Iedere auto is tegenwoordig uitgerust met een ABS-systeem dat via de remmen de veiligheid vergroot, zeker op gladde wegen.
De meest eenvoudige check is met de contactsleutel op ''contact''. Dat is dus de stand waarbij alle controlelampjes oplichten. Als het goed is valt u ook het lampje op met de ABS aanduiding. Dan is dit systeem duidelijk aan boord en weet u wat u moet bestellen.
Je voelt de werking van het antiblokkeersysteem heel duidelijk. Op motoren kan het rempedaal net zo 'schokkerig' aanvoelen als het rempedaal van een auto met ABS in de sneeuw.Het remhendel geeft eerder een trillend gevoel, als je ABS in werking treedt.
ABS - Anti Blokkeer Systeem. ABS zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft.
De totale kosten voor de vervanging van een defecte ABS-sensor hangen af van de auto in kwestie. Doorgaans liggen de kosten voor een enkele sensor tussen de € 15 en € 100.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts. Ik zie ook geen voordelen om het ABS uit te willen schakelen.
Bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij starten motor moet het waarschuwingslampje uitgaan. Blijft dit lampje branden, ook bij een eventuele proefrit, dan moet de auto op dit punt bij de APK worden afgekeurd.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Heb jij problemen met een ABS-pomp en wil je deze verhelpen? Het vervangen van het ABS-systeem voor nieuw is een prijzige aangelegenheid. Het vervangen voor nieuw kost namelijk al snel zo'n €1000,-.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt.Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden.
Nagenoeg iedere nieuwe motorfiets heeft ABS, en vanaf komend jaar is het zelfs verplicht. Maar één probleem blijft hardnekkig bestaan: bij een noodstop kan het achterwiel het contact met het asfalt verliezen. In het slimste geval eindigt dat met een voorwaartse salto.
Deze kleuren hebben allemaal een andere betekenis om duidelijk te maken wat er fout gaat of kapot is. Bij wit gaat het om een aanwijzing of aanbeveling. De kleur groen betekent: dit systeem werkt naar behoren. Geel en oranje zeggen: de auto zo snel mogelijk laten nakijken.
Het voordeel van ABS ten opzichte van vroeger
Zoals de naam ABS (antiblokkeersysteem) al doet vermoeden, zorgt de ABS ervoor dat de wielen van een auto niet kunnen blokkeren. Vooral als er op slechte wegen of bij slecht weer wordt geremd, wordt de kans op een blokkerend wiel vergroot dankzij de verminderde grip.
ABS staat voor anti blokkeer systeem. Het systeem zorgt er voor dat de wielen tijdens het remmen niet blokkeren en over de weg schuiven. Door ABS blijf je grip houden op de weg en kun je ook tijdens het hard remmen op een gladde ondergrond (sneeuw) blijven sturen. Stel: Het is glad, je moet plotseling hard remmen.
De meest eenvoudige check is met de contactsleutel op ''contact''.Dat is dus de stand waarbij alle controlelampjes oplichten.Als het goed is valt u ook het lampje op met de ABS aanduiding. Dan is dit systeem duidelijk aan boord en weet u wat u moet bestellen.
Het grootste voordeel van ABS is uit het voorgaande verhaal duidelijk. Dit systeem zorgt ervoor dat de wielen niet of nauwelijks zullen blokkeren op het moment dat je een noodstop moet maken. Deze extra veiligheid zorgt er uiteindelijk voor dat de je de auto beter onder controle kan houden.
Omdat de wielen op een hele natte of gladde weg heel snel blokkeren moet het ABS continu ingrijpen waardoor de remweg verlengd wordt. Een auto zonder ABS zou op een gladde of natte weg sneller stil staan maar dan is er dus wel een risico dat de auto onbestuurbaar wordt.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant.
Is de APK datum verlopen? U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Volgens dat artikel mag het voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan (je mag er dus niet mee rijden!), zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn.
ABS is ook veel gemakkelijker te vormen en te verwerken dan metaal, omdat ABS door thermovormen, oftewel de inwerking van warmte, in bijna elke denkbare vorm kan worden gebracht zonder dat het gelast of gelegeerd hoeft te worden. Een andere cruciale factor is dat kunststoffen niet roesten.
Er is iets mis met je koelsysteem. Daardoor kan de motor oververhit raken en ernstige schade oplopen. Stop en kijk of er nog voldoende koelvloeistof in het reservoir zit; vul zo nodig bij.
Een rood lampje betekent in de meeste gevallen een serieus probleem dat je niet door moet rijden. Oranje betekent dat je het probleem op korte termijn moet laten controleren. Het is raadzaam om dan meteen naar de dichtstbijzijnde garage te rijden. Bij een groen lampje is geen directe actie nodig.