Anders dan bij auto's die op brandstof rijden, hebben Tesla's niet de gebruikelijke olieverversing, vervanging van brandstoffilters of bougies, of emissiecontroles nodig. Omdat het elektrische auto's zijn, is zelfs het vervangen van remblokken zeldzaam.
Eigenaren van een Model 3 hoeven zich niet één keer per jaar (of 20.000 kilometer) bij een Tesla servicecentrum te melden voor een onderhoudsbeurt, maar één keer per twee jaar, of 40.000 kilometer.
In tegenstelling tot benzine-auto's hebben Tesla's geen regulier onderhoud (olie verversen, vervangen van brandstoffilters en bougies, emissiecontroles) nodig, maar als een Tesla Service-afspraak noodzakelijk is, kunt u deze gemakkelijk inplannen in de Tesla-app.
Gemiddeld moet u ongeveer $290 per jaar uitgeven om uw Tesla te onderhouden. Ondanks het feit dat Tesla's tot de goedkoopste auto's in onderhoud behoren, kunnen die kosten snel oplopen als uw auto een ernstig probleem ontwikkelt of betrokken raakt bij een ongeval.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
De prijs van de batterij is exclusief montage en ondersteunende onderdelen. Reken hiervoor op ongeveer 1300-1500 Euro .
Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig? Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren.
Neem contact op met Tesla Service om de remblokken te laten vervangen. De remmen moeten regelmatig gecontroleerd worden waarbij de wielen gedemonteerd moeten worden. Kijk voor technische gegevens en de minimumdikte van remschijven en -blokken op Subsystemen.
Tesla Hulp onderweg levert u 24 uur per dag, 365 dagen per jaar onmiddellijke pechhulp. Dit team is speciaal bedoeld voor hulp onderweg, dus ga voor andere vragen naar onze pagina Klantondersteuning. Als u zich op een onveilige locatie bevindt, neem dan contact op met hulpdiensten.
Bij een elektrische auto zijn de verbruikskosten lager dan bij een gewone auto. Gemiddeld ben je namelijk maar € 0,04 kwijt per kilometer. Ter vergelijking: een dieselauto kost gemiddeld € 0,08 per kilometer en bij een auto op benzine ligt dat bedrag rond € 0,12.
Sommige verzekeraars zitten ruim boven de € 150 per maand voor een WA casco verzekering. Wij hebben de goedkoopste geselecteerd en komen op een premie van € 77 per maand.
Wanneer je nu een nieuwe Tesla Model S of Model X bestelt, kun je weer gratis laden bij de Tesla Superchargers.
Volgens de EPA-norm bedraagt de actieradius van dit model 647 kilometer. Volgens berekeningen van Electrek mogen we dat met 1,12 keer vermenigvuldigen om op de WLTP-range uit te komen. Die bedraagt een indrukwekkende 720 kilometer.
Gemiddeld ligt de prijs van een Tesla tussen €50.000 en €100.000. De goedkoopste Tesla is de Model 3 en kost zo'n €49.000.
In ons voorbeeld zal de thuisbatterij – als die volledig opgeladen is – ongeveer twee uur stroom kunnen leveren aan gemiddeld 1,25 kW vermogen, zelfs wanneer er enkele kortere pieken tussen zitten.
Een thuisbatterij lijkt ecologisch misschien interessant, toch is de investering vooralsnog niet rendabel. Dit komt vooral omdat de batterijen nog steeds kostelijk zijn en u ook rekening moet houden met de prijs van de elektriciteit die u van het net afneemt.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Oplaadgedrag bij thuisladen
We raden aan om elke avond de auto in te pluggen om de batterij bij te laden. Tot welk percentage moet ik de batterij opladen? Voor regelmatig gebruik raden wij u aan de auto op te laden tot het bereik "Dagelijks", dus tot ongeveer 90%.
Een instapmodel Tesla, zoals de Model 3, kost al snel 550 tot 600 euro per maand. Het grootste deel is afschrijving. Als je de afschrijving niet meerekent, dan zijn de grootste kosten: verzekering en stroom.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.