Formule 1-wagens hebben namelijk geen antiblokkeersysteem (ABS) of tractie controle (TRC). Dit maakt de uitdaging voor de coureurs om het wapentuig te besturen aanzienlijk moeilijker.
De coureur hoeft het stuur ook niet zover te draaien als in een normale auto (die soms helemaal gedraaid moet worden) door de stuurbekrachtiging.
Formule 1-auto's zijn uitgerust met een halfautomatische versnellingsbak. De coureur verandert de gekozen versnelling door middel van "flippers" achter het stuur. De aandrijving is op de achterwielen.
Gevaarlijke situaties. Maar er zijn ook een aantal praktische opties die een straatauto wel heeft, maar een Formule 1-auto niet. Remlichten bijvoorbeeld. Op de openbare weg ideaal als die toerist voor je plots in de ankers gaat.
Remmen is een van de competitieve sterktes van een formule 1 wagen. De remschijven van Formule 1 wagens zijn van een koolstofvezel-versterkt composiet materiaal. De wrijvingscoëfficiënt tussen de pads en de remschijf kan oplopen tot 0.6 wanneer de remschijven op temperatuur zijn.
Het zwaarst voor de remmen is bocht 5: de eenzitters remmen hier af van 310 km/u tot ruim 165 km/u binnen een kleine 90 meter. De F1-coureurs hoeven hiervoor slechts 1,60 seconden lang af te remmen, maar hiervoor moeten ze het rempedaal wel met 137 kg intrappen, waarbij ze 4,6 G aan vertraging doorstaan.
F1-remmen gaan zo'n 800 km mee, tegen 300.000 km voor die van de FF. De schijven van een F1-auto zijn voorzien van meer dan 1.000 kleine openingen om de boel te koelen. Remklauwen wegen in de F1 tussen 1,5 en 2 kg. Bij een straatauto loopt dit gewicht al gauw op tot 5 kg.
Zo heeft een Formule 1-auto weliswaar geen koplampen, maar wel een rood achterlicht. Dat zit bij elke wagen op 30 centimeter van de grond gemonteerd en heeft drie functies.
Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie. Een 'groene sector' is een persoonlijk beste tijd, een 'gele sector' houdt in dat er geen sprake is van een tijdsverbetering.
Daarnaast heeft het achterlicht ook nog een waarschuwende functie bij goede weersomstandigheden. Als het lampje knippert, betekent dat dat de auto wat trager is dan gebruikelijk. Dit komt door de het 'harvesten' van energie met het ERS. Een auto remt dan wat zwaarder af en gaat op rechte stukken minder hard.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
De verbrandingsmotor is een viertakt 1.6-liter V6-turbomotor. Het is ontworpen op basis van een set strikte afmetingen en materiaalbeperkingen.
De DRS kan door een coureur geactiveerd worden zodra dit is toegestaan door de race-directie. Feitelijk kan dit ook automatisch maar alleen als de achterliggende bolide binnen een seconde van zijn voorganger rijdt.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Tijdens de regen knippert deze rood om de zichtbaarheid te verbeteren voor de coureurs die erachter rijden. Ook als er energie verzameld wordt in de ERS, gaat het lampje rood branden. Dit is om de coureurs erachter te waarschuwen voor eventueel zwaarder remmen.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
De Formule 1-wagens van het seizoen van 2022 zijn wederom voorzien van het DRS-systeem. Het is echter niet uitgesloten dat mits de nieuwe reglementen het gewenste effect hebben, we het gebruik hiervan gedurende het aankomende seizoen teruggeschroefd zien worden.
Het dichten van een wieldop voorkomt dat de teams manieren vinden om lucht door de wielen te geleiden. Er zullen ook zogeheten winglets over het wiel heen worden geïntroduceerd, iets dat nog nooit eerder is voorgekomen in de F1. Deze zullen helpen met het begeleiden van de luchtstromen.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Gewicht F1 band: ongeveer 10 kilogram.
Het stratencircuit van Baku kent het langste rechte stuk van alle Formule 1-circuits. In totaal telt de baan twintig bochten met soms zeer smalle stukken waar net één F1-bolide kan passeren. Toch is het een relatief snel circuit: de coureurs gaan gedurende 56 procent van race 'volgas'.