Een grotere carburateur heeft alleen zin als jij een ontgrenst spruitstuk en ontgrenst luchtfilter hebt, anders heeft het geen zin inderdaad.
Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..) ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding.
Met een te grote carburateur rij je vooral laagtoerig ook nie echt lekker meer. jou derbi cilindertje kan dat wel aan hoor die zijn daar snel zat voor. Ik kan em maar niet goed afstellen en me bougie gaat er constant aan. Zal misschien niet alleen aan carb liggen maja.
Op een standaard 50cc scooter zit er normaalgezien een 12mm carburateur. Maar er zijn andere maten carburateurs die deze kunnen vervangen als jij van plan bent op te voeren. Wanneer je een andere(grotere) cilinder op jouw blok schuift is het aangeraden een grotere carb te steken.
Onder je originele scooter ligt meestal een 12mm carbu. Bij mij lag er standaard een 16mm onder maar dat verschilt per merk. Als je een snelle 50cc hebt kun je ook beter een 16mm of een 17.5mm nemen.
Meeste efficientie haal je uit die 12mm carburateur.. Van die 17,5mm ga je weinig merken i.c.m een DR50 (alleen dat je vaker aan de pomp staat en je jaar afrekening brandstof een stuk hoger eindigd), neem aan dat je je geld wel beter kan gebruiken.. Een 17,5mm ga je meer effect van hebben op een middeltoerig cilinder..
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Ga je over op een 70cc dan is de 17,5mm best goed maar wordt aangeraden om een 19mm of zelfs een 21mm carburateur te nemen.
Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te creëren. Hiervoor is het belangrijk om de juiste maat sproeier te hebben. Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel, een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.
Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel. Een warm/vastloper bij 2-takt motoren is vaak een oorzaak van een te arm mengsel.
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53. Dit is een indicatie voor welke maat je ongeveer nodig zult hebben.
17.5 op een 50cc is zowiezo al groter. Op 70cc DR bijvoorbeeld is 80 ideaal met begrenst luchtfilter. Vergeten erbij te zetten maar heb ook een sproeier 74 of 76 (weet even niet precies welk van de twee) geprobeerd maar deze bleek te klein. Bij het gas opendraaien het welbekende ''bwaapp'' geluid en viel hij weg.
Standaard zit er volgens mij een 16 mm.
Sproeier 86 is goed.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
17,5mm carburateur.
Met een luchtschroef regel je de fijnafstelling van je carburateur. Daarmee zorg je ervoor dat je motor bij half gas optimale prestaties blijft leveren en niet gaat haperen.
Een carburateur bestaat in hoofdzaak uit een buis met een vernauwing in het midden. Als de zuiger omlaag gaat om nieuwe lucht aan te zuigen (de aanzuigslag), wordt deze lucht via de carburateur aangezogen. Bij de versmalling in de carburateur gaat de lucht sneller stromen, waardoor de druk lager wordt (venturi-effect).
K hep een nieuwe 15mm Bing carburateur, standaard zit hier een 82 sproeier in.
Standaart zit er in een AM6 blok sproeier 68.
68 zit in de types zonder automatische choke , de oude types aerox hebben std 74 , en de tussentypes (volgens mij 2001 en meer) hebben icm met een nauwere luchtpijp een 72 sproeier.
voor als u hem iets harder wilt laten lopen is een 50cc snel een goede optie maar als hij nog harder moet lopen is er ook nog een 65cc met de juiste setup is er wel +-70km/u mee te halen.