Over het algemeen is het niet verboden om achter het stuur iets te eten of drinken. Hetzelfde geldt voor het lezen van de krant, het roken van een sigaret, het aan- of uitzetten van de radio of het bedienen van de airco. Deze dingen mogen, míts je op het verkeer blijft letten.
U wilt weten of u naar iemand mag zwaaien en of u mag eten, drinken en roken in de auto in Nederland. Er is geen speciaal wetsartikel waarin deze handelingen worden verboden.
In Nederland is het niet per definitie verboden om te eten (of drinken) achter het stuur. Toch is het belangrijk dat je de volledige controle behoudt over het stuur, dat ben je namelijk wettelijk verplicht.
Je mag dus tijdens het rijden bijvoorbeeld niet handheld bellen, appen, je mail lezen of sms'jes versturen. Let op: Dit geldt ook voor fietsers! Het is ook verboden tijdens het rijden de telefoon tussen je oor en schouder te klemmen. Handsfree bellen is wel toegestaan.
Het telefoneren of gebruik van de smartphone achter het stuur is een overtreding van de 2e graad. Wanneer de politie de overtreding vaststelt ontvangt u in principe een boete van € 116. Indien u de boete niet betaalt kan het Openbaar Ministerie u alsnog een minnelijke schikking voorstellen van € 160.
Ik heb laatst een bekeuring ontvangen. Maar ik ben helemaal niet staande gehouden. Mag dat? Nee, u mag in principe geen boete zonder staandehouding ontvangen.
Niet alleen telefoneren, maar ook het verzenden of ontvangen van SMS -berichten of Apps, waarbij het toestel (of apparaat) wordt vastgehouden is verboden. Om te bepalen of het rijden met een mobiele telefoon op schoot een overtreding van de wet oplevert, is het van belang om de term 'vasthouden' nader te omschrijven.
Het onderzoek toont aan dat bumperkleven de grootste ergernis veroorzaakt, gevolgd door mensen die hun smartphone gebruiken achter het stuur. Met betrekking tot smartphonegebruik (nummer 2 van de lijst) vindt driekwart van de ondervraagden appen achter het stuur asociaal.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
U mag niet rijden met meer dan 0,5 promille (ongeveer 2 glazen) alcohol in uw bloed. Voor beginnende bestuurders gelden andere regels. Het gebruik van alcohol vermindert uw rijvaardigheid, waardoor u sneller een verkeersongeval kan veroorzaken.
U vraagt of het toegestaan is om een zogenaamde stuurknop te monteren. Het monteren van een stuurknop is alleen toegestaan wanneer u hiervan een codering heeft op uw rijbewijs. De benaming stuurknop wordt hierin vervangen door 'hulpmiddel op stuurwiel'. Dit is dus alleen mogelijk bij een fysieke noodzaak.
Fietsen zonder handen aan het stuur is toegestaan, en je mag zelfs – als je durft – met een eenwieler het fietspad op. Wel eerst goed oefenen, want de basisregel is: wees geen gevaar voor andere weggebruikers.
Het feit dat de koetsier rechts op de bok zat, verklaart waarom bij de eerste auto's het stuur (in wat voor vorm dan ook) rechts werd gemonteerd. Deze traditie hield lang stand, ook in landen waar men aan de rechter kant van de weg reed. Bij sommige merken was rechts stuur juist een symbool van sportiviteit.
Er zijn twee redenen: als het stuur in het midden zou staan, dan is er maar plaats voor één inzittende vooraan; door het stuur links te plaatsen (of rechts in landen waar men links rijdt), heb je een veel beter zicht op het tegemoetkomende verkeer, wat het inhalen veel veiliger maakt.
U mag geen elektronische apparaten vasthouden als u rijdt. Handsfree muziek luisteren en bellen mag wel. Als u stilstaat mag u wel een apparaat vasthouden en gebruiken.
Wat is de juiste houding? Om ernstige verwondingen te voorkomen, raden specialisten overal ter wereld aan om je handen op kwart voor drie aan het stuur te plaatsen. Zet je handen dus aan de uiterste zijkanten van het stuur. Zo verminder je de kans op fysieke letsels door de airbag.
Je neemt van 9:00 tot 9:15 uur een kwartier pauze. Omdat je pas 2 uur hebt gereden, heb je nog 2.5 uur rijtijd. Daarom rijdt je door tot 10:45 uur om vervolgens een pauze van 30 minuten te nemen tot 11:15 uur. Zo heb je binnen 4,5 uur rijtijd voldaan aan 45 minuten rusttijd.
De regels omtrent rij en rusttijden zijn vrij uitgebreid. Zo mag een chauffeur niet langer dan 4 uur 30 minuten aan één stuk door rijden. Heeft de chauffeur dat punt bereikt, dan volgt er een verplichte pauze van minstens 45 minuten.
Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.
PS: Dit is onze lijst met de grootste ergernissen thuis en op het werk: Gemeenschappelijke ruimten rommelig achterlaten (63%) Collega's die klagen over hun werk en/of specifieke collega's (53%) Manager die u geen schouderklopje geeft wanneer u dat wel hebt verdiend (50%)
De belangrijkste algemene verkeersregels
In Nederland moet al het verkeer rechts houden. Bij kruisingen en zijwegen heeft verkeer van rechts altijd voorrang, tenzij verkeersborden of -tekens anders aangeven.
Dan kun je nog verwarring hebben over wat 'tijdens het rijden' precies betekent. Je mag namelijk wél je telefoon of tablet vasthouden als je auto stilstaat. Op een parkeerplaats is dat duidelijk. En volgens de overheid mag je ook de telefoon vasthouden als je stilstaat in een file of voor een verkeerslicht.
Voor fietsers die met een telefoon in de hand rijden is de boete € 140,- exclusief administratiekosten. Voor automobilisten, bromfietsers, snorfietsers of gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een motor, die met een telefoon in de hand rijden, is de boete € 350,- exclusief administratiekosten.
Zorg ervoor dat je smartphone niet binnen handbereik ligt, door deze bijvoorbeeld in het handschoenenkastje of je handtas te bewaren. Dit zorgt er eveneens voor dat je wettelijk volledig in orde bent, want je smartphone ligt niet op de passagierszetel, je schoot of op het dashboard.