Totale motorrevisie: tussen de 1.800 en 7.500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
De prijs voor de reparatie van afzonderlijke motoronderdelen zoals de nokkenas of de cilinderkop ligt meestal tussen de 150 en 500 euro. Voor een complete motorrevisie liggen de kosten meestal hoger, vanaf 3.500 euro.
Een gereviseerde motor kan betrouwbaar zijn, maar het hangt af van de kwaliteit van de revisie en de gebruikte onderdelen. Wij bij RH-Revisie gebruiken uitsluiten de originele onderdelen van topkwaliteit.
Een probleem als een defecte motor kan namelijk flink in de papieren lopen. Omdat een gereviseerd onderdeel zo goed als nieuw is, gaat het langer mee dan een gewoon tweedehands onderdeel.
Je motor zelf reviseren, wat kun je doen? Je kunt natuurlijk onderdelen bij ons kopen en deze zelf vervangen. In principe is het reviseren van een motorblok een klus voor specialisten, omdat het uit elkaar halen en in elkaar zetten alleen al een ingewikkelde klus is die je zeker niet mag onderschatten.
Een indicatie van de kosten voor de inbouw van een ruilmotor is € 4.000 a € 4.500.
Olie verwisselen na 1000km (of na 15 uur voor motoren met een urenteller) is heel gebruikelijk, maar ook een compleet blok-revisie na 20.000km gewoon omdat het servicemanual dat voorschrijft.
Simpel gezegd is een motorrevisie het opknappen van alle motordelen zodat je de motor een tweede leven inblaast. Hierbij haal je het hele motorblok uit elkaar, om vervolgens elk onderdeel grondig na te kijken en te reinigen. Dingen die hierbij gedaan kunnen worden zijn bijvoorbeeld polijsten, slijpen en borstelen.
Tijdens de eerste 1000 tot 2000 kilometer is het daarom raadzaam om de gereviseerde motor op een laag pitje te laten draaien. Dit kan door de motor op lage toeren te laten draaien of door de omstandigheden waaronder de motor moet draaien voorlopig minder belastend te maken.
Revisie van jouw motor zorgt ervoor dat jouw motorblok weer zo goed als nieuw is. Alle onderdelen met slijtage worden vervangen zodat de motor er weer vele kilometers tegen aan kan. Je bespaart veel geld door jouw motorblok te reviseren in plaats van te vervangen.
Op het reviseren van de motor of andere onderdelen krijg je standaard zes maanden BOVAG Garantie.
Is inrijden écht nodig? Doordat productiemachines veel nauwkeuriger werken en er beter materiaal wordt gebruikt voor de motor, is inrijden tegenwoordig minder belangrijk. De verschillende onderdelen van de motor zijn namelijk vanaf het begin al beter op elkaar afgestemd.
Reviseren begint met het demonteren en grondig reinigen van een motor. Aansluitend volgt een nauwkeurige controle van alle onderdelen, waarbij beoordeeld wordt welk onderdeel aan vervanging toe is of welk onderdeel gereviseerd kan worden, maar ook welk onderdeel goed is.
Sinds 2011 mogen motards tussen auto's slalommen om files voorbij te steken. Ze mogen daarbij wel niet sneller dan 50 km/uur rijden en het verschil met de traag rijdende of stilstaande auto's mag niet groter zijn dan 20 km/uur. Die regel wordt door veel motorrijders niet nagevolgd.
Slijtage onderdelen zoals distributie delen, pakkingen en zuigerveren worden standaard vervangen bij een motorenrevisie. Opbouwen: Na het herstellen kan de motor weer opgebouwd worden. Dit is een precisie werk waarbij telkens alles wat gemonteerd wordt, gecontroleerd moet worden.
450,- euro voor het vervangen van lagers,keeringen en pakkingen. Verder wordt er gekeken naar krukas, zuiger en cilinder.
Revisie motor
En totale motorrevisie kost tussen 1 500 en 5 000 euro. Hier betaal je onder meer het uiteenhalen van het motorblok als de herstellingskosten. Vaak is het voordeliger om de motor niet te reviseren, maar meteen te vervangen door een ruilmotor.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Rond de 50.000 km op de teller is het zeker aan te raden om de staat te controleren. Als er grote oneffenheden zijn merk je dit aan het pompende gevoel bij het remmen.
Reviseren cilinderkop vanaf € 125,00 ex BTW, met volledige Bovag garantie.
Aanschaf motor
De meeste mensen geven gemiddeld rond € 10.000,- uit aan een nieuwe motor. Een nieuwe motor van een populair merk begint rond € 7000,- voor een mooi instapmodel en kan oplopen tot € 30.000,- voor de meest luxe motoren met álle toeters en bellen.
Een zeldzame Harley-Davidson uit 1908 heeft op een veiling een recordbedrag van 935.000 dollar (875.000 euro) opgebracht. Het is daarmee de duurste motorfiets die ooit op een veiling is verkocht, zo meldt de website vintagent.com, die de verkoop van vintage motoren bijhoudt.