 5in1 DPF roetfilter reiniger zal geen schade veroorzaken bij overdosering.
De eerste en zuiverste oplossing is de roetfilter gewoon laten vervangen. Maar dat is duur. Erg duur: de kosten variëren van ca. 1500 tot makkelijk 2.000 à 3.000 euro.
Rijdt niet te lang door met een vol roetfilter.
Een dieselauto met een vol roetfilter blijft snel achter elkaar regenereren en wordt daardoor erg warm. Wanneer het roetfilter te warm wordt kan het filterelement intern smelten/breken.
regeneratie duurt gemiddeld 15–20 minuten.
Doordat het deeltjes in het hart van het roetfilter vasthoudt, kan het na zo'n 1.000 km verstopt raken en zijn werking verliezen. Ook de motorprestaties lijden daaronder. Daarom is het belangrijk om het met regelmatige tussenpozen, die kunnen oplopen tot pakweg 350 km, te regenereren.
Autofabrikanten adviseren om uw roetfilter te vervangen tussen de 130.000 en 200.000 kilometer. Een roetfilter vervangen is niet goedkoop. Een goedkoper alternatief van uw roetfilter vervangen, is uw roetfilter reinigen.
Vervuilde injectoren, regeneratie die niet goed werkt, vervuiling in de uitlaat, om er een paar te noemen. Als je alleen het roetfilter vernieuwd, blijf je zitten met al die problemen. Grote kans dat een herkeuring hierdoor opnieuw misloopt, omdat de deeltjesteller te veel fijnstofdeeltjes detecteert.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Vraag 7: “Kan een verstopt roetfilter turboschade veroorzaken?” Antwoord: “Ja, door een verstopt roetfilter kunnen de uitlaatgassen niet vrij weg stromen en zo de turbo in problemen brengen.”