Vrachtauto's. Vooral bij vrachtwagens is de dode hoek groter, wat het gevolg is van de hooggelegen positie van de cabine en de grootte van het voertuig.
Vlak voor een vrachtwagen en rechts naast de cabine bevindt zich een grote dode hoek. Doordat de bestuurder hoog zit, kijkt hij letterlijk over je als je in de buurt van de cabine staat. Je moet tot 4 meter voor een vrachtwagen gaan staan voor de bestuurder je helemaal kan zien.
Vier fikse dode hoeken. Een vrachtauto heeft forse dode hoeken. Gebieden rond de truck dus waar de chauffeur vanaf de bestuurdersstoel niet kan zien of er zich iets of iemand bevindt.
Ook bestelwagens, bussen, autocars, tractoren, zelfs personenwagens, hebben een dode hoek. Het is wel zo dat de oppervlakte van de dode hoek rondom een vrachtwagen het grootst is. Dat heeft vooral te maken met de zithoogte van de bestuurder en minder met de lengte van het voertuig.
De dode hoek van een groot schip is het stuk voor de boeg dat vanuit de stuurhut niet te zien is. Dat gebied is vaak veel groter dan mensen zich beseffen, zeker als het binnenvaartschip bijvoorbeeld geladen is met containers. In het BPR staat beschreven dat de dode hoek van een schip 350 meter mag zijn.
De dode hoek is de ruimte rondom een auto waar je vanuit de binnenkant van het voertuig geen zicht op hebt. Deze hoeken worden ook wel blinde hoeken genoemd en kunnen leiden tot levensgevaarlijke verkeerssituaties.
Vrachtwagens moeten aan verschillende eisen voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld spiegels hebben waarmee de chauffeur de dode hoek kan zien. Of een tachograaf die de rijtijden en rusttijden registreert.
Vanaf 1 januari 2021 is een dode hoek sticker in Frankrijk verplicht op trucks, combinaties, touringcars en campers. Deze dode hoek (Angles Morts) markering is verplicht gemaakt om het verkeer veiliger te maken.
Vanaf 1 januari 2021 is het in Frankrijk verplicht om je voertuig te markeren met dode hoek stickers. Deze verplichting geldt voor alle voertuigen boven de 3,5 ton. De dode hoek stickers dien je zowel op de zijkanten als op de achterkant van het voertuig aan te brengen.
Wat zijn dodehoekongevallen? De dode hoek is het gebied rondom een voertuig waarop de bestuurder geen direct zicht heeft (alles wat de bestuurder rechtstreeks door de ramen ziet) of indirect zicht heeft (alles wat de bestuurder onrechtstreeks ziet met behulp van spiegels en/of camera's).
Blijf altijd rechts achter de vrachtwagen en zorg dat je de chauffeur via zijn buitenspiegel kan zien, dan ziet hij jou ook.
De dode hoek sensor waarschuwt als er iemand in je dode hoek zit. Door middel van sensoren die achter in de bumper van de auto zitten kan het verkeer detecteren. Zodra er iemand in de dode hoek zit gaat er een lampje branden op de buitenspiegel zodat je weet dat er iets in de dode hoek zit.
Als jij de bestuurder kan zien, kan hij jou ook zien. Als jij de bestuurder niet kan zien, dan ben je heel waarschijnlijk ook onzichtbaar voor hem. In bochten, op rotondes en kruispunten waar de vrachtwagen links of rechts afslaat, blijf je best ver rechts achter de vrachtwagen.
De vrachtwagenchauffeur
Een vrachtwagenchauffeur moet veel spiegels in de gaten houden. Daarnaast moet hij rekening houden met de weer- en verkeersomstandigheden. Hoe goed hij ook zijn best doet, hij ziet lang niet altijd alles. Daarom is het van belang dat andere verkeersdeelnemers hier ook rekening mee houden.
Een dode hoek spiegel vergroot uw zicht op achteropkomend en inhalend verkeer. U kunt ook het onzichtbare deel naast uw auto zien, bijvoorbeeld fietsers die in de dode hoek wachten. De dode hoek spiegel is verplicht voor vrachtwagens, maar helpt ook andere bestuurders.
Dodehoekstickers waarschuwen fietsers, voetgangers en kwetsbare medeweggebruikers voor de dode hoeken; plekken rondom het voertuig die de bestuurder niet ziet. De stickers zijn 25 cm hoog en 17 cm breed met daarop de tekst: 'Attention - Angles morts' ('Pas op - Dode hoeken').
Je moet drie stickers aanbrengen op de carrosserie op een hoogte tussen 90 en 150 centimeter boven de grond: één sticker achterop en rechts van het midden en de andere twee aan beide zijkanten binnen 1 meter vanaf de voorkant van het voertuig.
Vanaf 1 januari 2021 verplicht Frankrijk speciale dode hoek stickers voor alle trucks, combinaties en touringcars. De verplichting zou gelden voor alles boven de 3,5 ton en ook voor buitenlandse voertuigen.
Op 1 juli 2016 is in Frankrijk de wet Crit'Air in werking getreden. Hiermee kunnen Franse gemeentes permanente en tijdelijke milieuzones instellen. Binnen een milieuzone moeten alle auto's voorzien zijn van een Crit'Air milieusticker.
De dodehoeksticker die je op de camper moet plakken is 21 bij 17 cm groot en heeft geel en rood als dominante kleuren. Er staat met grote letters op: 'Attention! Angles Morts'.
De stickers zijn online te koop in de webshop van AFTRI, voor 78 cent per stuk.
Is vrachtwagen rijden makkelijk? Vrachtwagen rijden is niet moeilijk te leren. Aangezien je een van de grootste voertuigen op de weg bent, heb je meer ruimte nodig om eenvoudige rijbewegingen te maken. Draaien, achteruitrijden en kruispunten oversteken vergen veel meer tijd en vaardigheid.
Welke opleidingen heb je nodig om vrachtwagenchauffeur te worden? Een vrachtwagenchauffeur heeft een C of CE rijbewijs nodig, ook wel het 'groot rijbewijs' genoemd. Daarnaast moet dit rijbewijs van een actuele 'code 95' zijn voorzien.
Vrachtauto's zijn alle motorrijtuigen die geen personenauto, bestelauto, motor of autobus zijn, met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg. De toegestane maximummassa van een vrachtauto bestaat uit het ledig gewicht van de vrachtauto plus het laadvermogen van de vrachtauto.
Kijk in de binnenspiegel en schat in wat het verkeer achter je gaat doen. Kijk in de linker zijspiegel als je een beweging naar links gaat maken of in de rechter zijspiegel als je een beweging naar rechts gaat maken. Je controleert in deze spiegel of er op dat moment geen voertuig wil inhalen.