Ik raad je aan om eens het toestel te herstarten en te controleren welke instellingen aan staan bij het mobiele netwerk. Ga naar Instellingen -> Mobiel netwerk -> Opties mobiele data -> Gesprekken en data -> Er moet een vinkje staan bij 4G/ 5G . Zo controleer je of 4G/ 5G actief is.
E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Mocht je recent zijn overgestapt dan kan het zijn dat je al een 5G abonnement hebt. Het 'Edge probleem' komt over het algemeen alleen voor bij oudere telefoons en abonnementen. Er zijn nog oude telefoonmasten met 3G actief en als jij nog steeds geen 4G mobiel internet hebt dan gaat het mis.
Helemaal onderaan het lijstje van mobiele internetverbindingen vinden we het edge-netwerk, afgekort als 'E'. Die verbinding is erg traag en komt tot stand in gebieden waar het 3G- of 4G-netwerk geen dekking biedt.
Rachid zag op zijn iPhone met T-Mobile opeens een E verschijnen, in plaats van de gebruikelijke bolletje (GPRS) of 3G (3G-netwerk). E staat voor EDGE, een netwerktechniek die in Nederland alleen via Telfort is aangeboden en al jaren geleden is uitgefaseerd.
E is Edge. Dat is een langzamere mobiele internet verbinding.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Ook 4G kun je nog heel lang gebruiken
Net als 5G heeft 4G landelijke dekking. Dit betekent dat je het vrijwel in heel Nederland kunt gebruiken. En dat zal de komende jaren zo blijven.
Bereik controleren
Controleer of je bereik hebt. Je kunt dit zien aan de streepjes die bovenin je scherm staan. Heb je hier een 'G' (gprs) of een 'E' staan dan zit je op een langzamer netwerk en zul je vertraging merken tijdens het internetten.
Edge is een uitbreiding van gprs en werkt net als gprs op het al bestaande gsm-netwerk. De maximale theoretische snelheid is 384kbps, maar die snelheid zal in de praktijk zelden worden gehaald. Volgens Galema gaat het Vodafone om het uitbreiden van de capaciteit en niet om het opkrikken van de snelheid.
Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk'.Vervolgens:Tik op een iPhone op 'Opties mobiele data' en activeer vervolgens 'Schakel LTE in'. Op een iPad schakelt u LTE in.
Heb je bereik en staat er in de statusbalk van je iPhone dat je verbinding moet hebben met 2G, 3G, 4G of 5G, maar werkt het internet niet? Probeer dan even je iPhone even in vliegtuigmodus te plaatsen en er weer uit te halen. Mogelijk lost dit het probleem op. Je iPhone opnieuw opstarten kan ook helpen.
EDI (Electronic Data Interchange) is een proces tussen twee computersystemen waarmee twee bedrijven door middel van gestandaardiseerde berichten en specifieke communicatiesystemen bedrijfsinformatie kunnen uitwisselen (aankooporders, facturen, verzendberichten, enz.).
Bij KPN, Vodafone, T-Mobile, Tele2 en Simyo kun je bellen via wifi. Net als bij bellen via 4G zorgt het voor snellere verbindingen en betere geluidskwaliteit.
Werkt je wifi-verbinding nog steeds niet, dan kun je de netwerkinstellingen herstellen door binnen de instellingen van je apparaat te gaan naar Algemeen beheer.Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten.
Soms is je sim niet goed verbonden met het netwerk. Kies in je telefoon handmatig een ander netwerk en wissel dan weer terug naar het Vodafone netwerk. Dit doe je in de Instellingen, bij Verbindingen of Mobiele netwerken. Zet voor de zekerheid ook je toestel nog even uit en weer aan.
Probeer een tijdelijk netwerk op te zetten met een mobiele telefoon, een andere machine (met behulp van de hotspot-functie) of een draadloze router. Als de machine het draadloze netwerk kan vinden, vermoedt u een routerstoring of een probleem met de routerinstellingen. Controleer de router en modem en eventuele kabels.
In de iPhone XR, iPhone XS, iPhone 11, iPhone 12, iPhone 13, iPhone SE (3e generatie) en de iPhone 14 (buiten de VS gekocht) kan één fysieke simkaart en één eSIM worden gebruikt. In de iPhone 13, iPhone SE (3e generatie) en nieuwere modellen kun je twee eSIM's gebruiken.
Apple geeft één jaar garantie op alle iPhone modellen. Via de website van Apple kun je eenvoudig zien of deze garantie nog geldig is. Is dit het geval? Dan weet je dus sowieso dat je iPhone niet ouder dan één jaar oud is.