“Ze groeten je ook om te checken of je niet te dronken of te ziek bent om te vliegen.” Daarnaast schrijft ze in het bijschrift van de video dat ze zo ook kijken welke passagier hun fysiek zou kunnen helpen bij een noodgeval.
De hele houding maakt deel uit van de crashpositie waarin stewards op een bepaalde manier zitten om lichamelijke letsels te voorkomen bij noodsituaties. Zo zetten ze ook hun voeten plat op de grond en overlopen ze in hun hoofd wat er moet gebeuren bij een noodgeval.
Ook aan kleding worden veel eisen gesteld. Zo mag het jasje vaak niet uit als het toestel aan de grond staat en moeten vrouwelijke medewerkers hakken dragen waarbij vaak een bepaalde hakhoogte is voorgeschreven. Dit soort eisen verdwijnen langzamerhand.
Op het commando "All Doors to Departure" of "All Doors in Flight", dat gebruikelijk is in piloottaal, zetten alle stewardessen, nadat de laatste passagier is ingestapt en alle deuren zijn gesloten, de keuzehendel van de aan hen toegewezen vliegtuigdeur van "Park" op "Flight".
Stewardessen lopen door de aard van hun werk, dat veelvuldig reizen, onregelmatige werktijden, blootstelling aan kosmische straling en het omgaan met meerdere passagiers en hun mogelijke ziektes met zich meebrengt, te maken met diverse gezondheidsrisico's .
Salaris Steward
Het gemiddelde salaris van een Steward in Nederland in 2025 is € 2.346 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 2.343 en de bovengrens bij € 2.350. Lees meer over de salarisontwikkeling, bij welk bedrijf en in welke stad je het meeste loon krijgt en of omscholen tot Steward de moeite waard is.
“Ze groeten je ook om te checken of je niet te dronken of te ziek bent om te vliegen.” Daarnaast schrijft ze in het bijschrift van de video dat ze zo ook kijken welke passagier hun fysiek zou kunnen helpen bij een noodgeval.
Maak het kort na de landing, zodra het motorgeluid is afgenomen. "Dames en heren, [Naam luchtvaartmaatschappij] heet u welkom in [stad]. De lokale tijd is [tijd]. Voor uw veiligheid en de veiligheid van de mensen om u heen, blijf dan zitten met uw veiligheidsgordel vastgemaakt en houd het gangpad vrij totdat we bij de gate zijn geparkeerd.
Tatoeages en piercings mogen niet zichtbaar zijn als je het KLM-uniform draagt.Tongpiercings zijn niet toegestaan en versieringen of sieraden op je tanden evenmin. Als je gaat vliegen doe je eventuele piercings altijd uit.
Deze lijn is speciaal ontwikkeld voor de gezondheid van de benen onder medisch toezicht. Neemt het gevoel van vermoeidheid en zwaarheid uit uw benen weg.Deze panty geeft steun en helpt bij het voorkomen van spataderen.
Sneakers worden de norm
Al het personeel draagt witte sneakers. Onlangs heeft ook de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM deze trend overgenomen. Vrouwelijke stewardessen kunnen hun kobaltblauwe uniformen nu combineren met donkerblauwe sneakers , terwijl piloten een zwarte variant beschikbaar hebben.
Op langeafstandsvluchten moeten de piloten en het cabinepersoneel natuurlijk ook slapen. Wist je dat ze dit niet zittend in hun eigen stoel of stiekem op de wc doen, maar boven jouw hoofd! Via geheime toegangen klimmen ze naar kleine ruimtes bovenin het vliegtuig om even tot rust te komen.
Anderson zegt dat ongeacht waar stewardessen hun handen leggen, de bracepositie belangrijk is "om onszelf te beschermen in geval van een noodlanding, zoals een crash, slippen van de landingsbaan, dat soort dingen. Ons wordt geleerd om altijd deze positie aan te nemen tijdens het opstijgen en landen, wat er ook gebeurt."
Meer zicht op uitgang. “De lichten in de cabine worden gedimd als het schemert of als het donker is, zodat je gezichtsvermogen zich kan aanpassen om het vliegtuig makkelijker te kunnen evacueren”, zo legt ze uit.
Wat doet een stewardess
De dag begint meestal vroeg, met voorbereidingen voor de vlucht zoals briefing en veiligheidschecks. Tijdens de vlucht zijn stewardessen verantwoordelijk voor het comfort en welzijn van passagiers. Dit kan variëren van het serveren van maaltijden tot hulp bij noodsituaties.
Minimaal havo of een voltooide mbo niveau 3 opleiding, minimaal 18 jaar, goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal (kennis van Duits en Frans is een pre), minimaal 1.58 meter en maximaal 1.85 meter lang, bril/lenzen max. -5 of +5, 1 of 2 jaar werkervaring in een servicegerichte sector, max.
Aankondiging vóór de vlucht
Wij vragen u om op dit moment uw veiligheidsgordels vast te maken en alle bagage onder uw stoel of in de bagagevakken vast te zetten. Wij vragen ook dat uw stoelen en tafelbladen rechtop staan voor het opstijgen.
-De term " welkom aan boord " wordt vaak door de bemanning van de vlucht gebruikt om passagiers te begroeten wanneer ze voor het eerst aan boord gaan. De gezagvoerder kan dit ook aan het einde van de aankondiging zeggen, zoals "nogmaals, welkom aan boord."
De reden dat stewardessen 'hallo' zeggen, is zodat ze kunnen aangeven of een passagier ziek of dronken is.
Als ze je aantrekkelijk vinden, kunnen ze je aanspreken als " Bob ", wat volgens een stewardess die met Buzzfeed sprak, "vriendje aan boord" betekent. Andere stewardessen kunnen "Bob" ook gebruiken om "schatje aan boord" of "beste aan boord" te betekenen. De term is dus niet alleen bedoeld voor knappe mannen.
Of je nu werkt als stewardess, steward of piloot: iedereen heeft baat bij werkschoenen met de juiste support. Dit zorgt er namelijk voor dat de voeten tijdens het werk minder snel moe worden. Bovendien voorkom je allerlei kwaaltjes.
Hoeveel verdient een Klm cabin crew in Nederland? Als we kijken naar de Klm cabin crew salarisstatistieken in Nederland op 5 februari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 44.520; om preciezer te zijn is het salaris € 3.710 per maand, € 928 per week of € 24,41 per uur.
Het geschatte totale salaris voor een Flight Attendant is $ 125.152 per jaar in het gebied Los Angeles Ca, met een gemiddeld salaris van $ 114.507 per jaar. Deze getallen vertegenwoordigen de mediaan, wat het middelpunt is van de bereiken van ons eigen Total Pay Estimate-model en gebaseerd op salarissen verzameld van onze gebruikers.
Middenniveau (na 5-10 jaar): Een ervaren co-piloot verdient gemiddeld tussen €8.000 en €10.000 bruto per maand. Gezagvoerder (Captain): Een gezagvoerder verdient gemiddeld €11.000 tot €14.000 bruto per maand. Voor captains die op langeafstandsvluchten vliegen, kan dit oplopen tot €16.000 of meer.