In deze auto kunnen 3 motoren gemonteerd zijn maar zijn allen voorzien van een distributieriem. Als vervangingsinterval wordt opgegeven "indien nodig" wat inhoudt dat tijdens het onderhoud de distributieriem gecontroleerd moet worden en indien nodig vervangen. 1e controle bij 90.000 en daarna elke 30.000 km.
VW Golf 6 1.8 TSI 118 kW = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. VW Golf 6 2.0 GTI 155 kW = 180 000 Kilometer of na maximaal 5 jaar. VW Golf 6 2.0 GTI 173 kW = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. VW Golf 6 2.0 R = 180 000 Kilometer of na maximaal 5 jaar.
Een aantal Volkswagen modellen zijn uitgerust met een distributieketting. In principe heeft een distributieketting dezelfde functie als een distributieriem, alleen is de ketting gemaakt van gehard staal. De distributieketting slijt hierdoor minder snel en gaat een stuk langer mee.
VW Golf 7 2.0 GTI alle varianten = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. VW Golf 7 2.0 R 4motion = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar.
De kosten van het vervangen van een distributieketting zijn verschillend. De kosten variëren van 625 euro tot 1500 euro.
Het is belangrijk om te weten of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. De ketting is namelijk onderhoudsvrij, terwijl op de distributieriem een vervangingsinterval van toepassing is. In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
In deze auto kunnen 3 motoren gemonteerd zijn maar zijn allen voorzien van een distributieriem. Als vervangingsinterval wordt opgegeven "indien nodig" wat inhoudt dat tijdens het onderhoud de distributieriem gecontroleerd moet worden en indien nodig vervangen. 1e controle bij 90.000 en daarna elke 30.000 km.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
De V heeft geen distributieketting, maar een riem. Onderhoudsinterval van de distributieriem is: 180.000 km of om de 5 jaar, hetgeen zich het eerst voor doet.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden.
De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Uw Volkswagen Polo met 1.0 TSI-motor (bouwjaar 2015, motorcode CHZB) is voorzien van een distributieriem. Volkswagen geeft geen vervangingsinterval op. De riem moet volgens het onderhoudsschema worden gecontroleerd en indien nodig wordt deze in overleg met de klant vervangen.
We raden je in dit geval aan om contact op te nemen met de dealer van de Volkswagen Golf Plus. Is de distributieriem al geknapt dan is het belangrijk dat je niet meer verder rijdt en er direct een nieuwe in laat plaatsen.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
U vraagt wanneer de distributieriem vervangen moet worden van de betreffend VW Golf. De fabrikant heeft geen eenduidige interval aangegeven en is de onderhoud uitvoerende garage is leidend. De indruk lijkt dat 120.000 kilometer of na maximaal 5 jaar een gebruikelijk uitgangspunt is.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
De oorzaak van een gebroken distributieketting ligt vaak bij een slecht werkende kettingspanner. Doordat de ketting spanner niet goed zijn werk doet zal de ketting gaan klapperen en daardoor eerder breken. Een slechte kettingspanner is hoorbaar tijdens het starten van de auto.