De camera's in de politieauto's staan niet continue aan. De agent bepaalt wanneer de camera gaat opnemen. De politievoertuigen die voorzien zijn van een camera aan boord zijn te herkennen via een sticker op de auto. De politie maakt al gebruik van bodycams.
Niettemin komt het voor dat bestuurders dashcambeelden van bijvoorbeeld een ongeval, aanbieden aan de politie. De politie mag daar dan, binnen juridische kaders, gebruik van maken. De politie kan ook op eigen initiatief dashcambeelden vorderen.
ANPR-camera's staan vooral op snelwegen. De camera's kunnen langs de weg staan of boven de weg hangen. Politieagenten kunnen zo'n camera ook meenemen in de auto of plaatsen op een onopvallende plek langs de weg.
Iedere politieauto heeft een traumabeertje. En omdat je nooit weet wat je tegenkomt op straat, is de agent van veel gemakken voorzien: een veiligheidshelm, rol afzetlint, DNA-kit, digitale camera, kogelwerend vest, uitschuifladder, zwemvest, opvouwbare pylonen, gereedschap, verrekijker en een lange wapenstok.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De lasergun zendt constant lichtpulsen uit die dan weer worden weerkaatst door de auto of een ander motorrijtuig. Dit gebeurt met de snelheid van het licht (299.792.458 meter/seconde) en omdat die snelheid bekend is, kan de lasergun precies berekenen hoe ver een auto verwijderd is en hoe snel die rijdt.
Vaak wordt gedacht dat de politie alleen met speciale apparatuur zoals een lasergun of radar de snelheid kan meten. Dat klopt niet. Ook met de boordsnelheidsmeter van de dienstauto kan een geldige meting worden uitgevoerd.
Acceleratie (0-100 km/u): 11,30 seconden. Topsnelheid: 170 km/u.
Zo lang gaan banden en remmen van politieauto's mee
Een rij-instructeur van de politie vertelt Doornbos over hoe lang het materieel van de agenten meegaat. Zo mogen de Audi's ongeveer 160.000 kilometer hun blauw-met-rode strepen dragen voordat ze vervangen worden door een nieuw exemplaar.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Naast het kenteken en de foto van het voertuig, worden ook de gegevens over de locatie, de datum en het tijdstip bewaard. Met behulp van deze gegevens is het mogelijk om de aanwezigheid van een voertuig op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats vast te stellen ten behoeve van de opsporing van strafbare feiten.
Het beste antwoord. Hallo, zonder rijbewijs rijden mag natuurlijk niet, maar aan het kenteken kunnen ze niet zien wie er achter het stuur zit, of dat je een rijbewijs hebt. Natuurlijk zijn er wel manier om te weten of iemand achter het stuur zijn rijbewijs heeft gehaald.
De invoering van de nieuwe ANPR-camera's begin 2017 bracht daar verandering in. Die zien niet enkel de auto, maar ook de inzittenden. Bovendien registreren ze niet enkel de nummerplaat, maar herkennen ze die ook. Zo kan die gemakkelijk in verband worden gebracht met andere mogelijke misdrijven.
Tegen News 6 vertelt agent Steve Montiero dat er meerdere redenen zijn. Om te beginnen willen ze zeker weten dat de achterklep dicht is en dat er niemand uit komt gesprongen. De tweede reden is het achterlaten van vingerafdrukken. Door een stevige handafdruk op de klep te zetten, markeren ze de auto.
*Onder: koppel, houder portofoon, houder handboeien, tactische lamp, sleutel handboeien, houder tactische handschoenen, houder latex handschoenen, houder multi-tool, pistoolholster, houder pepperspray, houder tas. *Daarnaast (niet op deze foto): een smartphone, bonnenboekje, schrijfboekje en pennen.
De 0-100-tijd van deze B-klasse is met 8,3 seconden gelijk gebleven en de topsnelheid is 219 km/u, wat 5 km/u langzamer is. De catalogusprijs van de nieuwe politieauto is zo'n 50.000 euro.
Volgens de vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland) kost een gemiddelde surveillancewagen zo'n 40.000 euro. En daarvoor krijgen ze dan een auto met mobilofoon, navigatie, zwaailichten en sirene.
De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
Vanaf 2018 gebruikt de politie vooral de Mercedes-Benz B-Klasse en de Mercedes-Benz Vito. In 2021 is de eerste Mercedes-Benz B-Klasse vervangen voor de nieuwe generatie B-klasse.
In de politieauto produceert de V6-motor 400 pk en 670 Nm; de automaat stuurt die kracht naar alle wielen. De 0-100-tijd is net iets meer dan 5,4 seconden, wat ruim een seconde sneller is dan het vorige model en volgens Ford 0,4 seconde sneller dan de eerstvolgende concurrent.
De politie gebruikt verschillende laserguns. Het veelgebruikte model UltraLyte mogen ze inzetten voor een afstand van maximaal 610 meter. De UltraLyte LR heeft een groter bereik en kan de snelheid van een auto meten tot maximaal 1.000 meter verderop.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Lasergun. Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.